علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

عوامل شیوع بیماری ناشناخته کودکان در آستارا شناسایی شد

  • کد خبر: ۲۷۴۹۶
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
عوامل شیوع بیماری ناشناخته کودکان در آستارا شناسایی شد
کمبود کلر، کاهش کیفیت آب و آلودگی ناشی از وجود فاضلاب در برخی مناطق از عوامل شیوع بیماری ویروسی در آستارا و برخی شهرهای گیلان عنوان می‌شود

به گزارش شهرآرانیوز، بروز بیماری‌ ویروسی ناشی از مصرف آب، میوه و سبزیجات ناسالم در برخی شهرهای گیلان که مسئولان علوم پزشکی استان آن را «گاستروانتریت» عنوان می‌کنند در چند روز اخیر موجب نگرانی گیلانی ها شده است. البته این نگرانی‌ها با بستری شدن همزمان 14 کودک در بیمارستان شهید بهشتی آستارا و مواردی از ابتلای بزرگسالان در رشت و دیگر شهرهای گیلان و مراجعه شهروندان به مراکز درمانی دو چندان شد. در این باره برخی از ساکنان آستارا عنوان کردند طی روزهای اخیر مزه و رنگ آب شرب تغییر کرده و حتی بوی فاضلاب، بیشتر از همیشه در شهر پیچیده است. 

مردم از کیفیت آب راضی نیستند 
یکی از ساکنان آستارا در این باره گفت: همان زمان که این خبر پخش شد، مردم تصور کردند که کرونا کودکان را راهی بیمارستان کرده اما پس از مدتی کادر درمان اعلام کرد که علائم این بیماری کرونا نیست و نوعی «آنفلوآنزای معده» است. محمد زندی افزود: به گفته کادر درمان آستارا یکی از عواملی که منجر به بروز این بیماری می‌شود آب ناسالم است و در چند روز اخیر بسیاری از مردم اینجا از کیفیت آب ناراضی بودند. البته خود علوم پزشکی آستارا هم بی‌کیفیت بودن آب شرب را تایید و در اخبار اعلام کرده است. ما هزینه‌های مختلفی برای بهره‌مندی از آب شرب پرداخت می‌کنیم و نمی‌دانیم چرا باید باز هم کودکانمان به این قبیل بیماری‌ها دچار شوند؟

آبفا متعهد به رفع مشکلات آب 
برای پیگیری این مساله به سراغ مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری آستارا رفتیم، هر چند که شرکت آبفا احتمال آلودگی آب و بیماری کودکان این شهرستان به دلیل مصرف آب شرب آستار را به شدت تکذیب کرد. علیرضا ملکی‌نژاد گفت: تمام آزمایش‌های میکروبی برای احراز سلامت آب انجام می‌گیرد و بیماری گوارشی برخی کودکان، ارتباطی به آب شرب ندارد و گمانه‌زنی در این زمینه نادرست است. 
این مسئول تاکیدکرد: برخلاف نظر مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر آلوده بودن آب شهری، سلامت این منبع در اولویت آبفاست و از سوی عوامل مرتبط استانی و شهرستانی، نظارت لازم بر این امر اعمال می‌شود. آب آستارا پس از طی مراحل ضدعفونی و با لحاظ استانداردهای بهداشتی به شبکه توزیع وارد می‌شود و شایعه آلودگی آن صحت ندارد. 
هر چند که در این باره جلساتی با حضور مسئولات بهداشتی دانشگاه و مدیران شرکت آبفا برگزار شده و اینطور گفته می‌شود که توافقاتی هم مبنی بر رفع مشکلات در آب شرب این شهر صورت گرفته است. این مساله را معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آستارا هم تایید می‌کند. سیدحسن میری گفت: یکی از مهمترین دلایل تشدید این بیماری در آستارا آب آلوده است. به همین دلیل بازدیدهایی از وضعیت آب شرب، میزان ورود فاضلاب و کلرزنی آن داشتیم. کلر موجود در آب پایین‌تر از حد استاندارد بود. این نتیجه حاصل آزمایشاتی است که بر روی آب انجام شده است.
وی تاکید کرد: مسئولان آب و فاضلاب با حضور در جلسه مشترک متعهد به رفع مشکل شده‌اند. قرار است کیفیت و میزان کلری که برای آب این شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، تغییر کند. در برخی مناطق شهرستان نیز فاضلاب رها شده و نیازمند آهک‌پاشی است. 
این مسئول درباره آخرین وضعیت بیماران بستری در آستارا عنوان کرد: برخی از این کودکان ترخیص شده و وضعیت چندان حاد نیست و تحت کنترل قرار دارد. این معضل بیشتر در کودکانی که از نظر ایمنی بدنی ضعیف‌تر هستند دیده می‌شود و نیاز به درمان و کنترل بیماری‌شان در بیمارستان دارند. 
میری با تاکید بر این که مردم با رعایت اصول بهداشتی می‌توانند نقش مهمی را در این زمینه و کنترل این بیماری گوارشی داشته باشند، ادامه داد: تخت، نیروی انسانی و تجهیزات دارویی برای مقابله با بیماری گاستروانتریت مهیاست و در صورت بحرانی شدن وضعیت، از شهرستان‌های همجوار هم کمک خواهیم گرفت.

