٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیک:

دانشجویان می‌توانند در دوره‌های آموزشی مجازی مهمان شوند

  • کد خبر: ۲۱۶۷۷
  • ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
دانشجویان می‌توانند در دوره‌های آموزشی مجازی مهمان شوند
مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم از تسهیل تعاملات دانشگاهی و امکان میهمانی دانشگاهی و میهمانی دانشجویان در دوره‌های کامل آموزش الکترونیکی خبر داد.

سید علی اکبر صفوی از تسهیل تعاملات دانشگاهی و امکان میهمانی دانشگاهی و امکان میهمانی دانشجویان در دوره های کامل آموزش الکترونیکی خبر داد و گفت: توصیه‌نامه‌ای در این خصوص تهیه شده است.

 

وی افزود: این توصیه نامه توسط مرکز آموزش های الکترونیکی وزارت علوم تهیه شده و توسط دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزشی ارسال شده است.

 

متن این توصیه نامه به شرح زیر است :

 

«در حال حاضر برای برگزاری کلاس های درس به شیوه غیرحضوری توسط مسئولین ذیربط در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و همراستا با بخشنامه های مرتبط وزارت علوم، گام های بزرگی برداشته شده است و بخش بزرگتر دانشجویان تحت نظارت وزارت علوم امکان استفاده از کلاس ها را دارند و ان شاء الله بقیه نیز با استفاده از تعطیلات سال نو با سرعت عمل کافی گام های بهتری بر می دارند.

 

اما واقعیت آن است که باز احتمال دارد تا چند هفته آتی برخی از دانشجویان نتوانند به بستر مناسب دسترسی پیدا کنند. از طرفی وجود دروس کامل توسعه یافته بر بستر الکترونیکی و با ابزارهای چند رسانه ای (علاوه بر کلاس های مجازی) برای تعداد قابل توجهی از رشته ها و نیز در دانشگاه های متنوع دولتی و غیرانتفاعی، هنوز فرصت های زیادتر را فراهم کرده است که به درستی شناخته نشده و بهره گیری نمی شود. در این راستا کارگروه آموزش های الکترونیکی پس از بحث و گفتگوی متنوع، توصیه های زیر را ارائه می کند تا باز شاید کمک بیشتری در شرایط فعلی باشد و افقهای جدیدی هم برای همکاری های آتی دانشگاه ها فراهم سازد. باید توجه نمود که سرعت عمل و انعطاف پذیری دو ویژگی مهم در طراحی و اجرای دوره های الکترونیکی است که می تواند بسیار سودمند باشد و لذا در آفرآیندها و تصمیم گیری های مدیران هم می تواند بهتر شود.

 

توصیه های مهم:

 

۱-مدیران همه دانشگاه ها و مراکز علمی ابتدا لازم است شناخت صحیحی از اهداف این برنامه ریزی و الزامات آنها داشته باشند. این از طریق متخصصین مرتبط و مدیران مراکز آموزش های الکترونیکی و مراکز فناوری اطلاعات دانشگاه ها قابل تحصیل است. اگر یک مرکز علمی هیچ تجربه قبلی ندارد، کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم آمادگی برگزاری کارگاه های فشرده ۳-۲ ساعته از راه دور برای مدیران ارشد و اساتید آن دانشگاه ها را بدون اخذ هزینه و در ظرف یک روز از زمان درخواست را دارد.

 

۲-برای آن دسته از مراکز علمی که تجربه زیاد و امکانات اولیه کافی زیرساختی برای شروع جدی کلاس های مجازی آموزش های الکترونیکی ندارند توصیه می شود سریعا از روش دریافت ارائه کامل خدمات از مسیر آن دسته از مراکز علمی (دولتی یا غیرانتفاعی کاملا مجازی) که زیر ساخت کافی دارند یا شرکت های ارائه دهنده خدمات کامل (با مشورت کافی) استفاده کنند تا سریعتر و با هزینه کمتر به اهداف فعلی برسند. در چنین حالتی و ظرف کمتر از یک هفته می توانند کلاس های مجازی زنده مطابق زمانبندی برنامه درسی و یا به صورت ترکیبی از کاملا زنده یا غیرزنده با اساتید خودشان برگزار کنند.

 

۳-دانشگاه هایی که بستر ارائه آموزش های الکترونیکی را راه اندازی کرده اند یا از مبنای فوق برای دریافت سرویس کامل استفاده کنند، می توانند از محتواهای کامل آموزش های الکترونیکی برای دروس بسیاری که توسط دانشگاه های پیشرو دولتی یا غیرانتفاعی و با اساتید برجسته تهیه شده به صورت اجاره ای یا حتی خرید کامل استفاده کنند. اینها در کنار کلاس های زنده یک آموزش باکیفیت و بسیار خوب را می تواند ارائه کند. البته همین جا تأکید می شود که همه محتواهای موجود لزوما خوب و با کیفیت نیستند، ولی با یک بررسی اولیه خود متقاضیان و با مشورت با کارگروه می توانند جلو بروند.

 

۴-امکان جدید قابل بحث موضوع میهمانی (بدون جابه جایی فیزیکی!) در دانشگاه های دیگر در نیمسال تحصیلی جاری و حداکثر تابستان سال جاری برای جبران تعدادی از دروس نظری دانشجویان وجود دارد، در واقع اگر بندهای ۲ و ۳ فوق الذکر به هر دلیلی میسر نشد و برخی دانشجویان در تنگنا باشند، توصیه می شود با واگذاری اختیارات به دانشگاه ها توسط وزارت علوم و موافقت و هماهنگی دانشگاه های مبدا و مقصد، دانشجویان آن دانشگاه ها که عمدتا ممکن است شامل دانشجویان دانشگاه های کوچکتر باشند، تا قبل از پایان فروردین ماه سال جاری به طور رسمی و با رعایت سرفصل و تطابق دروس و با مشاهده کیفیت و مشخصات استاد تولید کننده درس یا مدرس، امکان اخذ درس الکترونیکی به عنوان میهمان در سایر دانشگاه های پیشرو در ارائه دروس الکترونیکی را داشته باشند.

 

این نیازمند سرعت عمل و انعطاف پذیری زمانی وزارت و دانشگاه ها و خود دانشجویان است. لازم به ذکر است که چون این فقط شامل دروسی می شود که دارای محتوای الکترونیکی کاملا چند رسانه ای و با کیفیت از قبل تهیه شده هستند، بحث تأخیر زمانی تا پایان فروردین در اخذ درس چندان مهم نیست، چون دسترسی به کل محتوا تمام وقت است و دانشجو با وقت گذاری بیشتر به راحتی می تواند زمان عقب مانده را جبران کند و با استفاده از کلاس های زنده مجازی ادامه کار رفع اشکال کافی نیز داشته باشد.

 

۵-ان شاء الله کارگروه تا قبل از پایان تعطیلات طی چند جلسه به بررسی مباحث مربوط به کلاس های آزمایشگاهی، امتحانات و جلسات دفاع پایان نامه خواهد پرداخت و توصیه های خود را ارائه خواهد کرد. »

 

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->