سرخط خبرها

۹۵ درصد فضای سبز منطقه ۸ به صورت مکانیزه آبیاری می‌شود

  • کد خبر: ۲۸۷۶۰
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
۹۵ درصد فضای سبز منطقه ۸ به صورت مکانیزه آبیاری می‌شود
اکنون به طور میانگین ۹۵ درصد مساحت فضای سبز منطقه ۸ زیرپوشش آبیاری مکانیزه قرار دارد.
نجمه موسوی‌زاده - امروزه مفهوم شهر‌ها بدون وجود فضای سبز تصورناشدنی است. معضلات زیست محیطی و پیامد‌های شهرنشینی لزوم وجود و گسترش فضای سبز را دوچندان کرده است، در حقیقت استقرار درختان، درختچه‌ها، گل‌ها و چمن‌ها که بر اساس نظارت و مدیریت شهری شکل می‌گیرد شرایط زیستی و رفاهی شهروندان را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد، اما همین فضای سبز برای اینکه طراوت و زیبایی داشته باشد علاوه بر اینکه از سوی مردم باید حفظ و نگهداری شود نیازمند اقداماتی از سوی شهرداری‌ها مانند کوددهی، هرس کردن، آبیاری و... است، با توجه به اینکه کمبود آب یکی از مشکلات اساسی این روز‌های جامعه است، درباره نوع آبیاری فضای سبز منطقه با رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۸ گفتگو کرده‌ایم.
رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۸ با بیان اینکه ‌اکنون به طور میانگین ۹۵ درصد مساحت فضای سبز منطقه ۸ زیرپوشش آبیاری مکانیزه قرار دارد، اظهار کرد: یک میلیون و ۵۱۴ هزار متر مربع مساحت فضای سبز منطقه است که از این میزان یک میلیون و ۴۷۰ هزار متر مربع معادل ۹۷ درصد با آب چاه آبیاری می‌شود.
وحید خندان‌دل ادامه داد: تمام سیستم‌های آبیاری ما در منطقه تحت فشار یا به عبارتی مکانیزه است و یک میلیون و ۴۳۰ هزار متر مربع از فضای سبز منطقه معادل ۹۵ درصد از طریق شبکه‌های آبیاری تحت فشار (بارانی، شلنگی و قطره‌ای) آبیاری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از میزان گفته شده ۵۸ درصد آبیاری شلنگی، ۳۷ درصد سیستمی و ۵.۵ درصد آبیاری به صورت تانکری است، گفت: با توجه به اینکه در نظر داریم آب به گیاه برسد و از طرفی نیز هدررفت کمتری داشته باشیم سیستم‌های تحت فشار یا همان آبیاری مکانیزه ارجحیت دارد به همین منظور با تلاش‌های صورت گرفته آبیاری بیشتر به صورت قطره‌ای و بارانی انجام می‌شود تا کنترل‌شده‌تر باشد، ضمن اینکه به نیروی انسانی کمتری نیز نیاز دارد.
رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۸ یادآور شد: آبیاری تانکری ویژه حاشیه برخی خیابان‌های منطقه است که امکان دسترسی به آن‌ها و مکانیزه شدن وجود نداشته، اما برنامه ریزی‌های لازم برای تبدیل این نوع آبیاری به مکانیزه تا پایان امسال انجام شده است.
خنداندل تأکید کرد: با توجه به کمبود منابع آب، اداره فضای سبز منطقه در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از فعالیت‌های ستادی و عملیاتی را در بخش کاهش سرانه مصرف آب در فضای سبز انجام داده تا هدررفت آب را به حداقل میزان خود برساند، البته برخی مواقع شاهد ترکیدگی لوله‌ها هستیم که به سرعت برای رفع آن‌ها وارد عمل می‌شویم.
رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۸ ادامه داد: دستورالعمل‌های تخصصی درباره میزان و روش صحیح آبیاری گونه‌های گیاهی و لزوم استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار در جهت مصرف بهینه آب وجود دارد که طبق این دستورالعمل‌ها و بخشنامه ها، تأکید شده تا به منظور استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن و همچنین حفظ سلامت گیاهان، آبیاری فضا‌های سبز در بازه زمانی عصر و شب باشد.
وی همچنین در ارتباط با استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز بیان کرد: استفاده از آب شرب بسیار ناچیز و در حد ۳ درصد است، در مکان‌هایی که دسترسی به آب چاه برای ما امکان‌پذیر نیست ناچار هستیم از آب شرب برای آبیاری گیاهان استفاده کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->