معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

۱۲ محقق ایرانی در فهرست دانشمندان پراستناد دنیا قرار گرفتند

  • کد خبر: ۲۲۰۷۶
  • ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
۱۲ محقق ایرانی در فهرست دانشمندان پراستناد دنیا قرار گرفتند
بر اساس رتبه بندی‌های جهانی ۱۲ دانشمند ایرانی از ۹ دانشگاه کشور در لیست ۶۲۰۰ پژوهشگر پراستناد برتر دنیا قرار گرفتند، ضمن آنکه بر اساس رتبه‌بندی کیواس، دانشگاه‌های شریف،تهران و شیراز ارتقای ۱۰۰ پله‌ای داشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، شرکت کلاریویت آنالتیکز (ISI) هر ساله به معرفی پراستنادترین پژوهشگران دنیا (Highly Cited Researchers) می‌پردازد. این فهرست شامل گروهی از پژوهشگران علوم و علوم اجتماعی نیز می‌شود که در طول یک دهه (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸) گذشته با انتشار مقالات خود توانسته‌اند بیشترین تعداد استنادها را دریافت کنند.

برای قرار گرفتن پژوهشگران در این فهرست، تمام فعالیت‌های علمی ۱۰ ساله اخیر آنها در سطح بین‌المللی مانند تعداد "مقالات"،  "استنادات"، "تعداد مقالات پر استناد " و "تعداد استناد به مقالات پر استناد" مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس تقریبا ۶۲۰۰ پژوهشگر در سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان پژوهشگر پراستناد انتخاب شده‌اند. این تعداد برای سال ۲۰۱۸ تعداد ۶۱۰۰ پژوهشگر بوده است.

از جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۲ پژوهشگر برتر با وابستگی ایران در لیست ۶۲۰۰ پژوهشگر پراستناد برتر دنیا قرار گرفته‌اند. حضور پژوهشگران برتر کشور به ترتیب در حوزه‌های موضوعی بین رشته‌ای (۴ نفر)، کشاورزی (۳ نفر)، ریاضیات (۳ نفر) و مهندسی (۲ نفر) بوده‌اند.

 

پژوهشگران ایرانی (با وابستگی ایران) حاضر در لیست پراستنادترین پژوهشگران دنیا ۲۰۱۹

نام محل خدمت رشته موضوعی
محمدرضا گنجعلی دانشگاه تهران بین رشته‌ای
مسعود رضایی دانشگاه تربیت مدرس علوم کشاورزی
حمیدرضا پورقاسمی دانشگاه شیراز بین رشته‌ای
مهدی دهقان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات
سجاد جعفری دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات
ژولین کلینتون اسپروت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات
محمد میرزاده دانشگاه گیلان بین رشته‌ای
مصطفی اسلامی دانشگاه مازندران بین رشته‌ای
امید ماهیان دانشگاه قوچان مهندسی
حسن کریمه مله دانشگاه قوچان علوم کشاورزی
آرش کریم پور دانشگاه آزاد اسلامی مهندسی
سید مهدی جعفری دانشگاه علوم کشاورزی گرگان علوم کشاورزی

 

رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌ها

رتبه‌بندی "کیواس" در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی "علوم طبیعی"، "مهندسی و فناوری"، "علوم زیستی و پزشکی"، "علوم اجتماعی و هنر" و "علوم انسانی" مورد رتبه‌بندی قرار داده است.

دانشگاه‌های ایران همانند سال ۲۰۱۹ در سه حیطه "مهندسی- فناوری"، "علوم زیستی-پزشکی" و "علوم طبیعی" حائز رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شدند که نتایج آن به این شرح است: 

در حوزه کلی "مهندسی و فناوری" همانند رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ سه دانشگاه "صنعتی‌شریف"، "تهران" و "صنعتی امیرکبیر" حضور دارند و هر سه دانشگاه نسبت به سال پیش ارتقای رتبه بسیار خوبی داشته‌اند؛ به گونه‌ای که دانشگاه صنعتی شریف از رتبه ۳۰۸ به ۲۲۱، دانشگاه تهران از بازه رتبه‌ای ۴۰۱-۴۵۰ به ۲۷۲ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه ۴۵۱-۵۰۰ به ۳۶۱ ارتقا یافته‌اند.

در حوزه کلی "پزشکی و علوم زیستی" نیز همانند سال گذشته از ایران تنها "دانشگاه علوم پزشکی تهران" و در حوزه کلی "علوم طبیعی" دو دانشگاه "تهران" و "صنعتی شریف" حضور دارند.

نتایج به دست آمده از این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ دانشگاه‌های ایران در ۱۳ حوزه موضوعی حضور دارند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، تنها دانشگاه "علوم پزشکی تهران" در حوزه پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ حضور داشت. افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه، در سال ۲۰۱۸ به ۹ حوزه موضوعی و در سال ۲۰۱۹ به ۱۳ حوزه موضوعی حاکی از تلاش مستمر علمی دانشگاه‌های کشور برای حضور در میان دانشگاه‌های تراز جهانی است.

مقایسه نتایج رتبه‌بندی ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ حاکی از ارتقای معنادار جایگاه اکثر دانشگاه‌های کشور در برخی حوزه‌های موضوعی است. به طور خاص ارتقای۱۰۰ پله‌ای دانشگاه‌های "صنعتی‌شریف"، "تهران" و "شیراز"، ارتقای  ۲۰۰ پله‌ای دانشگاه "صنعتی‌ امیرکبیر" در حوزه مهندسی برق و الکترونیک و نیز حضور دانشگاه‌های "صنعتی‌اصفهان"، "علم و صنعت ایران"، "خواجه نصیرالدین طوسی" و "فردوسی مشهد" در این حوزه است.

علاوه بر آن شاهد ارتقای ۵۰ پله‌ای دانشگاه‌های "صنعتی شریف"، "تهران" و "امیرکبیر" در حوزه علوم کامپیوتر و نیز حضور دانشگاه علم و صنعت در این حوزه هستیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->