تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دانشگاه فردوسی بیش از ۲۰۰۰ کلاس مجازی برگزار کرد

  • کد خبر: ۲۳۳۶۱
  • ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
دانشگاه فردوسی بیش از ۲۰۰۰ کلاس مجازی برگزار کرد
خراسان رضوی رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از ابتدای تعطیلات تا کنون، از حدود ۴۰۰۰ کلاس حضوری، بیش از ۲۰۰۰ کلاس مجازی آنلاین تشکیل شده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سعید ابریشمی در خصوص پیگیری وضعیت هزینه مصرفی اینترنت دانشجویان جهت آموزش مجازی، اظهار کرد: دکتر صفوی، مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، پیش از نوروز ۹۹ لیست تمام دانشگاه‌های معتبر کشور را به وزارت ارتباطات اعلام کرد تا ترافیک استفاده از سایت‌های آموزش مجازی برای دانشجویان رایگان محاسبه شود. با وجود ارسال ابلاغیه‌ای از سوی معاون وزیر ارتباطات به تمامی اپراتور‌ها و کلیه ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی هنوز اتفاقی رخ نداده است. گویا با توجه به افزایش حجم ترافیک استفاده از سایت‌های آموزش مجازی، اپراتور‌ها تمایلی از خود برای این کار نداشته‌اند. وزیر علوم طی نامه‌ای در روز ۱۷ فروردین و ضمن اهمیت بالای برگزاری کلاس‌های مجازی، از وزیر ارتباطات درخواست پیگیری مجدد داشته تا این بخشنامه اجرایی شود.

وی در خصوص حجم تقریبی مصرفی دانشجویان برای کلاس‌های مجازی خاطرنشان کرد: حجم اینترنت مصرفی دانشجویان به صوتی یا تصویری بودن کلاس مجازی بستگی دارد. معمولا برگزاری یک کلاس ۹۰ دقیقه‌ای، ۶۰ تا ۱۵۰ مگابایت از حجم پهنای باند دانشجویان را مصرف خواهد کرد. به طور متوسط، دانشجویان در طول یک هفته برای کلاس‌های مجازی خود یک گیگابایت اینترنت مصرف خواهند کرد.

رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیک دانشگاه فردوسی در خصوص تفاوت هزینه‌های آموزش مجازی و حضوری خاطرنشان کرد: آموزش حضوری به دلیل فضایی که در اختیار می‌گیرد و سایر هزینه‌های جمعی قطعاً در مجموع هزینه‌های بیشتری در بر دارد. آموزش مجازی کم‌هزینه‌تر است، اما در حال حاضر کارایی کلاس‌های مجازی به اندازه کلاس حضوری نیست. دانشجویان و اساتید در این زمینه تجربه اندکی دارند. در گروه کامپیوتر به سبب آشنایی کامل اساتید و دانشجویان با این سیستم، از ابتدای تعطیلات در اسفند ماه فقط ۳ تا ۴ درصد کلاس آنان برگزار نشده است.

ابریشمی ادامه داد: حق‌التدریس دوره‌های مجازی به سبب زحمت و تولید محتوای بیشتر معمولاً بیشتر از کلاس‌های حضوری است. پیش از شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، حق‌التدریس برای دروس مجازی در دانشگاه فردوسی یک‌ونیم برابر بود. همچنین دانشگاه‌ها باید با شرکت‌های خصوصی برای افزایش پهنای باند خود نیز قرارداد بسته و هزینه‌های اضافی پرداخت کنند. هرچند کلاس‌ها خالی است، اما دانشگاه‌ها در این ترم هزینه‌های بیشتری پرداخت خواهند کرد.

