بحران مدیریت در باجه سهام عدالت/ کم‌کاری برخی بانک‌ها در عمل به بخش‌نامه فروش سهام عدالت

  • کد خبر: ۲۸۰۵۳
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
بحران مدیریت در باجه سهام عدالت/ کم‌کاری برخی بانک‌ها در عمل به بخش‌نامه فروش سهام عدالت
مراجعه مردم به برخی بانک‌ها برای فروش سهام عدالت بی‌نتیجه ماند و کار بانک‌ها را مختل کرد.
مسعود سلطانی/شهرآرانیوز - بر اساس اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی، از  ششم خرداد‌ماه سال ۱۳۹۹، دارندگان سهام عدالت در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به شعبه‌های مربوط، اقدام به فروش ۳۰ درصد از سهام خود کنند، اما دیروز در عمل بیشتر بانک‌ها پذیرای متقاضیان فروش سهام عدالت نبودند. این موضوع موجی از سردرگمی را برای متقاضیان فروش سهام عدالت ایجاد کرد و باعث شد تا مسئولان امر با دستپاچگی دست به تغییر تصمیم خود بزنند.
 
در همین راستا حدود ساعت یک بعد از ظهر دیروز بود که حسین فهیمی، سخن‌گوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد: «سهام‌داران عدالت برای آزادسازی و فروش سهام خود به بانک‌ها مراجعه نکنند و این کار را از طریق زیرساخت‌های الکترونیکی انجام دهند. این موضوع در حالی اعلام شد که هنوز بسیاری از بانک‌ها بخش‌نامه اجرایی فروش سهام عدالت به صورت حضوری را انجام نمی‌دهند، چه‌رسد به اینکه زیر ساخت الکترونیک آن را فراهم کنند.

باجه ناهماهنگی
آغاز فروش سهام عدالت و ناهماهنگی‌های ایجاد شده، موجی از اعتراض و انتقاد را در فضای مجازی در پی داشت.
یکی از کاربران توئیتر در پیام طعنه‌آمیز دراینباره نوشت: «خونه‌تون آباد آخه امروز باید این سهام عدالت رو آزاد مى‌کردین؟ بعد از این همه تعطیلى آخه؟ از صبح به خاطر یه کار واجب تو بانک بودم تا الان! با ۲ نفر دعوا کردم، یه نفر هم منو دعوا کرد. اگر امروز کرونا نگرفته باشم دیگه نخواهم گرفت. یکی دیگر از کاربران نوشته بود: «به چند شعبه از بانک‌های مختلف مراجعه کردم، اما هیچ‌کدام فرمی برای فروش سهام عدالت نداشتند.» این توئیت‌ها پای خبرنگار شهرآرا را به شعب بانک‌ها در محدوده میدان شهدا باز کرد.
 
اغلب بانک‌ها درخواست ثبت فروش سهام عدالت را تنها از طریق وب‌سایت و به صورت آنلاین امکان‌پذیر می‌دانستند. برخی از مسئولان باجه‌ها نیز به طور کامل اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.
 
مسئول یکی از باجه‌ها نیز در جواب سؤال ما درباره فروش سهام عدالت گفت: «به دلیل مشکلات زیرساختی اکنون نمی‌توانیم خدمات بدهیم.
 
با‌این‌حال از هفته آینده می‌توانید سهام عدالت را از طریق سایت بفروشید.» مسئول یکی دیگر از باجه‌های این بانک هم گفتند که ما هم مثل شما در فضای مجازی این مسئله را خواند‌ه‌ایم، اما به ما چیزی ابلاغ نشده است! رئیس یکی از شعب بانکی هم با گفتن اینکه هیچ اطلاعیه‌ای تا این لحظه برای ما فرستاده نشده است، آب پاکی را روی دست ما ریخت.
 
درحالی روز گذشته بانک‌ها شاهد افزایش مراجعات مردمی برای فروش سهام عدالت بودند که بازه زمانی دقیقی درباره فروش سهام عدالت توسط کارگزاران و بازگشت وجه به حساب سهام‌داران اعلام نشده و از سوی دیگر به دلیل ریزش بازار سرمایه طی ۲ هفته گذشته براساس برخی برآورد‌ها چیزی در حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان از ارزش سبد سهام عدالت کاسته شده است.
 
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌رضوی در‌حالی‌که برای بازدید شعب بانک‌ها به شهرستان کاشمر رفته بود، در نخستین تماس در حدود ساعت ۱۳ به شهرآرا گفت: حدود ۱۰ دقیقه پیش به من گزارش رسیده که برخی از بانک‌های استان در عمل به بخش‌نامه دچار مشکل هستند. ۳۰ دقیقه دیگر نتیجه پیگیری را اعلام می‌کنم. حسن مونسان بعد از گذشت ۳۰ دقیقه اعلام کرد: بانک‌های خصوصی در عمل به بخش‌نامه ابلاغ‌شده دچار ضعف‌اند و زیرساخت‌های لازم برای ثبت درخواست فروش سهام عدالت از سوی مردم را ندارند. وی ادامه داد: همه بانک‌ها باید عاملیت فروش را داشته باشند. برخی کارگزاری و برخی قرارداد دارند. بااین‌حال تمامی بانک‌ها این تکلیف را دارند که درخواست فروش سهام‌داران عدالت را ثبت کنند، اما مشکل این است که سامانه‌های برخی از بانک‌ها برای این‌کار هنوز راه‌اندازی نشده است.

پاسخ به چند پرسش مهم درباره سهام عدالت
آیا امکان نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟
برابر اطلاعیه‌های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی است و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده است. سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معاملاتی بازار سرمایه در ماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

سود سهام عدالت در سال ۹۹ چقدر است؟
میزان سود سالیانه عایدی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطابق تصویب مجامع عمومی سالیانه شرکت‌ها تعیین می‌شود و تخصیص می‌یابد و میزان دقیق این سود پیش‌بینی‌پذیر نیست. البته با توجه به اینکه سهام شرکت‌های معتبر بورسی در سبد سهام عدالت موجود است، سود عایدی به صورت سالیانه بیشتر از سنوات قبل بوده است. پیش‌بینی شما از استقبال سهام‌داران از هر یک از روش‌های آزادسازی سهام عدالت به چه میزان است؟

تکلیف سهام افراد متوفی چه می‌شود؟
بنا بر تصویب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مقرر شده است وراث تمام متوفیان مشمول سهام عدالت برای تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند که این امر از مردادماه ۱۳۹۷ در اقصانقاط کشور آغاز شده است، اما از ابتدای هفته گذشته به دلیل اجرای فرایند آزادسازی سهام عدالت این موضوع متوقف و در هفته‌های آتی مجددا از سرگرفته خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->