بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارش شهرآرا از گشت بازرسان اتاق اصناف در بازار گوشت و فراورده‌های دامی

  • کد خبر: ۲۰۷۵۹
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
گزارش شهرآرا از گشت بازرسان اتاق اصناف در بازار گوشت و فراورده‌های دامی
رایحه وایتکس در بازار گوشت
مسعود سلطانی - گوشت قرمز گران و آلایش دام ارزان شده است. قیمت جگر و کله‌پاچه گوسفند از ۱۴۰ هزار تومان در هر کیلوگرم به ۷۰ هزار تومان رسیده است و در عوض از ابتدای اسفند تاکنون قیمت انواع گوشت قرمز در هرکیلوگرم حداقل ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. تمام این تغییرات قیمت فقط مربوط به کروناست.
مشاهدات خبرنگار شهرآرا در همراهی با گشت بازرسان اتاق اصناف مشهد از فروشندگان گوشت دامی در خیابان آیت‌ا.. عبادی مشهد حکایت از تلاش دست و پا شکسته فروشندگان گوشت برای رعایت بهداشت داشت.
قریب به اتفاق فروشندگان از دست‌کش و ماسک استفاده می‌کنند. در قسمت صندوق اغلب فروشگاه‌ها پیامی با این مفهوم که «پول نقد دریافت نمی‌کنیم!» نصب شده است، اما با وجود این مشاهدات خبرنگار شهرآرا نشان می‌دهد که هنوز رعایت برخی نکات ریز به منظور کنترل شیوع کرونا رایج نشده است. به عنوان مثال فروشندگان دست‌کش به دست، با همان دست کار‌های متفرقه نیز انجام می‌دهند، با وجود این به نظر می‌رسد که رقابت بین فروشندگان برای رعایت بهداشت شکل گرفته است، رقابتی که منجر به جلب اعتماد بیشتر مشتریان می‌شود.

کشف ۲۰ کیلوگرم سنگدان مرغ فاسد
در جریان بازرسی از بازار گوشت خیابان آیت ا... عبادی در روز گذشته چند واحد صنفی به دلیل نصب نکردن کارت بهداشت کارکنان خود تذکر دریافت کردند و حدود ۲۰ کیلوگرم سنگدان مرغ تاریخ‌مصرف گذشته از یک واحد صنفی کشف و در محل توقیف شد تا با نظر کارشناسان اداره بهداشت معدوم شود. درحالی‌که اغلب فروشندگان گوشت دام در بازار مشهد بیماری کرونا را جدی گرفته‌اند، برخی از فعالان این‌صنف همچنان از رعایت نکات بهداشتی با عنوان «سوسول‌بازی!» یاد می‌کنند. در جریان بازرسی انجام‌شده از راسته بازار گوشت‌فروشان خیابان آیت ا... عبادی، یکی از فروشندگانی که از بازرسان اتاق اصناف بابت داشتن مو و ریش نامرتب تذکر دریافت کرد، گفت: «من از این شغل خارج می‌شوم، اما به حرف شما عمل نمی‌کنم.»
یکی از اتفاقات جالب در جریان این‌بازارسی‌ها استفاده هم‌زمان تمامی واحد‌ها از وایتکس برای شست‌وشوی محل کار خود بود. اغلب واحد‌ها پیش از ورود بازرسان چاقو‌ها و ساطور‌های خود را در محلول‌های وایتکس غوطه‌ور کرده بودند که این اتفاق نشانه مثبتی از رعایت بهداشت در اکثر واحد‌های صنفی بود.
در جریان این‌بازرسی‌ها یکی از شهروندان به تیم بازرسی برای شکایت مراجعه کرد و گفت: ۳ کیلوگرم دنبه گوسفند را به قیمت ۲۷ هزار تومان و به این‌شرط که درجه یک است خریداری کردم و از فروشنده خواستم که دنبه را چرخ کند. بعد از مراجعه به خانه فهمیدم که بخش زیرین محصولی که خریداری کرده‌ام به جای دنبه گوسفند، کوهان شتر است. جالب است که پس از مراجعه گشت بازرسی به واحد صنفی متخلف برای برخورد قانونی، بازرسان با کرکره پایین کشیده شده مغازه مواجه شدند. به نظر می‌رسد که در حین گفت‌وگوی شهروند با بازرسان، خبر ماجرا خیلی سریع به گوش آن واحد متخلف رسیده بود.

کاهش قیمت آلایش دام
خبر مهم، اما کاهش محسوس قیمت آلایش دام است. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد، نیز دراین‌باره به شهرآرا گفت: خراسان رضوی یک از مراکز تولید و پرورش دام در کشور است. عمده آلایش (جگر، پوست و کله‌پاچه) تولیدشده در استان، اما به استان‌های شمالی و تهران ارسال می‌شود. اکنون، اما بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، تقاضای آلایش در بازار استان‌های شمالی و تهران به حداقل رسیده است. مهدی باقری افزود: عمده رستوران‌ها، پزندگان و طباخی‌ها در استان‌های شمالی تعطیل‌اند. حتی در مشهد نیز حدود ۸۰ درصد رستوران‌ها فعالیتشان را متوقف کرده‌اند. همچنین اغلب رستوران‌ها در طرقبه و شاندیز تعطیل شده‌اند.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت آلایش دام
باقری ادامه داد: به صورت طبیعی در چنین‌شرایطی شاهد کاهش قیمت آلایش هستیم و به سبب آن لاجرم افزایش قیمت گوشت دام طبیعی است، چراکه قیمت دام زنده ثابت مانده است، چنان‌که قیمت گوسفند زنده اکنون هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان است. پس به طور طبیعی برای ایجاد تعادل در قیمت تمام‌شده دام کشتار‌شده با کاهش قیمت آلایش، افزایش قیمت گوشت اتفاق می‌افتد.
وی ضمن بیان اینکه قیمت کله پاچه و جگر گوسفند در هر کیلوگرم از ۱۴۰ به ۷۰ هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت هرکیلوگرم دنبه از ۴۰ به ۲۵ هزار تومان و پوست گوسفند با ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت به ۵۰ هزار تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد ادامه داد: اکنون قیمت روز لاشه گوسفند در بازار مشهد ۸۵ هزار تومان است. همچنین گوشت گوسفند به صورت چهارتکه (ران با قلوه‌گاه یا سردست با دنده) هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود و ران و دست گردبُر نیز هرکیلوگرم ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود و گوشت گوساله نیز هرکیلوگرم ۷۵ هزار تومان است.

گوشت دام ارزان خواهد شد
باقری تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در روز‌های آتی شاهد کاهش قیمت گوشت نیز باشیم، چراکه مصرف گوشت در هتل‌ها و رستوران‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و از سمتی به‌خاطر شرایط راهداری و البته ترس از کرونا، خروج دام از استان نیز کم می‌شود و لذا عرضه گوشت برای مصرف خانگی افزایش و قیمت گوشت برای مصرف‌کننده کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا دستورالعمل‌هایی را به اعضای اتحادیه فروشندگان گوشت دام ابلاغ کرده‌ایم، افزود: استفاده از کلاه و دست‌کش یک‌بارمصرف و مواد ضدعفونی‌کننده به تمام فروشگاه‌ها ابلاغ شده است و صاحبان واحد‌های صنفی در اتحادیه گوشت‌فروشان موظف‌اند واحد‌های خود را به این امکانات مجهز کنند.
رایحه وایتکس در بازار گوشت
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->