خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

پلنگ، دو کارگر معادن سنگ آهن سنگان خواف را زخمی کرد

  • کد خبر: ۱۷۵۸۵
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
پلنگ، دو کارگر معادن سنگ آهن سنگان خواف را زخمی کرد
به گزارش شهرآرانیوز، دو نفر از کارگران یک شرکت صنایع معدنی در معادن سنگ آهن سنگان خواف حوالی غروب امروز ۲۳ بهمن ۹۸ در جریان حمله یک قلاده پلنگ زخمی شدند.

دین‌محمد موظف یکی از مجروحان عنوان کرد: عصر امروز از نگهبانی شرکت بیسیم زدند که "سگ‌ها در تعقیب یک قلاده پلنگ هستند و بروید جستجو کنید که پلنگ در کدام مسیر است تا کارگران آسیبی نبینند. " با همکارم سوار خودرو شدیم و در مسیر حرکت سگ‌ها به دنبال پلنگ بودیم، اما حیوان را نیافتیم به همین سبب از ماشین پیاده شدم کمی که پیاده رفتم ناگهان پلنگ را دیدم که در شکاف صخره‌ای پناه گرفته و در همین لحظه پلنگ به سمتم حمله‌ور شد و خود را روی من انداخت.



موظف گفت: همچنان که در جدال با پلنگ بودم همکارم به نام امان‌اله کریمی خود را رساند و با تلاش مرا از چنگ پلنگ نجات داد، اما پلنگ به او نیز حمله‌ور شد و بازویش را گاز گرفت، من از ناحیه سر و کمر زخمی شدم و هر دو نفرمان تحت درمان و واکسیناسیون قرار گرفتیم و هم اینک از بیمارستان مرخص شدم تا در منزل استراحت کنم.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست خواف نیز در این باره گفت: به محض اطلاع از موضوع به بیمارستان رفتم و زخمی‌ها را از نزدیک دیدم؛ علی‌رغم مجروحیت این کارگران خوشبختانه خطر رفع شده بود.

سعید توانا افزود: پس از این حادثه، دو نفر از ماموران یگان حفاظت از محیط‌زیست را برای دور کردن پلنگ از محدوده کاری شرکت معدنی به آن منطقه اعزام کردیم و قرار است تا صبح فردا در آنجا کشیک دهند.

وی پیرامون وجود و حضور پلنگ در معادن سنگ آهن سنگان خواف گفت: ارتفاعات معادن سنگ آهن سنگان خواف زیستگاه اصلی پلنگ‌های این منطقه است.

توانا تصریح کرد: متاسفانه شرکت‌های معدنی فعالیت خود را به ارتفاعات کشانده‌اند و به قلمرو پلنگ‌ها وارد شده‌اند و پلنگ هم از قلمروخود دفاع می‌کند.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست خواف افزود: با این حال وضعیت پیچیده شده هم جان انسان‌ها برای ما مهم است و هم حفظ پلنگ برایمان کار ارزشمندی است.

وی گفت: چندین نوبت جلسه با مدیران معادن سنگ آهن سنگان خواف گذاشتیم و دوره‌های آموزشی متعددی برای کارکنان و کارگران معادن برگزار کردیم و مکاتبات متعددی پیرامون حفظ محیط‌زیست و حیات وحش انجام دادیم.

توانا بیان کرد: برای ارتقای حفاظت فردی شاغلان در معادن سنگ آهن سنگان پیشنهاد‌های متعددی از قبیل افزایش نورافکن‌ها، کاهش شیفت‌های کاری شبانه در ارتفاعات و نصب کیوسک‌های متعدد در ارتفاعات و نقاط تردد پلنگ به مدیران شرکت‌های صنعتی و معدنی داده‌ایم.

وی گفت: متاسفانه برخی شرکت‌های معدنی از سگ برای حفاظت از محیط کار استفاده می‌کنند غافل از اینکه سگ، غذای لذیذی برای پلنگ است و پارس سگ‌ها، پلنگ را به سمت خود می‌کشد و بار‌ها اعلام کردیم از سگ به ویژه سگ‌های ولگرد استفاده نشود.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست خواف افزود: جالب است در سال‌هایی که پلنگ در منطقه حضور دارد، گرگ‌ها کم می‌شوند و تلفات دام دامداران کاهش می‌یابد.

توانا یادآور شد: هم اینک فصل جفت‌گیری وحوش به خصوص پلنگ است و فعالیت هورمونی این حیوان در دوره جفت‌گیری و آبستنی، رفتار او را تغییر می‌دهد و پلنگ را پرخاشگر و خطرناک می‌کند.

وی اظهار کرد: برپایه گفته‌های شاهدان عینی، پیش‌بینی می‌شود حداقل یک قلاده ماده پلنگ، یک قلاده پلنگ نر و سه توله پلنگ در معادن سنگ آهن سنگان زیست می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست خواف گفت: گونه پلنگ‌های خواف گونه ایرانی و از گونه‌های با ارزش پلنگ است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->