اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

صف‌های معاینه فنی در مشهد همچنان طولانیست

  • کد خبر: ۱۵۷۴۱
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
  • ۱۶
صف‌های معاینه فنی در مشهد همچنان طولانیست
با وجود تمدید بیست روزه اجرای طرح «L.E.Z» از طول صف خودروها در مراکز معاینه فنی کاسته نشده است
لیلی رحمانی - دقیقه ۹۰ گرفتن تأییدیه معاینه فنی فرا رسیده است و بسیاری از صاحبان خودرو نگران از جریمه شدن، به مراکز معاینه فنی هجوم برده اند و بخشی از صف‌ها طولانی شده اند که برای این مراکز بی سابقه بوده است صف‌های بلند و مارپیچی که پلیس راهور را برآن داشت تا طرح «L.E.Z» (جریمه رانندگان بدون معاینه فنی) را به تعویق بیندازد. طرح ملی کاهش آلودگی هوا در ابتدا قررار بود از ۲۹ دی مصادف با روز هوای پاک اجرایی شود، اما به درخواست شهروندان و با توجه به حجم بالای مراجعه آن‌ها به مراکز معاینه فنی طرح، یک هفته دیگر تمدید شد، اما این زمان نیز پاسخگوی صف‌های طولانی نبود و اجرای طرح برای دومین بار تعویق افتاد. اکنون شهروندان می‌توانند تا ۲۵ بهمن برای گرفتن تأییدیه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. در این طرح کلیه خودرو‌ها باید برگه معاینه فنی معتبر داشته باشند در غیر این صورت پلیس راهور با استفاده از دوربین‌های ثبت تخلف به ازای هر روز ۵۰ هزار تومان جریمه می‌کند. با وجود آنکه به نظر می‌رسید بعد از اعلام خبر تمدید طرح کمی از شلوغی‌های روز‌های اول کاسته شود، چنین نشد و همچنان صف‌های طولانی از داخل مراکز معاینه فنی تا بخش‌هایی از خیابان‌های اطراف آن ادامه دارد. با اینکه همه کارکنان مراکز معاینه فنی در شیفت‌های مختلف کاری سعی می‌کنند کار مردم زودتر راه بیفتد، تعداد مراجعه کنندگان آن قدر زیاد است که گویی حجم حضور مراجعان تغییری نکرده و بیشتر هم شده است.

صف ۲ کیلومتری در بزرگ‌ترین مرکز معاینه فنی کشور
صف طولانی مرکز معاینه فنی در انتهای بولوار‌مفتح یک یا ۲ کیلومتر ادامه دارد. سلحشور که در خودرو خود، درست مقابل در ورودی، منتظر است مجوز ورود به او داده شود می‌گوید: از ساعت ۵ صبح به اینجا آمده ام و حالا که نزدیک به ظهر است تازه به این نقطه رسیده ام. می‌پرسم چرا قبل از اعلام خبر جریمه شدن خودرو‌های فاقد معاینه فنی به فکر نیفتادید. با لبخندی از روی شرم می‌گوید: فکر نمی‌کردم این شرایط پیش بیاید وگرنه حتما زودتر کارهایم را انجام می‌دادم و معاینه فنی ام را می‌گرفتم. داخل مرکز هم دست کمی از بیرون ندارد و خودرو‌ها در نقطه نقطه محوطه دیده می‌شوند. یکی از مسئولان این مرکز دل پری از مراجعه کنندگان دارد و می‌گوید: مرکز معاینه فنی مفتح با وجود ۷ خط فعال، بزرگ‌ترین مرکز در سطح کشور محسوب می‌شود، اما باز هم این روز‌ها در مقابلش صف‌های طولانی شکل می‌گیرد و کسانی که مدت‌ها به فکر گرفتن معاینه فنی نبوده اند، بعد از چند سال و آن هم به واسطه نگرانی از جریمه شدن به اینجا می‌آیند. همکاران من از ساعت‌های ابتدایی صبح به اینجا می‌آیند و تا ساعت‌ها و به صورت مداوم کار می‌کنند. ما فقط یک ساعت برای نماز و نهار وقت داریم و این حجم کار امانمان را بریده است. او ادامه می‌دهد: به نظر من باید زمان تعیین شده باز هم تمدید شود، چون در این وضعیت امکان افزایش نیرو هم برای ما وجود ندارد. اگر این شرایط چند روز دیگر طول بکشد دیگر توانی برای کسی باقی نمی‌ماند و همه از پا می‌افتند.

