رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

در نخستین جلسه دادگاه استیضاح ترامپ چه گذشت؟

  • کد خبر: ۱۵۵۵۹
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
در نخستین جلسه دادگاه استیضاح ترامپ چه گذشت؟
نمایندگان دموکرات در نخستین جلسه دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس سنای این کشور در وادارکردن دولت به ارائه اسنادی در ارتباط با اوکراین ناکام ماندند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در نخستین جلسه محاکمه استیضاح «دونالد ترامپ» از تصویب چندین متمم قانونی که توسط دموکرات‌ها با هدف ملزم کردن دولت به ارائه مدارک بیشتر در مورد گفت‌وگوی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه شده‌بود، جلوگیری کردند.

«چاک شومر» رهبر اقلیت نمایندگان دموکرات در مجلس سنا سه طرح را به رأی گذاشت. این طرح‌ها خواستار ارائه اسنادی در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ بودند که کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و اداره مدیریت و بودجه این کشور در جریان تحقیقات استیضاح از ارائه آنها به مجلس نمایندگان خودداری کرده بود.

 نمایندگان مجلس سنا هنگام رأی به هر سه این سه طرح‌ها تماماً وابستگی‌های حزبی خودشان را حفظ کرده و با ۵۳ رأی مخالف در برابر ۴۷ رأی موافق آنها را رد کردند. ساعت ۱۹:۳۰ عصر سه‌شنبه به وقت محلی (مصادف با ساعت ۰۴:۰۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) شومر چهارمین متمم را ارائه کرد. این طرح خواستار ادای شهادت توسط «میک مالونی»، رئیس موقت ستاد کارکنان کاخ سفید است.

متمم‌های قانونی ارائه‌شده توسط شومر بخشی از تلاش‌های نمایندگان دموکرات در هر دو شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) برای حمله به قطعنامه‌ای است که به مشخص کردن قواعد دادگاه استیضاح پرداخته است.

در قوانین آمریکا، چارچوب مدونی برای تعیین نحوه برگزاری محاکمه رئیس‌جمهور مشخص نشده و وظیفه این امر بر عهده رهبر اکثریت سنا است.

مناقشه بر سر قواعد محاکمه بعد از آن آغاز شد که «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا تغییراتی را در قطعنامه محاکمه اعمال کرد.

بر اساس طرح جدید روند محاکمه در ۴ روز برگزار می‌شود که در دو روز نخست، ۱۲ ساعت به تیم رؤسای محاکمه و ۱۲ ساعت به وکلای ترامپ وقت اختصاص داده می‌شود. سناتورها حق همراه داشتن تلفن همراه را نخواهند داشت و شهادت شهود هم پشت درهای بسته ادا می‌شود. در این طرح، بندی پیش‌بینی شده که این امکان را به رئیس جلسه می‌دهد تا هر زمان که لازم دید، طرح تبرئه رئیس‌جمهور را به رأی بگذارد.

ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد، استیضاح شده و حالا به سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بدل شده که با چشم‌انداز برکناری از طریق محاکمه در سنا روبرو است. با این وجود، اکثریت جمهوری‌خواه سنا، موجب شده تا احتمال موفقیت دموکرات‌ها در برکنار کردن ترامپ، نزدیک به صفر باشد.

روند استیضاح ترامپ بعد از آن آغاز شد که یک افشاگر به اطلاع رسانه‌ها رساند که ترامپ در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، او را تحت فشار قرار داده تا در مورد فرزند «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تحقیق کند. فرزند بایدن عضو هیأت مدیره یک هلدینگ اوکراینی است و ظاهرا ترامپ امیدوار بوده است که با تحقیق در مورد این هلدینگ و روابط «هانتر بایدن»، اعتبار رقیب سیاسی خود را خدشه‌دار کند.

منبع: مشرق

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->