معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

معرفی ۱۰ سوپرکامپیوتر برتر دنیا برای آن‌هایی که با علم رایانه سروکار دارند

  • کد خبر: ۲۷۴۱۵
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
معرفی ۱۰ سوپرکامپیوتر برتر دنیا برای آن‌هایی که با علم رایانه سروکار دارند
«فهرست ۵۰۰» برای آن‌هایی که با علم رایانه سر و کار دارند، نامی آشناست.


به گزارش شهرآرانیوز، در این فهرست، اسامی 500سوپرکامپیوتر برتر جهان وجود دارد و شرکت‌های مختلف برای نشان‌دادن قدرت و توانایی‌شان در ساخت رایانه، می‌کوشند تا به‌گونه‌ای محصولات خود را تولید کنند که در این جدول جایی داشته باشد. در اینجا، 10مدل برتر جهان در این فهرست را معرفی می‌کنیم.


Summit
مدل: IBM Power System AC922
شرکت: IBM
کشور: آمریکا
سال ساخت: 2018
پردازنده: POWER9, Tesla V100
سیستم عامل: لینوکس (RHEL)
این ابررایانه که به اندازه 2زمین بسکتبال فضا اشغال کرده سرعتش به لطف 2میلیون و 410هزار هسته، 148.6پتافلاپس است. ضمن اینکه در زمان پیک کار، سرعت آن به 200پتافلاپس هم می‌رسد. دپارتمان انرژی آمریکا این ابررایانه را با قراردادی به ارزش 325میلیون دلار سفارش داد و در آزمایشگاه ملی اوک ریج مستقر کرد. در میان 10ابررایانه برتر جهان، این ماشین تأثیرگذارترین در زمینه انرژی بوده و ظرفیت هارد آن، 250هزار ترابایت است!


Sierra
مدل: IBM Power System S922LC
شرکت: IBM
کشور: آمریکا
سال ساخت: 2018
پردازنده: POWER9, Tesla V100
سیستم عامل: لینوکس (RHEL)
دومین ابررایانه برتر در میان برترین‌های جهان هم به شرکت IBM اختصاص دارد. برق مصرفی‌اش، 11مگاوات در ساعت بوده و سرعت آن به بیش از 94پتافلاپس می‌رسد. البته در اوج کار این سرعت می‌تواند به بیش از 125پتافلاپس هم برسد. تخصص این ابررایانه، شبیه‌سازی‌ کارکرد سلاح‌های هسته‌ای در آزمایش‌های زیرزمینی است. بنابراین بسیاری از کارایی‌های سیرا، فوق‌محرمانه بوده و طبیعی است که اطلاعات کمی درخصوص آن منتشر شده باشد.


SUNWAY TAIHULIGHT
مدل: Sunway MPP
شرکت: NRCPC
کشور: چین
سال ساخت: 2016
پردازنده: SW26010
سیستم عامل: لینوکس (Raise)
تا پیش از اینکه آی‌بی‌ام دو ابر‌رایانه برتر فهرست کنونی را بسازد، چینی‌ها با این رایانه که ساخت مرکز ملی تحقیقات مهندسی و فناوری محاسبات موازی بود، پیشتاز بودند. مرکز ملی رایانه در شهر ووسی محل استقرار این ابررایانه است. هارد این ماشین که قیمت آن حدود 273میلیون دلار است، 20هزار ترابایت ظرفیت دارد. برق مصرفی سان‌وی تایهولایت، 15مگاوات در ساعت بوده و سرعت این ابررایانه 93پتافلاپس است که در زمان پیک به بیش از 125پتافلاپس نیز می‌رسد.


TIANHE-2A
مدل: TH-IVB-FEP
شرکت: NUDT
کشور: چین
سال ساخت: 2013
پردازنده: Xeon E5–2692v2, Matrix-2000
سیستم عامل: لینوکس (Kylin)
چینی‌ها جایگاه چهارم برترین ابررایانه‌های جهان را هم به‌خود اختصاص داده‌اند. با قیمت 390میلیون دلاری و هاردی به ظرفیت 12هزار و 400ترابایت، این ماشین سرعتش به حداکثر 61.544پتافلاپس می‌رسد. در زمان پیک اما سرعت می‌تواند از 100پتافلاپس نیز عبور کند. این ابررایانه براساس اعلام دولت چین به امور محرمانه آنها اختصاص یافته است. این ماشین که در مرکز ملی ابررایانه در شهر گوانگژو مستقر شده است با سیستم خنک‌کننده‌اش حدود 24مگاوات در ساعت برق مصرف می‌کند.



FRONTIER
مدل: Dell C6420
شرکت: Dell EMC
کشور: آمریکا
سال ساخت: 2019
پردازنده: Xeon Platinum 8280
سیستم عامل: لینوکس (CentOS)
این ابررایانه در‌ماه سپتامبر سال2019و در دانشگاه تگزاس در آستین مستقر شد تا سریع‌ترین رایانه دانشگاهی جهان نام بگیرد. سرعت این ماشین به 23.516پتافلاپس می‌رسد که این در زمان پیک 38.746پتافلاپس خواهد بود. ابررایانه فرانتیر از زمان شروع کارش در دانشگاه تگزاس در آستین برای امور علمی مختلف به‌کار گرفته شده و تأثیر بسزایی در رشد علمی این دانشگاه داشته است. البته از نظر سرعت نیز باید گفت که این ابررایانه فاصله معناداری با رایانه‌های بالای سر خود در لیست دارد.



