سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شکار سلول‌های سرطان کشنده مغز با ویروس اِبولا

  • کد خبر: ۱۷۷۲۲
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
شکار سلول‌های سرطان کشنده مغز با ویروس اِبولا
محققان آمریکایی در مطالعه بر موش‌ها متوجه شدند که ویروس ابولا می‌تواند سلول‌های سرطان کشنده مغزی را موسوم به گلیوبلاستوما در این جوندگان از بین ببرد.
به گزارش شهرآرانیوز، گلیوبلاستوما تومور‌های مغزی بسیار تهاجمی هستند که درمان آن‌ها بسیار دشوار است، زیرا این سلول‌های سرطانی بسیار فرار هستند و به درون مغز می‌روند و منجر به عود دوباره این بیماری می‌شوند.
اکنون گروهی از محققان دانشگاه یِیل در آمریکا برای ابداع درمان‌های موثرتری برای این بیماری در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه از قابلیت‌های تخریب سلولی برخی ویروس‌ها می‌توان برای از بین بردن این تهدید بهتر استفاده کرد. این محققان با مطالعه بر موش‌ها متوجه شدند که ویروس ابولا می‌تواند گلیوبلاستوما را در این جوندگان از بین ببرد. این مطالعه نشان می‌دهد که مولفه‌هایی از ویروس ابولا می‌تواند درمان جدیدی برای این سرطان کشنده مغزی ارائه دهد.
ابولا یا تب هموراژیک اِبولا نوعی بیماری انسانی است که از ویروس ابولا ناشی می‌شود. نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده‌است.
این بیماری برای نخستین بار در کشور کنگو دیده شد. نشانه‌های این بیماری معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، درد‌های ماهیچه‌ای، استفراغ، اسهال و کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها ظاهر می‌شود.
هیچ درمان خاصی تا کنون برای این بیماری وجود ندارد؛ می‌توان برای کمک به افراد مبتلا به آن از آب‌درمانی خوراکی (نوشاندن آب‌های محتوی قند و نمک) یا مایعات وریدی استفاده کرد. این بیماری نرخ مرگ و میر بالایی دارد و اغلب باعث مرگ بین ۵۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان می‌شود.
در درمان‌های استاندارد برای بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما، ابتدا با عمل جراحی تومور‌ها بیرون آورده شوند، سپس با شیمی درمانی و پرتودرمانی سلول‌های سرطانی باقی مانده از بین می‌روند. اما مشکل اینجا است که این سلول‌ها فرار هستند و اغلب دوباره به درون بافت مغز نفوذ کرده، در آنجا مخفی می‌شوند و به مرور زمان تومور‌های جدیدی ایجاد می‌کنند که کشنده هستند.
این موضوع خلاف منطق به نظر می‌رسد، اما این مطالعه نشان می‌دهد ویروس‌هایی که به طور معمول موجب بروز عفونت‌های خطرناک در انسان‌ها می‌شوند، این پتانسیل را دارند تا به شکار ریز سلول‌های باقی مانده کمک کند. محققان بیش از نیم قرن، برای مهندسی ویروس‌های مختلف با توانایی هدف قرار دادن و کشتن سلول‌های سرطانی فعالیت کرده‌اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که می‌توان ویروس زیکا را برای حمله به گلیابلاستوما مهار کرد.
منطق این روش در نحوه پاسخ سلول‌های سرطانی به تهدیدات خارجی است. هنگامی که پاتوژن‌ها یا سایر مهاجمان به بدن حمله می‌کنند، سلول‌های سالم در دفاع از خود یک واکنش ایمنی ایجاد می‌کنند، در حالی که اکثر سلول‌های سرطانی از این امر ناتوان هستند؛ بنابراین در حمله به سلول‌های سرطانی با ویروس‌ها می‌توان از این آسیب‌پذیری استفاده کرد و سلول‌های سالم را تا حد زیادی از آسیب در امان نگه داشت.
این مطالعه در مجله Journal of Virology منتشر شده است.
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->