«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

ساخت دستگاه تنفس مصنوعی در مشهد

  • کد خبر: ۲۳۰۶۶
  • ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
ساخت دستگاه تنفس مصنوعی در مشهد
توانمندی بدل کردن تهدید به فرصت هنری است که ایرانیان طی دهه‌های گذشته فعل آن را صرف و به همه ثابت کرده‌اند، این بار نیز در سال "جهش تولید" توانمندی دانش‌پژوهان و فناوران مشهدی تهدید کرونا را به فرصتی برای نمایش چندین باره توان فنی و تکنولوژیکی جمهوری اسلامی ایران بدل کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، تولید انبوه دستگاه تنفس مصنوعی یا همان ونتیلاتور توسط یکی از شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری در روزهای فراگیری کرونا که با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری محقق شد برگ زرینی دیگر در کارنامه توانمندی فنی و تکنولوژیکی ایران و خراسان رضوی را ورق زد.

 

دستگاه تنفس مصنوعی یا وِنتیلاتور( Medical ventilator) دستگاهی است که کار تنفس را برای بیمارانی که به‌ طور موقت یا دائم دچار مشکلات تنفسی هستند انجام می‌دهد به عبارت دیگر در ریه می‌دمد و درنگ می‌کند و بازدم، خود به خود انجام می‌شود.

 

این دستگاه و وجود آن برای نجات جان بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی از جمله کرونا به منظور کمک به ریه‌ها برای نفس کشیدن، نقش حیاتی ایفا می‌کند و در شرایطی که دنیا به واسطه درگیری با بحران کرونا برای نجات جان انسان‌ها به آن نیازمند است این دستگاه توسط فناوران داخلی کشور در حال تولید است.

 

اهمیت ونتیلاتور زمانی بیشتر نمایان می‌شود که اخبار رسیده از جای جای جهان نشان می‌دهد پزشکان به دلیل کمبود این دستگاه بر سر این که نجات جان کدام بیمار از اولویت برخوردار است دچار چالش اخلاقی و معذوریت قرار می‌گیرند.

 

پیشتازی پارک علم و فناوری خراسان

معاون ایجاد و توسعه واحدهای فناوری پارک علم و فناوری خراسان در این زمینه گفت: در این مجموعه حمایت از شرکتهای فناور و دانش‌بنیان با تمام قوا انجام می‌شود و خوشبختانه یکی از شرکت‌های تحت حمایت و فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در شرایط موجود بحران کرونا در کشور توانست عملکرد چشمگیر و موثری از خود نشان دهد.

 

داوود تفضلی افزود: شرکت "احیا درمان" تولید کننده این دستگاه‌ها عضو پارک علم و فناوری خراسان و نخستین شرکت دانش بنیانی است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با تولید دستگاه بیهوشی آغاز کرد و  در سال ۱۳۹۷ توانست دستگاه سی. تی. اسکن تولید کند.

 

وی با بیان این که این شرکت در سال گذشته روزانه پنج دستگاه ونتیلاتور تولید می‌کرد که در این عرصه جز شرکت‌های موفق و برتر محسوب می‌شد ادامه داد: در شرایط امروز این شرکت با توجه به فعالیت کادر متخصص و توانمند خود توانسته است تحول عظیمی در تولید ونتیلاتور در کشور را به نام خود ثبت کند.

 

افزایش ۶ برابری ظرفیت تولید ونتیلاتور

رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: روزانه ۳۰ دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) برای مراقبت‌های ویژه در دوران ابتلا به کرونا توسط این شرکت تولید می‌شود یعنی تولید این شرکت در مقایسه با قبل از آغاز بحران ۶ برابر شده است.

 

رضا قنبری افزود: طی ۱۰ سال گذشته، سه هزار و ۵۰۰ دستگاه ونتیلاتور تولیدی این شرکت در ۴۶۰ مرکز درمانی کشور نصب شده است.

 

وی ادامه داد: مجوز تولید این دستگاه برای این شرکت تا قبل از شیوع بیماری کرونا تعداد پنج دستگاه بود و با توجه به شرایط پیش آمده و در راستای تحقق شعار  امسال تحت عنوان جهش تولید، این تعداد را به ۳۰ دستگاه رسانده‌ایم ضمن این که این تعداد تولید دستگاه به وزرات بهداشت که متولی توزیع آن در کل کشور است تحویل داده می‌شود.

