بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد
سرخط خبرها

میزان روغن و نمک در فرآورده‌های سرخ‌شده بازار

  • کد خبر: ۱۵۱۱۸
  • ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
میزان روغن و نمک در فرآورده‌های سرخ‌شده بازار
کمیت و کیفیت خوراک انسان همواره از اهمیت زیادی در جوامع علمی برخوردار بوده، امروزه با ظهور انواع فست فود‌ها و غذا‌های بسته‌بندی‌شده، به نظر می‌رسد توجه دوچندانی به این موضوع نیاز است.
به گزارش شهرآرا نیوز، توسعه جوامع شهری، تغییر سبک زندگی و تمایل به استفاده بیشتر از غذا‌های آماده و فرآورده‌های سرخ‌شده و نیز اقلام غذایی دارای نمک بالا موجب افزایش روزافزون احتمال ابتلا به بیماری‌های غیر واگیری مانند بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون، دیابت نوع دو و سرطان شده است.
بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت و با توجه به بررسی‌های انجام شده این سازمان، بر کاهش میزان چربی‌های اشباع، شکر و نمک افزوده‌شده و حذف اسید‌های چرب ترانس در مواد غذایی صنعتی با به‌کارگیری روش‌های شرایط مناسب تولید، تجزیه‌وتحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی تأکید شده است.
محققان علوم و صنایع غذایی اعتقاد دارند روغن‌ها و چربی‌ها به‌عنوان منبع تأمین انرژی، اسید‌های چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی در رژیم غذایی دارای اهمیت هستند. ولی در مقابل، اسید‌های چرب اشباع بلند زنجیر و ترانس ازجمله مهم‌ترین عوامل تغذیه‌ای مؤثر در بروز بیماری‌های قلبی عروقی شناخته شده‌اند و می‌توانند مخاطرات جدی برای سلامتی داشته باشند. ازاین‌رو، سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از بروز بیماری‌های ناشی از مصرف روغن‌های نامناسب، میزان دریافت اسیـدهای چرب ترانس را کمتر از یک درصد از کل انرژی دریافتی اعلام کرده است.
این موضوع توجه گروهی از محققان کشور از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران و اداره کل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به خود جلب کرد تا در خصوص آن تحقیقی انجام دهند.
در این تحقیق، عوامل خطر در فرآورده‌های سرخ‌شده صنعتی و صنفی کشور مورد پایش قرار گرفته‌اند. بدین منظور، محققان فوق ۶۹ فرآورده سرخ‌شده شامل ۱۸ نمونه انواع فرآورده‌های سرخ‌شده صنعتی شامل چیپس سیب‌زمینی، خلال سیب‌زمینی، پیاز سرخ‌شده و سیر سرخ‌شده و ۵۱ نمونه انواع فرآورده‌های سرخ‌شده صنفی از همین نوع را از هشت استان مختلف جمع‌آوری کرده و ازنظر میزان نمک، درصد چربی کل، مجموع اسید‌های چرب اشباع و مجموع اسید‌های چرب ترانس مورد آزمایش قرار دادند و همچنین مطابقت آن‌ها با استاندارد‌های ملی ایران را ارزیابی کردند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق جالب، از ۶۹ نمونه سرخ‌شده صنعتی و صنفی فقط در نزدیک به ۵ درصد نمونه‌ها مجموع اسید‌های چرب اشباع در فاز روغنی با استاندارد ملی ایران انطباق نداشتند. همچنین مجموع اسید‌های چرب ترانس در فاز روغنی تمام نمونه‌ها با استاندارد روغن سرخ‌کردنی مخصوص صنف و صنعت انطباق داشت، هرچند میزان چربی کل در این محصولات بالا بود. همچنین میزان نمک در نمونه‌های چیپس‌های صنعتی بیشتر از انواع صنفی بوده است و درمجموع نمونه‌های سیب‌زمینی سرخ‌شده صنف کمترین میزان نمک را داشته‌اند.

 روش‌های کاهش جذب روغن در تهیه چیپس
در این رابطه، خدیجه خوش‌طینت، محقق و استادیار گروه تحقیقات علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به همراه ۹ پژوهشگر دیگر به انجام این تحقیق پرداخته، می‌گوید: «طبق یافته‌های تحقیق ما و با توجه به میزان بالای چربی کل در انواع چیپس سیب‌زمینی و پیاز سرخ‌شده، لازم است به‌کارگیری روش‌های کاهش جذب روغن و تغییر در استاندارد‌های ملی مربوطه انجام شود».

آن‌ها ادامه می‌دهند: «نکته قابل‌توجه دیگر حاصل از نتایج، بالا بودن حداکثر تعیین‌شده برای مجموع اسید‌های چرب اشباع در استاندارد روغن‌های سرخ‌کردنی مخصوص صنف و صنعت با میزان ۴۵ درصد بوده است. بالا بودن میزان چربی در فرآورده‌های مورد بررسی و به دنبال آن دریافت بالای اسید‌های چرب اشباع می‌تواند بر لزوم تجدیدنظر در استاندارد مربوطه دلالت داشته باشد».

همچنین سایر یافته‌های این پژوهش نشان از آن دارند که «در شهر‌های گوناگون، درصد نمک در مراکز تهیه غذای فوری تفاوت بسیار دارد و حتی در یک شهر نیز بسیار متفاوت است. این در حالی است که کاهش مصرف نمک اهمیت زیادی داشته و تنها به بزرگسالان نیز توصیه نمی‌شود، بلکه با توجه به این امر که ذائقه هر فرد از دوران کودکی شکل می‌گیرد، تلاش در جهت ذائقه سازی سالم در کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است».
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->