پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد پخش زنده بازی ایران و افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها
علم و ورزش

عوارض مصرف نوشابه‌های انرژی‌زای ورزشی چیست؟

  • کد خبر: ۳۲۰۰۴
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
عوارض مصرف نوشابه‌های انرژی‌زای ورزشی چیست؟
نوشابه‌های انرژی‌زا چندسالی است در بین ورزشکاران به‌دلیل افزایش نیرو و بهبود عملکرد ورزشی، طرف‌داران زیادی را به خود جذب کرده است. در یک تعریف ساده می‌توان گفت نوشابه انرژی‌زا، نوشیدنی است که موجب افزایش انرژی در بدن مصرف‌کننده می‌شود. محتویات این نوشابه‌ها باعث تحریک متابولیسم، بهبود وضعیت احساسی (نشاط‌آوری)، افزایش تمرکز و سرعت واکنش و بهبود و افزایش عملکرد می‌شود؛ اما آن‌ها یک نوشیدنی بی‌ضرر برای ورزشکاران نیستند.

نوشیدنی انرژی‌زا چه عوارضی دارد؟
سکته قلبی و مغزی در افرادی که مبتلا به صرع یا بیماری‌های مغزی یا قلبی هستند، از عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی‌زاست. نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی کافئین هستند، این ترکیب برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای قلب هستند، ممکن است منجر به ایست قلبی شود. این نوشیدنی‌ها ممکن است باعث ایجاد انقباض قوی در قلب شود. اضطراب از دیگرعوارض نوشیدنی‌های ورزشی است. کافئین موجود در این نوشابه‌ها برای برخی موجب افزایش اضطراب و حتی حملات وحشت می‌شود. برخی برای بیدارماندن به مصرف این نوشیدنی‌ها روی می‌آورند، اما افراط در مصرف ممکن است منجر به اختلال شدید در خواب و بی‌خوابی شود. کافئین ممکن است باعث افزایش عملکرد و هوشیاری شود، اما سوء‌مصرف آن، اعتیاد به کافئین را به‌دنبال دارد و درصورتی‌که فرد دچار چنین‌مشکلی شود، در صورت عدم مصرف با اختلال عملکردی مواجه می‌شود. ورزشکاران در مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا باید تعادل را رعایت کنند و در صورت مصرف بدون حد، دچار مسمومیت‌های شدید و حمله‌های قلبی خواهند شد. ازآنجاکه مصرف این نوشابه‌ها به‌دلیل کافئین موجود در آن باعث کم‌آبی بدن می‌شود، باید مراقب کاهش آب بدن نیز باشید. مصرف آن‌ها توسط زنان باردار و شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.

محتویات نوشابه‌های انرژی‌زا چیست؟
تائورین یک آمینواسید غیرضروری است؛ یعنی بدن قادر به ساخت آن است. تائورین در ساخت بافت عضلانی نقش دارد و از اجزای اصلی صفراست که به‌منظور هضم چربی‌ها، کنترل کلسترول خون و جذب ویتامین‌های محلول در چربی به آن نیاز داریم. تائورین یک آنتی‌اکسیدان بوده و همچنین خاصیت سم‌زدایی از بدن را دارد. مصرف تائورین موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا باعث تحریک سیستم عصبی، افزایش انرژی، رفع خستگی، نشاط‌آوری، افزایش استقامت و رفع استرس می‌شود. عصاره جینگو بیلوبا، یک گیاه بومی کشور چین است که آثار مصرف آن شامل بهبود یادگیری و حافظه، بهبود تمرکز (کاهش زوال مغزی)، بهبود گردش خون، ضدافسردگی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی است. مصرف جینسینگ باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به استرس، تقویت حافظه، تقویت سیستم ایمنی و عصبی، افزایش شادابی، افزایش انرژی و هوشیاری ذهنی می‌شود. گوارانا نیز نام مستعار کافئین گیاهی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->