PIZ DAINT
مدل: Cray XC50
شرکت: Cray
کشور: آمریکا
سال ساخت: 2016
پردازنده: Xeon E5-2690v3, Tesla P100
سیستم عامل: لینوکس (CLE)
قوی‌ترین ابررایانه اروپایی در سوئیس قرار دارد. نام این ماشین از کوهی در رشته‌ کوه‌های آلمان برگرفته شده است. حداکثر سرعت این رایانه 21.230پتافلاپس است که در زمان پیک به 27.154می‌رسد. ظرفیت هارد این ابررایانه، 8700ترابایت است و مصرف برق آن به بیش از 2.27مگاوات می‌رسد. PIZ DAINT تا پیش از سال2018، در رده سوم برترین ابررایانه‌های جهان قرار داشت، اما پس از ارائه دو ابررایانه آی‌بی‌ام و ابررایانه دل، وضعیت تغییر کرد و این رایانه مستقر در سوئیس به رتبه ششم سقوط کرد.



TRINITY
مدل: Cray XC40
شرکت: Cray
کشور: آمریکا
سال ساخت: 2015
پردازنده: Xeon E5–2698v3, Xeon Phi 7250
سیستم عامل: لینوکس (CLE)
شرکت کری (Cray) پیش از آنکه نمونه‌ای را برای سوئیسی‌ها بسازد، ابررایانه‌ای را به‌منظور استفاده در آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس آمریکا طراحی کرده و ساخته بود. ابررایانه «ترینیتی» که 174میلیون دلار قیمتش بوده است، کاربرد نظامی دارد و قرار است در سال‌جاری میلادی به کارش پایان دهد. به‌همین دلیل اطلاعات زیادی درخصوص آن منتشر نشده است. مصرف برق این دستگاه 8.6مگاوات در ساعت است و حداکثر سرعت آن به 20.159پتافلاپس می‌رسد که این عدد در پیک 41.461پتافلاپس خواهد بود.



AI BRIDGING CLOUD 
INFRASTRUCTURE

مدل: PRIMERGY CX2550M4
شرکت: Fujitsu
کشور: ژاپن
سال ساخت: 2018
پردازنده: Xeon Gold 6148, Tesla V100
سیستم عامل: لینکوس
این ابررایانه ژاپنی که در دانشگاه توکیو مستقر شده است، حدود 230میلیون دلار قیمت دارد. یکی از اهداف ساخت این ابررایانه، کاهش وابستگی به ابرهای خارجی مانند مایکروسافت و گوگل بوده است. کاربرد آن نیز بیشتر به‌منظور اهداف علمی و صنایع کوچک بوده است. برق مصرفی این ابررایانه، 3مگاوات در ساعت بوده و سرعت آن نیز حداکثر 19.880پتافلاپس است. البته در شرایط پیک، این رقم به 32.577پتافلاپس می‌رسد.


SUPERMUC-NG
مدل: ThinkSystem SD530
شرکت: Lenovo
کشور: چین
سال ساخت: 2018
پردازنده: Xeon Platinum 8174
سیستم عامل: لینوکس (SLES)
این سوپرکامپیوتر چینی در مرکز ابررایانه لیبنیتس در نزدیکی شهر مونیخ در آلمان مستقر شده است. با حافظه 340و ظرفیت هارد 15هزار ترابایتی قدرتمندترین و سریع‌ترین رایانه حاضر در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. 
حداکثر سرعت سوپرموک - ان‌جی به 19.477پتافلاپس می‌رسد و در پیک نیز سرعت آن 26.874 پتافلاپس است. از این ابررایانه ساخت لنوو برای توسعه امور پزشکی، محاسبات شیمی، محاسبات کوانتوم و... استفاده می‌شود.



LASSEN
مدل: IBM Power System S922LC
شرکت: IBM
کشور: آمریکا
سال ساخت: 2018
پردازنده: POWER9, Tesla V100
سیستم عامل: لینوکس (RHEL)
لاسن در اصل برادر کوچک‌تر سیرا است. این ابررایانه که شرکت آی‌بی‌ام آن را با همان فناوری سیرا ساخته است، در آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور در ایالت کالیفرنیا قرار دارد.  طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط شرکت سازنده، حداکثر سرعت این ابررایانه 18.2پتافلاپس است و پیک آن نیز به 23.047پتافلاپس می‌رسد. به‌دلیل سری‌بودن اطلاعات مربوط به این ابررایانه همچون برادر بزرگ‌ترش، اطلاع چندانی درخصوص مشخصات و کارایی‌های آن در دسترس نیست.


منبع :همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->