رانندگانی که شب‌ها پشت در مراکز می‌خوابند
«ساعت ۴ صبح بود که آمدم. خودرو‌ها را شمردم، درست ۱۶۰ خودرو پشت در بسته مرکز پارک کرده و صاحبانشان در انتظار آغاز ساعت کاری مرکز در خودرو‌های خود خوابیده بودند. فکر می‌کردم خیلی زود نوبتم شود، اما با دیدن این وضعیت متوجه شدم خیلی طول می‌کشد. برای همین است که هنوز هم در صف منتظرم.» این‌ها را رضایی می‌گوید و صدای بوق ممتد خودرو‌های پشت سر، حرفش را قطع می‌کند.
می‌نشیند پشت ماشین و می‌گوید: همه می‌ترسند جایی باز شود و یک خودرو بی ملاحظه خودش را در صف جا بزند. یکی دیگر از افراد منتظر که تقریبا نوبتش نزدیک است می‌گوید: همه شب را در ماشین خوابیده ام تا زودتر نوبتم شود و به کارم برسم، اما هنوز هم اینجا هستم. او در ادامه و در حالی که لبخند می‌زند می‌گوید: البته تقصیر خودمان است. انگار تا زور بالای سرمان نباشد نمی‌شود.

تست‌های سرپایی در صف‌های طولانی
مقصد بعدی ما مرکز معاینه فنی میامی است. این مرکز در کیلومتر ۴ مشهد قرار دارد، اما برخلاف انتظار صف طولانی در اینجا هم چندصد متری ادامه دارد و رانندگان باید برای رسیدن به داخل مرکز صبر پیشه کنند. جاده خاکی که حالا پر از خودرو است، محل انتظار مردم برای رسیدن به مرکز معاینه فنی است. کاپوت یکی از خودور‌ها بالاست و چند نفری دور آن جمع شده اند، نزدیک‌تر که می‌شویم آنتن بیسیم را در جیب یکی از افراد می‌بینیم و متوجه می‌شویم از کارکنان این مرکز است و برای آنکه کار مردم زودتر راه بیفتد از مرکز بیرون آمده است و برخی از معاینات سرپایی خودرو‌ها را در همین صف انتظار انجام می‌دهد. او معتقد است که باید زمان مناسب تری برای اجرای این طرح در نظر گرفته می‌شد که مراجعان مجبور نباشند در این سرما ساعت‌ها در صف بمانند و مجبور باشند برای گرم کردن خودشان بنزین بسوزانند. به گفته او در ماه‌های آخر سال به طور معمول مراکز معاینه فنی کمی شلوغ‌تر از قبل می‌شوند. حالا هم همه چیز دست به دست هم داده است تا این مراکز به شکل بی سابقه‌ای شلوغ شوند.
بر اساس صحبت‌های یکی دیگر از کارکنان، این مرکز تنها ۲ خط فعال دارد و با اینکه جزو بخش رضویه محسوب می‌شود، با سیل خودرو‌های مشهدی برای انجام کارهایشان مواجه شده است.

هر روز بحث و دعوا بر سر نوبت
در بساطش کیک، ساندویچ و حتی سماور چای هم دیده می‌شود. چند قابلمه روی آتش گذاشته است. آن طور که می‌گوید، شغلش مغازه داری است و چند روز قبل که برای انجام معاینه فنی خودرو خود آمده تصمیم گرفته است برای کسانی که ساعت‌ها در این صف و به دور از مغازه و مرکز خرید هستند بساطی پهن کند. با اینکه این کاسبی برای او سود زیادی ندارد، همین که مواد خوراکی در اختیار مردم می‌گذارد تا این صف‌ها برایشان تحمل پذیرتر باشد، راضی اش می‌کند. او که در این فرصت حواسش به اتفاقات اطراف بوده است می‌گوید: گاهی در بین شلوغی‌ها برخی به دنبال «جا زدن» هستند و چندباری هم بحث و دعوا بالا گرفته است. هر روز شاهد دعوا هستیم. در همین حین پیرمردی نزدیک می‌شود و با چهره در هم کشیده می‌گوید:‌شنیده ام اگر به مرکزی بروید که آشنا داشته باشید با پرداخت مبلغی، بدون صف کارتان راه می‌افتد و می‌توانید معاینه فنی تان را بگیرید، من از ۸ صبح آمده ام و به من گفته اند نوبتم ساعت ۱۹ است. پژو پارس سفید رنگی می‌پیچد و می‌خواهد بداند چطور می‌تواند دیر بیاید و زود برود، زمانی که می‌بیند همه افراد ساعت هاست در صف طولانی گیر افتاده اند می‌گوید من از مرکز آزادی به امید اینکه اینجا خلوت‌تر است آمده ام و حالا نمی‌دانم چه کار کنم.

