سرخط خبرها

آینده‌ای بهتر با خواندن کتاب

  • کد خبر: ۱۵۹۹۶
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
آینده‌ای بهتر با خواندن کتاب
عزت آشنا مسئول کتابخانه شهدای مدافع حرم
در این یادداشت تلاش دارم تا ساکنان محله و منطقه را با کتابخانه آشنا کنم. یکی از مشکلات ساکنان محله نداشتن شناخت کافی از کتابخانه و استفاده از منابع آن است. خیلی از شهروندان محله کتابخانه را با کتاب‌فروشی اشتباه می‌گیرند و برای خرید کتاب به ما مراجعه می‌کنند. در این یک‌سالی که کتابخانه شهدای مدافع حرم در محله نیزه افتتاح شده است، تمام همت من و کتابداران کتابخانه بر این قرار گرفته است تا ساکنان محله را با هویت و فعالیت کتابخانه‌های عمومی آشنا کنیم.

مشکل دیگری که کتابداران کتابخانه با آن روبه‌رو هستند، آشنا نبودن اعضا با نحوه پیداکردن منابع مدنظرشان است یا تصورشان این است که تنها منابع موجود در کتابخانه‌ها کتاب‌های درسی است و کتابخانه تنها برای استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان است. برای بسیاری از افراد محله قرائت‌خانه و کتابخانه یکسان است و تصور می‌کنند مراجعان باید درحال تحصیل باشند و تنها منابع موجود در کتابخانه نیز کتب درسی است. وقتی برای تحقیقات مختلف به کتابخانه مراجعه می‌کنند و از ما می‌خواهند تا در اینترنت برایشان جست‌وجو کنیم، به آن‌ها کتاب معرفی می‌کنیم، وقتی متوجه می‌شوند کتابی برای موضوع مدنظرشان وجود دارد، خیلی خوش‌حال می‌شوند. خیلی از اعضا و مخاطبانی که به کتابخانه مراجعه می‌کنند، اطلاع ندارند که مجلات و بایگانی روزنامه‌های مختلف در کتابخانه‌ها موجود است و می‌تواند بخشی از منابع تحقیقشان را پوشش دهد. بار‌ها پیش آمده است که افراد محلی ساعت‌های زیادی را برای مطالعه روزنامه یا مجله در کتابخانه گذراندند. با توجه به اینکه تعداد زیادی از اتباع و مهاجران افغانستانی در این منطقه ساکن هستند، با کمک مراکز و سازمان‌های جهانی‌ می‌توان کمبود‌های کتابخانه را پوشش داد. دفتر اتباع، خیران و مسئولان می‌توانند با بازدید از کتابخانه به رفع نیاز‌های این مجموعه در زمینه اتباع بپردازند. کتابخانه مرکزی فرهنگی و مطمئن برای خانواده‌هاست. با افزایش ارائه خدمات‌ می‌توان اعضای بیشتری به‌ویژه از اتباع را جذب کرد. سطح سواد در این محله پایین است و این امر باعث شده است تا خانواده‌ها آشنایی کمتری با محیط فرهنگی و امن کتابخانه داشته باشند. سطح سواد پایین برخی از خانواده‌ها باعث شده تا به فرزندان خود اجازه رفت‌وآمد به کتابخانه را ندهند. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا خانواده‌ها بدانند با مطالعه کتاب و حضور فرزندانشان در محیط‌های فرهنگی به اطلاعات و دانش فرزندانشان افزوده می‌شود و آینده شغلی و تحصیلی بهتری پیش رویشان قرار می‌گیرد.

با رشد مطالعه و شناختی که ساکنان محلی و منطقه از خواندن کتاب به دست می‌آورند، بسیاری از مشکلات آنان به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی رفع می‌شود. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و اختلافات خانوادگی که منجر به طلاق می‌شود، با مطالعه کتاب و بالا بردن فرهنگ و تغییر سبک زندگی رفع می‌شود. با مطالعه کتاب در حوزه‌های مختلف، ساکنان با حقوق خود در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و شهری آشنا می‌شوند و مطالبات منطقی و اجراشدنی را برای منطقه و محله از سازمان‌های مختلف درخواست می‌کنند. مطالعه کتاب باعث رشد فردی و اجتماعی شهروندان می‌شود و کمک می‌کند تا انتخاب‌های بهتری برای آینده خود داشته باشند.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->