 

 او در خصوص افزایش حجم تقاضا و افزایش تولید این دستگاه افزود: وزرات بهداشت پیش‌بینی هزار دستگاه را داشته است و قرارداد شرکت تولیدی با آنها تولید ۹۶۰ دستگاه است و برای تولید هزار دستگاه، ۴۸ روز زمان نیاز است و اگر وزراتخانه در این خصوص تقاضای بیشتری داشته باشد افزایش تولید مشکلی ندارد.

 

حمایت معاونت علمی رییس جمهوری

رییس پارک علم و فناوری خراسان با بیان این که این دستگاه، قیمت بالایی دارد و برای تولید آن نیاز به پشتیبانی مالی زیادی است گفت: شرکت تولید کننده ونتیلاتور با استفاده از تسهیلات ۴۰۰ میلیارد ریالی صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به انجام تولید این دستگاه شده است.

 

قنبری افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی، به دستور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، این مبلغ را به سرعت در اختیار شرکت قرار داد و  اکنون این اعتبار برای تولید این تعداد دستگاه کافی است و همه کارها به خوبی در حال پیشروی است.

 

وی اضافه کرد: ۳۰ درصد تجهیزات تولید این دستگاه در حوزه الکترونیک است که با رفع موانع از طریق پیگیری معاون علمی رییس جمهوری، هم اکنون تجهیزات لازم تامین و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

 

رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: وقتی ریه درگیر این بیماری می‌شود نمی‌تواند تبادل اکسیژن را به راحتی انجام دهد و این دستگاه به ریه کمک می‌کند یعنی اختیار تنفس بیمار را می‌گیرد به ‌گونه‌ای که برای بیمار مفید است و توسط پزشک و پرستار تنظیم می‌شود و کم‌کاری ریه را جبران می‌کند. 

 

قنبری افزود: بیمارانی که فوت می‌شوند به دلیل این است که درمان بر روی آنها دیر صورت گرفته و ریه صد در صد از کار افتاده است اما این دستگاه تا زمانی که یک درصد از ریه باقی مانده باشد بیمار را زنده نگه می‌دارد.

 

قابلیت برطرف کردن تمام کمبودهای کشور در داخل

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری طی سفر سال گذشته خود به خراسان رضوی در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان گفت:تمام کمبودهای کشور در داخل قابل حل و رفع است و مسوولان می‌توانند با مجوزهایی که صادر می‌کنند در این مسیر راهگشا باشند.

 

سورنا ستاری افزود: فناوری، قابل خریدن نیست و در طول این سال‌ها با این تفکر اشتباه که می‌توان با پول، فناوری  را وارد کشور کرد رو به رو بوده‌ایم که این نگاه در حال تغییر است لذا باید در کنار هم و با یک مبارزه فرهنگی این نگاه را تصحیح کنیم.

 

وی اظهار داشت: جوانان دارای ابتکار، نوآوری و ریسک پذیر هستند ولی نگاه استخدام این روحیه را از آنها سلب می کند لذا باید نگاه به کارآفرین ارزش داشته باشد و استخدام به عنوان یک پدیده منفور نگریسته شود.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: زیست بوم علمی موجود در استان خراسان رضوی با پیشینه علمی و حضور دانشجویان این استان در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته که می‌تواند یک اکوسیستم علمی ایجاد کند.

 

ستاری افزود: بزرگترین خیانت به کشور استفاده از منابع مالی حاصل از فروش نفت است زیرا باید با توسعه علم و دانش از ارزش افزوده آن استفاده کرد.

 

وی با اشاره به قوانین تصدی گرایانه برای ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان و جدید اظهار داشت: برای ایجاد یک دامداری و تولید گوشت نیاز به ۴۰ مجوز است ولی برای واردات گوشت سه مجور نیاز است و گوشت قاچاق هم این مجوز را نیار ندارد لذا این ساختار باید تغییر کند.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نتیجه ساختار جوامع متکی به نفت، دولت چاق است که به دلیل تعداد زیاد نیروی انسانی تحرک لازم را ندارد و در عین حال بخش خصوصی با چالاکی می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف را برطرف کند.

 

ستاری افزود: مردم نیازهای دیگری دارند و دولت نمی‌تواند به همه آنها درست پاسخ دهد و شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی از مسیرهایی که خود به دست آورده‌اند می‌توانند نیازهای مردم را پاسخ دهند.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم از شرکت‌های دانش بنیان دفاع کنم و باید مشکلاتی که در زمینه های بیمه، مالیات و سربازی نیروهای جوان این شرکت‌ها وجود دارد حل شود.

 

پارک علم و فناوری خراسان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکت‌ها و موسساتی که بر پایه علم و دانش فعال هستند آغاز کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->