وی با اشاره به کاهش کیفیت آموزش از طریق مجازی عنوان کرد: دانشگاه‌های برتر دنیا که امکانات و تجهیزات خوبی برای برگزاری کلاس‌های مجازی دارند، اما باز هم کلاس‌های خود را حضوری برگزار می‌کنند. برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری کیفیت متفاوتی دارد و فناوری‌های مجازی هنوز به جایی نرسیده که بتواند کیفیت آموزش مجازی را افزایش دهد، اما این که در این ترم چه میزان افت کیفیت داشته باشیم به اساتید بستگی دارد. شاید در گروه کامپیوتر فقط ۲۰ درصد افت کیفیت داشته باشیم، اما در سایر گروه‌های آموزشی که اساتید تجربه کار ندارند کیفیت آموزش کاهش بیشتری داشته باشد. در حال حاضر چاره دیگری وجود ندارد. با وجود فشار زیادی که به دانشگاه وارد می‌شود، اما اجازه حذف ترم بدون احتساب سنوات به دانشجویان داده شده است.

رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیک دانشگاه فردوسی در خصوص راهکار‌های موجود برای برگزاری آزمون‌های پایان‌ترم، تصریح کرد: در حال حاضر بعید است که امتحانات میان‌ترم دانشگاه‌ها برگزارشود. تمام شکمان این است که آیا دانشگاه‌ها تا زمان امتحانات پایان‌ترم باز خواهد شد یا خیر. سیستم‌های آموزش مجازی دانشگاه فردوسی قابلیت برگزاری امتحانات به صورت تستی و تشریحی دارد، اما مسلماً کنترل دانشجویان از راه دور سخت خواهد بود. اساتید اگر می‌توانند سوالات خود را به گونه‌ای مطرح کنند که قابل مشورت نباشد، می‌توانند امتحانات خود را برگزار کنند. همه چیز به خلاقیت اساتید بستگی دارد. در حال حاضر تنها امید ما این است که بتوانیم امتحانات پایان‌ترم را حضوری برگزار کنیم.

ابریشمی در رابطه با شیوه نظارتی بر عملکرد تدریس اساتید گفت: از طریق مرکز فاوا دانشگاه فردوسی فرمی آماده شده که اساتید موظفند برای هر درس به صورت دقیق فعالیت‌های انجام شده خود را شرح دهند. حتی اطلاعات کانال‌های فضای مجازی را باید در این فرم وارد کنند. همچنین فرم‌هایی برای مدیران گروه آماده شده که اساتید هفته به هفته باید گزارش تمام کلاس‌های خود را به طور دقیق برای مدیران گروه ارسال کنند. مدیران گروه نیز موظفند بر اساس آن به شکایات دانشجویان رسیدگی کرده و هرگونه تخلفی را به معاونان آموزشی گزارش دهند.

وی در خصوص آمار کلاس‌های مجازی برگزار شده در دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: تا کنون از ابتدای تعطیلات دانشگاه در اسفند ماه از حدود ۴۰۰۰ کلاس حضوری، بیش از ۲۰۰۰ کلاس مجازی آنلاین تشکیل شده است. اساتید دیگری نیز داریم که کلاس‌های خود را به صورت آفلاین یا از طریق نرم‌افزار‌هایی همچون اسکایپ برگزار کرده‌اند.

رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیک دانشگاه فردوسی در مورد لزوم برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین یا آفلاین بیان کرد: نمی‌توان فرمول کلی داد که کلاس‌ها باید به چه صورت برگزار شود، اما کلاس‌های آنلاین تاثیرگذری بیشتری دارد. مشکلاتی که در کلاس‌های آنلاین وجود دارد اختلالاتی است که در قطع و وصل شدن اینترنت وجود دارد. البته امکان ضبط کلاس‌های آنلاین فراهم شده و این مشکل نیز تا حدودی رفع شده است. در تمام دنیا نیز اکثر اساتید کلاس‌های خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند، اما ممکن است مدل آفلاین برای برخی دروس بهتر باشد. اساتید اگر کلاس‌های خود را به صورت آفلاین برگزار می‌کنند، باید یک جلسه پرسش‌وپاسخ در ساعتی خاص برای دانشجویان حتما برگزار کنند.

ابریشمی تصریح کرد: آموزش مجازی مشکلات زیادی دارد، اما مشکلی است که پیش آمده و باید حل شود. ایراد گرفتن از مشکلات، مسأله را حل نمی‌کند. در تمام دنیا از جمله کانادا و آمریکا به همین روش کلاس‌ها را برگزار می‌کنند. در شرایط موجود بهترین کار همین است و باید سختی‌های آن را قبول کرد.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->