تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

کوچ عشایر خراسان رضوی آغاز شد البته با تاخیر!

  • کد خبر: ۲۸۸۸۶
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کوچ عشایر خراسان رضوی آغاز شد البته با تاخیر!
مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: کوچ عشایر این استان به مناطق ییلاقی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ از فروردین ماه گذشته تاکنون به تاخیر افتاده بود هم‌اینک آغاز شده و در جریان است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد نبوی‌فرد  افزود: پیش از این کوچ عشایر خراسان رضوی به طور معمول ابتدای فروردین ماه هر سال آغاز می‌شد و تا اول اردیبهشت ماه ادامه می‌یافت، اما امسال به خاطر بحران کرونا به تاخیر افتاد تا سلامت جمعیت عشایری استان حفظ شود.

 

وی ادامه داد: به این ترتیب بر اساس ابلاغیه رییس سازمان امور عشایری و هماهنگی با سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور زمان کوچ عشایر در حوزه خراسان رضوی خرداد ماه جاری تعیین شد.

 

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: بیماری ویروسی کرونا در میان عشایر خراسانی شیوع نداشته و وضعیت ابتلای به آن هم‌اینک در میان آن‌ها "سفید" است.

 

عشایر خراسان رضوی با سپری نمودن حدود پنج ماه از سال در مناطق قشلاقی داخل و خارج این استان، به طور سنتی و معمول از فروردین ماه کوچ خود را به مناطق ییلاقی آغاز می‌کنند. کوچ قشلاقی عشایر خراسان رضوی نیز همه ساله با سرد شدن تدریجی هوا، از اواسط آبان ماه آغاز می‌شود.

 

در این چارچوب عشایر برون کوچ از شهرستان قوچان کوچ خود را به خارج از خراسان رضوی به مقصد مناطق قشلاقی واقع در استان شمالی گلستان در مسافتی ۴۰۰ کیلومتری آغاز و با عبور از شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان واقع در استان خراسان شمالی و ایلراه‌های شلمی و خشتلی بین ۳۰ تا ۴۰ روز طی طریق کرده و در مناطق قشلاقی مراوه‌تپه استان گلستان شامل دشت تقر، قاپلان دره، ابوساری و آب شیرین مستقر می‌شوند.

 

دیگر عشایر خراسان رضوی "درون کوچ" هستند که از شهرستان‌های درگز، سبزوار، نیشابور، بردسکن، خواف، چناران و مشهد واقع در حوزه جغرافیایی همین استان به مناطق گرمسیری (قشلاق) واقع در شهرستان‌های سرخس، بخش رضویه شهرستان مشهد، کلات و حوزه‌هایی از همان شهرستان‌ها واقع در شمال شرق خراسان رضوی کوچ می‌کنند.

 

۳۵ هزار نفر جمعیت در قالب هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی شامل ۳۵ طایفه کوچ‌رو هستند. این تعداد معادل ۵۱ صدم درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند، اما ۹۰۰ هزار راس دام آن‌ها معادل ۱۵ درصد از کل دام‌های استان است.

 

عشایر خراسانی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می‌کنند.

 

شمار دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی نیز پنج هزار و ۹۶۸ نوجوان و جوان است که در ۱۹۴ باب مدرسه ویژه عشایری این استان تحصیل می‌کنند.
منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->