پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تلاش برای احیای ردیف بودجه زیارت

  • کد خبر: ۱۵۶۵۴
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
تلاش برای احیای ردیف بودجه زیارت
معاون استاندار خراسان رضوی از تلاش برای بازگرداندن ردیف زیارت به قانون بودجه سال ۹۹ می‌گوید
به گزارش شهرآرانیوز، روی کاغذ سهم بودجه زیارت امسال و سال گذشته فقط ۱۵ میلیارد تومان بود، اما حتی یک‌ریال از آن تخصیص پیدا نکرد. ۱۷ آذرماه با ارائه لایحه قانون برنامه و بودجه سال ۹۹ از سوی دولت به مجلس، معلوم شد که ردیف بودجه زیارت در سال آینده به‌طور کامل حذف شده است. با این حال گویا بعد از گذشت ۲ سال و تجربه تخصیص‌های صفر، هنوز هم مسئولان استانی و نمایندگان مردم مشهد پیگیر احیای این ردیف در قانون برنامه و بودجه سال ۹۹ هستند.

تلاش برای احیای ردیف بودجه زیارت
 
روز گذشته معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی در حاشیه افتتاح نهمین دوره نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند از تلاش برای احیای ردیف بودجه زیارت در سال آینده خبر داد. محمدصادق براتی درباره وضعیت اعتبارات بودجه کارگروه ملی زیارت در ردیف بودجه سال‌۹۹ گفت: قرار نیست اعتباری جایگزین این بودجه شود و به احتمال قوی درحال پیگیری هستیم تا مانند سال‌های گذشته ردیف بودجه کارگروه ملی زیارت در بودجه سال۹۹ احیا شود.

البته پیش از این شهرآرا علت حذف ردیف بودجه زیارت را از معاون رئیس‌جمهور پرسیده بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌رضوی که ۷ دی‌ماه امسال برگزار شد، دراین‌باره گفت: واقعیت این است که در سال‌های گذشته هریک از شهرهاى مقدس که حرمى داشتند و حتى برخى روستا‌ها نیز مى‌خواستند از بودجه زیارت سهم ببرند. محمدباقر نوبخت توضیح داد که بودجه زیارت با مبلغ ناچیز و تخصیص نیافتن‌ها به شهر مشهد کمکی نکرده است و این وعده را داد که دولت با استفاده از سایر ردیف‌ها به هزینه‌های زیارت در مشهد کمک می‌کند.
 
قصه بودجه زیارت چه بود؟
 
شروع ماجرا به ۸ آبان ۸۸ برمی‌گردد، وقتی که جلسه هیئت‌دولت وقت به مناسبت میلاد امام‌هشتم (ع) در مشهد برگزار و قرار شد در مدت ۵سال پی‌در پی، سالانه ٢٠٠میلیارد تومان و در مجموع ١٠٠٠میلیارد تومان به خراسان‌رضوی اختصاص یابد. تصمیم خوبی بود، البته اگر اجرایی می‌شد. در سال اول اجرای آن مبلغی که دست استان را گرفت، چیزی حدود ٨٠میلیارد تومان بود. سال دوم اجرا با تصویب برنامه پنجم توسعه هم‌زمان شد. طبق ماده١٢ این قانون، شهر‌های قم و شیراز هم مشمول دریافت بودجه زیارت شدند. سال٩١ اتفاق تازه تری رخ‌داد و یکی از نمایندگان در صحن علنی مجلس پیشنهادی مطرح کرد که به مذاق تمام استان‌ها خوش آمد. پیشنهاد از این قرار بود که تمام استان‌های میزبان امامزادگان از بودجه زیارت سهم داشته باشند.
 
این موضوع با اعتراض مسئولان وقت استان همراه شد، اما نامه‌نگاری‌ها به هیچ‌جا نرسید و طبق مصوبه مجلس بودجه اندک زیارت میان استان‌ها تقسیم شد. در لایحه بودجه سال٩٣ یک‌بند دیگر هم اضافه شد تا بودجه زیارت بیشترین فاصله را از روح و هدف خود بگیرد. طبق این بند، مساجد نیز از بودجه زیارت بهره‌مند می‌شدند. مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شد. طبق قانون اجازه صرف بودجه زیارت در مباحث فرهنگی وجود نداشت و فقط در مسائل عمرانی مرتبط با حوزه زیارت باید هزینه می‌شد.
 
مشکلات بودجه زیارت مانند سهم‌خواهی دیگر استان‌ها تا حدودی برطرف شد، اما در سال‌های گذشته مشکل بزرگ‌تری پیش پای این ردیف بودجه قرار گرفت و آن ابلاغ‌نشدن اعتبارات مصوب بود. دولت با حذف بودجه زیارت از لایحه قانون برنامه و بودجه سال ۹۹ خواست که به تمام این درد‌ها پایان بدهد، اما اکنون به‌نظر می‌رسد که نمایندگان مردم مشهد و مسئولان در تلاش برای احیای این ردیف بودجه هستند.
 
مسعود سلطانی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->