لزوم درنظر گرفتن تسهیلاتی برای منظم‌تر‌ها
یکی دیگر از مراجعان با گله از اینکه در اجرای این طرح همه را به یک چوب می‌رانند می‌گوید: چند روز دیگر معاینه فنی یک ساله ام به اتمام می‌رسد و من هرسال درست سر زمان مقرر برای گرفتن تأییدیه می‌آیم. از شانس من امسال مصادف با اجرای این طرح شد، اما جالب است که در صف با هرکس که صحبت کردم جزو کسانی بود که سال هاست مراجعه نکرده و تاییدیه نگرفته اند،‌ای کاش برای ما که منظم‌تر بوده ایم شرایط بهتری فراهم می‌شد تا مانند بقیه در این صف‌های طولانی نمانیم.

۴۵۰ معاینه فنی در مرکز طرق
زمانی که به مرکز طرق می‌رسیم و مأمور در ورودی با جدیت در حال چک کردن مدارک و شماره خودرو‌هایی است که می‌خواهند وارد این مرکز شوند. یکی از کارکنان می‌گوید: این مرکز با وجود ۴ خط فعال، روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ خودرو را بررسی می‌کند و به نظر او کم کاری برخی از مراکز باعث شده است مشتریان آن‌ها به اینجا مراجعه کنند و همین مسئله به شلوغی دامن بزند. می‌گوید: صبح‌ها تا ۴۰۰‌شماره به صاحبان خودرو می‌دهند و طبق این شماره هاست که افراد می‌توانند وارد شوند و کارشان را انجام دهند، بین صحبت هایش چند بار صدایش را بالا می‌برد تا همه بشنوند: کسانی که شماره ندارند در صف نایستند که نوبت به آن‌ها نمی‌رسد. ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه است. درحالی که شماره ۴۲ وارد می‌شود، این محل را نیز ترک می‌کنیم.

