سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بیماران سرطانی در صورت ابتلا به کووید19 چقدر زنده می‌مانند؟

  • کد خبر: ۲۸۷۳۸
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
بیماران سرطانی در صورت ابتلا به کووید19 چقدر زنده می‌مانند؟
از هر ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان که به بیماری کووید-۱۹ نیز مبتلا شده‌اند ۹ نفر جان سالم از این بیماری به در می‌برند.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس مطالعه‌ای که اخیرا در مجله "Lancet" منتشر شد افراد مبتلا به سرطان در صورت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به مراتب بیشتر از مردم عادی در معرض خطر مرگ قرار دارند. از این میان مردان مبتلا به سرطان و بیماران مبتلا به سرطانی که دارای مشکلات متعدد سلامتی و سابقه استعمال سیگار دارند و سن آنها بالا است در صورت ابتلا به این بیماری احتمال اینکه جان خود را از دست بدهند بالا است.

در حالی که بیماری کووید-۱۹ جان حدود شش درصد از آمریکایی‌های مبتلا به این بیماری را گرفته است، این مطالعه نشان داد که ۱۳ درصد از بیماران مبتلا به سرطان یک ماه پس از آنکه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

"تونی چویری"(Toni Choueiri) یکی از محققان این مطالعه از موسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون گفت: این مطالعه به منظور درک بهتر خطرات احتمالی که ممکن است بیماران سرطانی در هنگام ابتلا به این بیماری با آن روبرو شوند انجام شده است.

انتظار می‌رود زنان باردار و افرادی که مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی، سرطان خون و افراد دریافت کننده پیوند عضو هستند به دلیل کاهش توانایی بدن آنها در مبارزه با عفونت، در برابر ویروس کشنده آسیب پذیرتر هستند.

"کارل جون"(Carl June) ایمنی شناس و سرطان شناس دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا گفت: بدن این افراد کاملا آسیب‌پذیر هم نیست و سیستم ایمنی اندکی از بدن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند و ممکن است برخی مواقع سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به سیستم ایمنی بدن یک فرد معمولی بهتر نیز عمل کند. اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی از این افراد در صورت ابتلا به بیماری مانند کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند. بدن بسیاری از این افراد هنگام ابتلا به بیماری کووید-۱۹ واکنش جدی نسبت به این بیماری نشان می‌دهد و سیستم ایمنی بدن به جای حمله به ویروس، به اندام‌ها حمله می‌کند. شاید بدن‌هایی که توانایی کمتری در مبارزه با بیماری دارند این اتفاق برایشان رخ می‌دهد.

"جورج دالی"(George Daley) رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد گفت: این فرضیه مطرح است که بدن این افراد حداقل ممکن است اثر محافظتی متوسطی در برابر سرکوب سیستم ایمنی داشته باشد.

سرکوب سیستم ایمنی در واقع کاهش فعال شدن و بازده این سیستم می‌باشد. برخی از اجزای سیستم ایمنی در واقع اثر سرکوب‌کنندگی بر بخش‌های دیگر دارد.

" آنتونی ریباس"(Antoni Ribas) پزشک سرطان دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس گفت: یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد بیماران سرطانی اکنون بش از اینکه نگران این موضوع باشند که در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار دارند می‌بایست نگران این باشند که نمی‌توانند مراحل درمان شان را به طور منظم انجام دهند. سرطان خطر بسیار بیشتری از ویروس برای آنها دارد. بسیاری از درمان‌های سرطان، سیستم ایمنی بدن را به گونه‌ای تضعیف نمی‌کنند که بدن نتواند با ویروس مبارزه کنند، بنابراین این تصور که سیستم ایمنی بیماران مبتلا به سرطان عملکرد کاملا ناقصی دارد، از نظر من صحیح نیست.

در حقیقت بسیاری از درمان‌های مدرن سرطان به هیچ وجه سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‌کنند و برخی از آنها روشی مانند ایمنی درمانی هستند که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند و در آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام شده است روش‌های درمانی به سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌های ویروسی کمک کرد.

