جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

از مجموع ۹۰ هزار بافنده فرش در خراسان‌رضوی تنها ۱۱ هزار نفر بیمه هستند

  • کد خبر: ۲۸۲۲۳
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
از مجموع ۹۰ هزار بافنده فرش در خراسان‌رضوی تنها ۱۱ هزار نفر بیمه هستند
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باوجود تسهیلات و مزایایی که صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر برای بافندگان فرش و رسته‌های آن دارد، متأسفانه مورد اقبال قرار نگرفته است.
طنین همتی/شهرآنیوز؛ مهدی کلالی در ادامه افزود: برای بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر هیچ محدودیتی نداریم و تنها با کارت مهارت در هر رسته شغلی می‌توان از مزیت آن استفاده کرد. به کل کارگاه‌ها اعلام کردیم، در حدی که قالی‌بافانی که قرارداد دارند و قالی‌باف‌بودن آن‌ها محرز شود، می‌توانیم آن‌ها را مستقیم به صندوق بیمه کشاورزی، عشایری و روستایی معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه قالی‌باف‌بودن و قالی‌باف فعال بودن ۲ بحث جداست، یادآور شد: اکنون حدود ۹۰ هزار قالی‌باف در استان خراسان رضوی داریم که از این تعداد حدود ۱۴ هزار نفر بیمه تأمین اجتماعی بودند که با ۳۰۰۰ ریزشی، حدود ۱۱ هزار بیمه تأمین اجتماعی داریم.
کلالی با اشاره به اینکه تقریبا ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار قالی‌باف فعال در استان خراسان رضوی داریم، ادامه داد: برای شناسایی دقیق تعداد قالی‌بافان فعال در استان یک سامانه فعال راه انداختیم که تمام بافندگان فرش و رسته‌های مرتبط با آن در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند. ولی متأسفانه نه قالی‌بافان همکاری می‌کنند و نه برای ما میسر است که تک‌تک آن‌ها را شناسایی کنیم.
وی درخصوص شرایط این بیمه برای قالی‌بافان گفت: یک قالی‌باف تنها ۲۰ درصد از درآمدش را به بیمه پرداخت می‌کند که از این مقدار ۱۵ درصد آن هم دولت یارانه می‌دهد و یک قالی‌باف چیزی حدود ۵ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ بیش از ۱۰۰ نفر در این بیمه ثبت‌نام کرده‌اند که با همین مقدار هم در کشور پیشتازیم، بیان کرد: این بیمه ۱۹ رسته مرتبط با فرش دست‌باف را زیر پوشش دارد و حتی شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر هم می‌توانند زیر پوشش این بیمه قرار گیرند. اما باوجود تسهیلات این بیمه از جمله مستمری، ازکارافتادگی و بازنشستگی و نقل‌وانتقال سوابق، چون از بحث تأمین اجتماعی ناشناخته‌تر است، مورد اقبال عموم قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه مشکلات چه در بحث صادرات، تأمین مواد اولیه، بازاریابی، فروش و تولیدات داخلی اکنون از موانع جایگاه واقعی فرش دست‌باف است، ابزار کرد: در بحث تأمین مواد اولیه، تجمیع ظرفیت شرکت‌های تعاونی تولید و اتحادیه‌ها برای بحث خریداری و نگهداری مواد اولیه به‌ویژه بخش واردات، باوجود مشکلات نقدینگی‌ای که دارند باید در کشور در دستورکار قرار گیرد.
احیای رنگرزی‌های طبیعی به‌عنوان شاخصه فرش ایرانی
وی با بیان اینکه رنگرزی‌های سنتی‌مان در استان کمتر از انگشتان دست شده‌اند، گفت: احیای رنگرزی‌های طبیعی در استان باید در اولویت قرار گیرد و حالت نیمه‌صنعتی داشته باشد که به‌تبع آن هزینه‌های جانبی برای رنگرز و میزان تولید آن افزایش پیدا کند.
تولید بر مبنای سفارش
کلالی تأکید کرد: در بخش تولید متأسفانه خیلی از قالی‌باف‌های ما در تنوع نقش‌هایشان ضعف دارند. ضمن اینکه اصالت نقشه‌هایمان باید حفظ شود، باید متناسب با تقاضای مشتری چه در بحث جنس، نقشه و حتی طرح و نوع بافت مدنظر مشتری حرکت کنیم و قبل از تولید از مشتری سفارش داشته باشیم.
تمرکز در توسعه کارگاه‌های متمرکز و غیر متمرکز
وی ادامه داد: راهکاری که می‌توان در این حوزه پیشنهاد کرد، سوق دادن قالی‌باف‌ها از شکل تک‌بافی به شکل کارگاهی است؛ یعنی اینکه یک قالی‌باف به‌تنهایی تولید نکند و در قالب کارگاه متمرکز و غیر متمرکز زیر نظر یک ناظر فنی تولید کند. این کار باعث می‌شود تولیدمان برمبنای سفارش باشد و اینکه یک تولیدکننده عمده امکان ارتباط‌گیری‌اش با بازار هدف بهتر است تا در بحث تولید برمبنای سفارش اقدام به تولید کند.
کلالی افزود: اگر این فضا برای قالی‌باف ایجاد شود، تنها دغدغه قالی‌باف بحث بافت است و نگران فروش محصولش نیست و کارمزدش هم مرحله‌به‌مرحله دریافت می‌شود و منتظر فروش فرش خود بعد از هزینه‌های انجام شده نیست. کاهش انحراف تولید باتوجه‌به بازدید‌های ناظر فنی از دیگر مزایای بافت فرش در قالب کارگاهی است.
انجام کار‌های تحقیقاتی و تبلیغاتی در بازار داخلی و خارجی
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه گفت: در حوزه بازار و بازاریابی چه در بازار‌های خارجی و چه داخلی، ضرورت دارد که مطالعات و تحقیقات به‌روز داشته باشیم و هر بازار منطقه‌ای بسته به شرایط و تقاضای کنونی آن بررسی شود و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی و در دسترس تولیدکننده، فضا را برای تولید محصولی به‌روز و مورد پسند خریدار فراهم کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->