دیگر زمان گرفتن معاینه فنی تمدید نمی‌شود
رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه خودرو‌های فاقد معاینه فنی از گذشته نیز اعمال قانون می‌شده اند می‌گوید: اکنون در کل کشور موضوع گسترش زیرساخت‌ها و اعمال قانون از طریق دوربین‌های سطح شهر مطرح است که به زودی در همه مناطق و به صورت مرحله‌ای اجرایی خواهد شد. به گفته سرهنگ حمید رضا دهنوی این طرح زیر نظر استانداری است که در جلسه شورای همتا و با هدف کاهش آلاینده‌ها و سلامت محیط زیست برای شهروندان مصوب شده است. او ادامه می‌دهد از حدود یک ماه پیش اطلاع رسانی در این زمینه انجام شده است، اما متأسفانه بازهم بیشتر شهروندان کارشان را به روز‌های آخر موکول کرده اند و به دلیل افزایش حجم مراجعان زمان اجرای طرح «LEZ» تا ۲۶ بهمن به تعویق افتاد. او با تأکید بر اینکه این زمان تمدیدپذیر نخواهد بود، بیان می‌کند: تمدید تأثیر مثبتی داشته و کمی از طول صف کاسته شده است، اما شهروندان در جریان باشند که این آخرین مهلت تمدید معاینه فنی خواهد بود. به گفته او مراکز سقف مشخصی برای خدمات دهی به خودرو‌ها ندارند و زمان کاری آن‌ها بین ساعت ۷ تا ۲۰ است که در صورت لزوم بعد از این ساعت نیز به کار ادامه خواهند داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
14
شهرداری اول ی فکری برای اتوبوس های دودزای خودش برداره بعد بیاد ی فکری ب حال صف های طولانی بکنه
مدیر پایگاه مخاطب گرامی . پیامتون در روزنامه 16 بهمن صفحه 2(تریبون شهر) چاپ شده است . روز خوش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
3
4
چرا فقط از یه بعد به مسئله نگاه میک نین اونهایی که سالهای قبل مربت گرفتن معاینه ولی تاریخ سررسیدشون همزمان با این طرح هست چه تقصیری دارن که باید حالا تو صفهای طولانی واسن ؟ یه راه حلی هم برای این افراد در نظر بگیرن مثل تمدید یکی دو ماهه برای اونها بدون مراجعه تا هم هزینه این چند سال و دادن هم مثل اونایی که هزینه ندادن تو صف وای نستن
الف -ر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
احسنت، تكليف ما چيست؟
تا حالا بهش فكر نكردند البته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
8
برای مردم در سر درست کردن
ماشین خیلی قدیمی معاینه فنی کنید
هر چند جز دردسر هیچی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
13
لطفا تمدید کنید این روزهای اخر سال خیلی گرفتار هستیم
امیر حسین شریف مشهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
15
با سلام - لطفا با توجه به اینکه در انتهای سال قرار داریم زمان معاینه فنی تا پایان اسفندماه 98 تمدید شود تا مشکلی جهت مردم پیش نیاید، همچنین مراکز ارائه خدمات افزایش یابد- با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
1
12
سلام. لطفا برای مراکز معاینه فنی مشهد نوبت دهی اینترنتی و تلفنی راه اندازی شود. همچنین روزهای تعطیل و جمعه ها و همچنین افزایش ساعات کاری به صورت شبانه روزی. آخرین تاریخ رو هم تغییر بدید. تا مشکل صف های طولانی و اتلاف زمان مردم حل بشه. باتشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
9
این همه ماشین گازوئیل سوز واتوبوس های سازمان اتوبوس رانی ک اصلا استاندارد نیستند تردد دارند و فکری برایشان نیس ولی ماشین بنزینی باید ساعت ها توصف باشن.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
0
6
من روز ۲۱ بهمن از ساعت ۸ رفتم مرکز معاینه فنی گلبهار فکر میکردم ۳تا۴ساعت کارم طول بکشه ولی تا ساعت ۱۰ شب تو صف بودم و مرکز با توجه به اینکه هنوز تعدادی از همشهریان در صف بودند دیگر پذیرش نکرد و من نتوانستم برکه معاینه فنی بگیرم. خواهشا به این دوستان بگید کسی که ۱۴ ساعت تو صف ایستاده رو یا نوبت فردا بهش بدین یا پذیرشش کنید.
محمد رضا نوعی یزدیان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
1
8
سلام باید برم تو صفه معاینه فنی یا روزی زن بچم رو دربیارم ، این چه وضعی درست کردید برای مردم خدا وکیلی یعنی درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
0
4
توی محله مادو تا ماشین هستند پلاک های جلوشون رو برداشتن. یکیشون که خیلی وقته میبینمش یکی دیگه رو دیروز دیدم. مسلماً پلیس کاری بهشون نداره که جرأت میکنن این کار رو انجام میدن. اونوقت ما محل کارمون تو روستا هست صبح الطلوع که میریم ساعت سه بعد از ظهر از سر کار برمیگردیم. هر رو که از جاده میامی رد میشیم صف طولانی معاینه رو میبینیم. این درسته که مهلت یک کار قانونی رو برای مردم افزایش نمیدین اما با متخلف ها کنار میاین؟
مدیر پایگاه مخاطب گرامی پیامتون در روزنامه امروز 29 بهمن صفحه 2 (تریبون شهر) چاپ شده است . روز خوش
امير
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
0
آقا ،مقصود اصلي جريمه کردن و پول جمع کردنه وگرنه هر کسي ميدونه که مشکل آلودگي هوا معاينه فني نيست ، موتور خودرو اگر هم خوب کار کنه باز هم هوا رو آلوده ميکنه ، مشکل ما ريختن اينهمه ماشين توي شهرهاست و تردد زياد با ماشيناي شخصي هست ، بايد زير ساختهاي حمل ونقل عمومي رو درست ميکردن که نکردن ، حالا نميدونم ميخوان با اين راه حلهاي آبکي شون معجزه کنن؟ مشکل ما داشتن مديرهاي بيکفايته نه معاينه فني خودروها
فرامرزی
United States of America
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
1
سلام
[...] یه سامانه نوبت دهی ساده ازشون بر نمیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
0
سلام.اون دسته از دوستان که همچون سالهای گذشته سر موعد خود برا گرفتن معاینه مراجعه می‌کنند یک فکر اساسی انجام بدید.چرا تمدید نمی‌کنند.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
با طرح زوج و فرد خودروها چطور می شود کمک کرد
محمد قربانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
1
سلام با توجه به گسترش بیماری کرونا حداقل ماشین‌هایی که معاینه فنی آنها نیاز به تمدید دارد به مدت دو با سه ماه تمدید گردد تا از این بیماری پیشگیری شود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->