سرخط خبرها

گره ۱۷ پروژه اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) باز شد

  • کد خبر: ۲۸۱۷۰
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
گره ۱۷ پروژه اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) باز شد
با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد پروژه‌های بلاتکلیف منطقه ثامن تعیین وضعیت می‌شوند
منشادی/شهرآرانیوز- تغییر رویکرد مدیران شهری درباره به سرانجام رساندن پروژه‌های اطراف بارگاه رضوی موجب شد تا گره‌های کور ۱۷ پروژه باز شود. این گره‌های کور با بررسی وضعیت کنونی پروژه‌ها و با در نظر گرفتن شرایط و نفع شهرداری منطقه و سرمایه‌گذاران در صحن علنی شورای شهر مشهد مطرح شد و به تصویب لایحه دوفوریتی تعیین تکلیف پروژه‌های بلاتکلیف منطقه ثامن منجر شد.

ورود استاندار و مهلت یک‌ماهه به تعیین تکلیف پروژه‌ها
سال گذشته با توافق دولت و شهرداری مشهد قرار شد تا پایان سال۱۴۰۰ و با تزریق ۳۱۰۰میلیارد تومان بودجه از طریق انتشار اوراق مشارکت پروژه نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر به پایان برسد. این بودجه که تأمین نیمی از آن بر عهده دولت و بقیه بر عهده شهرداری مشهد است، صرف ایجاد زیرساخت در منطقه ثامن می‌شود. با این‌حال هنوز نگرانی‌ها درباره آینده پروژه ثامن ادامه دارد و نگرانی اصلی درباره آینده پروژه مربوط به حقوق مکتسبه سرمایه‌گذاران در این پروژه است؛ کسانی که در طول ۲۰سال گذشته در این منطقه فعالیت عمرانی داشته‌اند و اکنون طرح تفصیلی جدید شورای عالی معماری و شهرسازی حقوق مکتسبه آن‌‎ها را تهدید کرده است.
حقوق سرمایه‌گذاران پروژه‌ها موضوع جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در آذرماه سال گذشته بود. جلسه‌ای که در آن استاندار خراسان‌رضوی اعلام کرد: طرح ثامن و پروژه‌های سرمایه‌گذاری پیرامون حرم مطهر تا یک‌ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود. وی از اراده بین دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان در این جلسه خبر داد و گفت: با توجه به توافق حاصل‌شده با وزیر راه‌وشهرسازی و همچنین تفاهم موجود بین آستان قدس رضوی، استانداری، شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد، دستگاه قضایی و سرمایه‌گذاران، امیدواریم با تعیین تکلیف طرح سرمایه‌گذاران کار را شروع کنند.

مصوبه بموقع شورا
در این راستا و بعد از عزم جزم مدیران و مسئولان ردیف اول استانی، شورای شهر مشهد
۲۹ اردیبهشت در نودودومین جلسه علنی خود با نیم‌نگاهی به موضوع جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، مصوبه‌ای دوفوریتی داشت که بر اساس این مصوبه و اجرای آن تمامی مشکلات و تهدید‌های سرمایه‌گذاران برطرف خواهد شد.
صابری، مشاور شهردار منطقه ثامن، با اشاره به این مصوبه گفت: نتیجه جلسه‌های مختلف با شهرداری منطقه این بود که با تعریف امتیازهایی، هم شهرداری و هم سرمایه‌گذار از تکمیل طرح سود ببرند. همه این کار‌ها با هدف اتمام پروژه‌های متوقف و نیمه رهاشده صورت گرفت. از سوی دیگر، در مصوبات قبلی شورا ظرفیتی وجود داشت تا میزان بازگشت سرمایه حاصل از طرح‌های نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم را تضمین کند. از همین رو شهرداری ثامن با بهره‌مندی از این مصوبه‌ها در صحن شورا حاضر شد تا با اتخاذ برخی تصمیم‌ها سرمایه‌گذران را به ادامه کار ترغیب کند. وی افزود: در آغاز شورای پنجم چندهزار میلیارد تومان پروژه‌های تعریف‌شده و بخش‌های زیادی سرمایه‌گذاری بود که به دلیل اختلافات بر زمین ماند و درعمل دچار مشکل شد. این مسائل در بافت پیرامون حرم بیشتر در کمیته نظارتی منطقه و سایر مناطق شهر و در گروه تسهیل مطرح، تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری می‌شد.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورا، تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام تعیین تکلیف شدند و مشکلات آن‌ها به‌صورت ریز و جزئی بازنگری شد. در پایان نیز با درنظر گرفتن خواسته سرمایه‌گذاران تصمیماتی درباره ادامه پروژه گرفته شد. آن‌طور که صابری به شهرآرامحله گفت، این مصوبه شامل پروژه‌های کوکب، اختر، مصباح، حافظ، سعدی، خیام، مبین، نور، بیستون، مشکات، اوحد، آراد و فراز، ره‌باغ نعیم، خزر، کیان، نخل، آیت‌ا... بروجردی، مشکلات قراردادی مؤسسه خیریه امام زمان (عج) و سارا است.