گاستروانتریت، بیماری فصلی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در گفت‌وگو با همشهری این بیماری را از نوع بیماری‌های فصلی عنوان می‌کند. آبتین حیدرزاده با بیان این که گاستروانتریت با علائم گوارشی همراه است و جز آستارا در رشت هم مواردی از ابتلا مشاهده شده، عنوان کرد: این ویروس انگلی با علائم التهاب دستگاه گوارشی، اسهال و استفراغ شدید همراه است که جز کودکان در بزرگسالان هم دیده می‌شود.
 اما در بزرگسالان به صورت خفیف و در کودکان منجر به بستری شدن آنها می‌شود. 
این مسئول از آغاز عملیات آهک پاشی در مناطقی که مشکل فاضلاب داشتند هم خبر داد و گفت: برای مقابله با شیوع گاستروانتریت، کلر آب شرب باید افزایش پیدا کند. ضرورت دارد مردم قبل از مصرف میوه و سبزیجات به خوبی آنها را شست‌وشو دهند. همچنین شستن مداوم دست‌ها و ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی هم در جلوگیری از بیماری موثر است. 

کنترل اوضاع در آستارا 
مدیر شبکه بهداشت و درمان بندر مرزی آستارا هم از تشکیل کمیته واکنش سریع مقابله با گاستروانتریت در این شهرستان خبر داد. دکتر نظام عباسی گفت: به دنبال مراجعه تعدادی از همشهریان با علائم اسهال و استفراغ به اورژانس بیمارستان شهید دکتر بهشتی آستارا و مطب‌های بخش خصوصی، جلسه واکنش سریع مقابله با بیماری با حضور معاونین بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهرستان آستارا تشکیل و بررسی، تجزیه و تحلیل اپیدومیولوژی انجام شده است. 
وی با تأکید بر این که مردم نگران نباشند و اوضاع تحت کنترل است، عنوان کرد: گاستروانتریت یا آنفلوانزای معده نوعی بیماری ویروسی است که اصطلاحا آنفلوآنزای معده نامیده می‌شود. در اصل گاستروانتریت ویروسی ارتباطی به آنفلوآنزا ندارد. در بیماری آنفلوآنزا سیستم تنفسی، ریه، بینی و گلو تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما در گاستروانتریت ویروسی، معده و روده‌ها درگیر هستند. بر این اساس ضرورت دارد شهروندان توصیه‌های بهداشتی را درباره مصرف آب، میوه و سبزیجات رعایت کنند. 

منبع: همشهری 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->