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی(Immunotherapy‎) یک روش درمانی برای برخی بیماری‌ها از جمله سرطان است که با تحریک یا سرکوب پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کند. برخی اینترلوکین‌ها، سیتوکین‌ها و کموکین‌ها در این روش درمانی بکار رفته‌اند. تحریک سیستم ایمنی برای درمان سرطان و برخی انواع نقص سیستم ایمنی بکار رفته است.

چویری در ادامه گفت: افرادی که در این مطالعه جدید مبتلا به سرطان فعال بودند وضعیت بدن آنها نسبت به افرادی که بیماری سرطان در مرحله بهبودی قرار داشت، بدتر بود. اما معالجات خاص مانند جراحی یا نوعی از روش ایمنی درمانی به نام مهارکننده وارسی ایمنی(Checkpoint inhibitor‎)  باعث افزایش خطر ابتلای این افراد به ویروس نمی‌شوند.

مهار کننده وارسی ایمنی نوعی از ایمنی‌درمانی سرطان است که وارسی ایمنی را هدف قرار می‌دهد که کارش تنظیم و کنترل دستگاه ایمنی است. برخی سلول‌های سرطانی می‌توانند با تحریک این فرایند، خود را از حمله دستگاه ایمنی مصون کنند.

طی این مطالعه محققان ۹۲۸ بیمار مبتلا به سرطان که از اواسط ماه مارس تا اواسط آوریل در ایالات متحده، کانادا و اسپانیا به بیماری کووید- ۱۹ مبتلا شده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

چویری گفت: سن بالا خطر مرگ این افراد را پس از ابتلا افزایش می‌دهد و بیماران جوان مبتلا به سرطان که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده بودند در مقایسه با سالمندان سالم، وضعیت بهتری داشتند.

این مطالعه نشان داد که بیماری کووید-۱۹ جان شش درصد افراد مبتلا به سرطان زیر ۶۵ سال را گرفته است و ۲۵ درصد از افراد مبتلا به سرطان دارای این بیماری، افراد مسن‌تر بودند. مردان نیز بیشتر از زنان جان خود را از دست می‌دهند. افرادی که سیگار استعمال می‌کنند و دارای مشکلات سلامتی زیادی هستند نیز خطر مرگ آنها در صورت ابتلا بیشتر است.

تقریباً ۲۰ درصد از شرکت کنندگان این مطالعه سرطان پستان و ۱۶ درصد دیگر مبتلا به سرطان پروستات بودند اما محققان ارتباطی بین نوع سرطان و مرگ پیدا نکردند. هرچند "توبیاس هول "(Tobias Hohl) متخصص بیماری‌های عفونی موسسه "Memorial Sloan Kettering" گفت: مبتلایان به سرطان ریه بیشتر از مبتلایان به انواع دیگر سرطان در صورت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. به طور کلی  احساس می‌کنم که بیماران مبتلا به سرطان ریه در معرض خطر بیشتری هستند.

محققان همچنین چاقی را مورد بررسی قرار دادند، اما هیچ ارتباطی بین اضافه وزن و خطر مرگ در بیماران سرطانی مبتلا به کووید-۱۹مشاهده نشد. همچنین بیماران سرطانی در نژادهای مختلف نیز هنگام ابتلا به این بیماری علائم متفاوتی نداشتند و در صورت ابتلا همه نژادها علائم یکسان داشتند.

هول در انتها گفت: بهترین کار برای هر شخصی که دارای سیستم ایمنی ضعیف و یا بیماری خاصی است رعایت نکات بهداشتی مانند پوشیدن ماسک در ملاء عام، فاصله گرفتن از دیگران و شستن مرتب دست‌ها برای اجتناب از ابتلا به کووید-۱۹ است. رعایت این موارد برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم است. نکته امیدوار کننده این است که تقریبا از هر ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان که به بیماری کووید-۱۹ نیز مبتلا شده‌اند ۹ نفر جان سالم از این بیماری به در می‌برند.

منبع:ایسنا
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->