توافق برای اصلاح طرح تفصیلی
شهردار منطقه ثامن نیز با اشاره به دغدغه‌های سرمایه‌گذاران پروژه ثامن گفت: طرح تفصیلی ابلاغ‌شده از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی برخی حقوق مکتسبه سرمایه‌گذاران در این پروژه را تهدید می‌کرد. به‌نحوی‌که در صورت اجرای آن طرح برخی متضرر می‌شدند. اما اجرای این طرح با رأی دیوان عدالت اداری متوقف شد.
مصطفی نعمتی اظهار کرد: استاندار خراسان‌رضوی با وزیر راه‌وشهرسازی در این‌باره جلسه‌ای داشته‌اند و برای حفظ حقوق مکتسبه سرمایه‌گذاران قول مساعد داده شده است و طرح تفصیلی جدید ضمن اصلاح، با درنظر گرفتن حقوق سرمایه‌گذاران تعیین تکلیف خواهد شد.

تشکیل جلسه ستاد تدبیر استان برای فعال شدن پروژه‌ها
ضرب‌الاجلی که استاندار و مسئولان استانی درباره تعیین تکلیف پروژه‌های ثامن دادند، تنها به مصوبه شورای شهر مشهد ختم نشد و موضوع مهم جلسه ستاد تدبیر استان در اولین هفته خردادماه شد. در این نشست مشترک بین شهردار مشهد، معاون اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی، معاونان مالی و پشتیبانی و اقتصادی شهردار و جمعی از نمایندگان سرمایه‌گذار بافت پیرامونی حرم مطهر حضور داشتند و مشکلات مرتبط با پروژه‌های اقتصادی منطقه ثامن بررسی شد. این جلسه با پیگیری‌های کلائی، شهردار مشهد، و علی رسولیان، معاون اقتصادی استاندار خراسان‌رضوی، برای فعال شدن پروژه‌های منطقه ثامن برگزار شد.

حداکثر همکاری شهرداری مشهد با سرمایه‌گذاران
در جلسه ستاد تدبیر استان باز هم مهم‌ترین موضوعی که شهردار مشهد مطرح کرد، حداکثر همکاری شهرداری مشهد با سرمایه‌گذاران منطقه ثامن بود. او گفت: برای رفع مشکلات پروژه‌های اقتصادی منطقه ثامن، ابتدا باید چشم‌اندازی از کاری که قرار است در این منطقه انجام شود، داشته باشیم.
کلائی ادامه داد: شهرداری مشهد حداکثر همکاری را با سرمایه‌گذاران خواهد داشت و تا جایی که ظرفیت‌های قانونی اجازه دهد، همراهی خواهد کرد.

نقش مهم طرح‌های سرمایه‌گذاری منطقه ثامن در تحقق جهش تولید
معاون اقتصادی استاندار خراسان‌رضوی نیز در این جلسه گفت: شهرداری مشهد برای حل مشکلات پروژه‌های منطقه ثامن تلاش بسیار زیادی کرده است. در این‌باره چندی پیش ستاد تدبیر استان جلسه‌ای تشکیل داد و مقرر شد راهکار‌هایی برای فعال شدن پروژه‌های بافت پیرامونی حرم مطهر پیدا شود.
علی رسولیان افزود: اگر به جمع‌بندی‌های لازم برسیم، هفته آینده جلسه ستاد تدبیر استان را برگزار می‌کنیم تا درباره فعال شدن پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ثامن تصمیم‌گیری شود.
وی ادامه داد: در منطقه ثامن مشهد فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که با تحرک بخشی به صنایع مرتبط با صنعت ساختمان، ارزش افزوده خوبی در اشتغال‌زایی ایجاد خواهد کرد.
رسولیان با اشاره به نقش طرح‌های سرمایه‌گذاری منطقه ثامن و اطراف حرم مطهر رضوی در تحقق شعار سال و جهش تولید اظهار کرد: در این منطقه فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که با تحرک بخشی به صنایع مرتبط با صنعت ساختمان می‌تواند ارزش افزوده خوبی در اقتصاد جامعه و اشتغال‌زایی ایجاد کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: صنعت ساختمان و پروژه‌های مرتبط ضمن تحرک بخشی به بیش از ۴۰ رسته و صنعت می‌تواند بیش از ۳۵ درصد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیر مسقیم ایجاد کند. وی افزود: موضوع بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و منطقه ثامن در شهر مشهد مقدس سال‌ها جزو مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت اجرایی و اقتصادی بوده است که برای سرمایه‌گذاران جذابیت ویژه‌ای دارد و باید موانع پیش روی آن‌ها را برطرف کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->