معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

۳۰ درصد کسب‌و‌کار‌ها در اسفند و فروردین تعدیل نیرو داشتند

  • کد خبر: ۳۲۰۳۴
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
۳۰ درصد کسب‌و‌کار‌ها در اسفند و فروردین تعدیل نیرو داشتند
در مورد تعدیل نیروی کار در کل بخش‌های کسب‌وکار باید گفت ۳۰ درصد واحد‌ها در اسفند و فروردین حداقل یک نفر را تعدیل کرده‌اند و در اردیبهشت ۷ درصد حداقل یک نفر را تعدیل کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، پژوهشکده آمار طی گزارشی به تاثیر ویروس کرونا بر کسب‌وکار‌های ایرانی پرداخت. در این گزارش آمده است که ۳۰ درصد کسب‌و‌کار‌ها در اسفند سال گذشته و فروردین امسال، همزمان با اوج‌گیری کرونا در ایران دست به تعدیل نیرو زده‌اند.

 

تاثیر کرونا بر وضعیت اشتغال کسب‌وکار‌های اقتصادی طی پنج سوال مورد بررسی قرار گرفت که در این سوال‌ها وضعیت تعدیل نیرو، دورکاری و غیبت موقت از کار پرسیده شده است.

 

در مورد تعدیل نیروی کار در کل بخش‌های کسب‌وکار ۳۰ درصد در اسفند و فروردین حداقل یک نفر را تعدیل کرده‌اند و در اردیبهشت ۷ درصد حداقل یک نفر را تعدیل کرده‌اند. همچنین نتایج تعدیل نیرو به‌تفکیک بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی در شکل ۸ نشان داده شده است.


کرونا بیشترین تاثیر را بر کسب و کارهای اقتصادی گذاشت

 

بیشترین تاثیر کرونا بر جنبه‌های مختلف فعالیت کسب‌وکار‌های اقتصادی در بخش‌های خدمات بر اساس نتایج این طرح: میزان فروش با ۴۱٫۱ درصد در اسفند و فروردین و ۳۷٫۸ درصد در اردیبهشت بیش‌ترین تاثیر‌پذیری را داشته است.

 

بیش‌ترین تاثیر کرونا بر جنبه‌های مختلف فعالیت کسب‌وکار‌های اقتصادی در بخش صنعت و معدن بر اساس نتایج این طرح: میزان فروش با ۴۵٫۹ درصد در اسفند و فروردین و ۴۴٫۴ درصد در اردیبهشت بیش‌ترین تاثیرپذیری را داشته است.

 

بیش‌ترین تاثیر کرونا بر جنبه‌های مختلف فعالیت کسب‌وکار‌های اقتصادی در بخش کشاورزی بر اساس نتایج این طرح: میزان فروش با ۶۹٫۸ درصد در اسفند و فروردین و ۵۶٫۶ درصد در اردیبهشت بیش‌ترین تأثیرپذیری را داشته است.


تعطیلی اجباری واحدهای تولیدی

 

یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت‌های اقتصادی است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ریسک ویروس کرونا به حدی است که می‌توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در اقتصاد جهانی دانست.

اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکار‌های ایرانی با نظرسنجی از برخی فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به خوبی نشان می‌دهد که تحت اثر شیوع این ویروس و اعمال برخی راهکار‌ها در جهت کنترل شیوع آن، به‌خصوص ماه‌های ابتدایی برخی از فعالیت اقتصادی با ظرفیت کم‌تر فعالیت نموده و برخی نیز مجبور به تعطیلی شده‌اند. هرچند این روند با کاهش اجرای محدودیت‌ها در ماه‌های بعدی کم‌تر شده است.

 

همچنین میزان فروش، تولید، جریان نقدینگی و وضعیت اشتغال کسب‌وکار‌های اقتصادی با شیوع ویروس کرونا دست‌خوش تغییرات منفی شدند به‌طوری‌که از میزان فروش، تولید و جریان نقدینگی در هر سه بخش اقتصادی کاسته شد و برخی از نیروی انسانی این کسب‌وکار‌ها یا مورد تعدیل قرار گرفتند یا دچار دورکاری و غیبت موقت شدند که نشان‌دهنده تاثیر منفی بر اشتغال است. قیمت‌ها نیز در این دوران از اثر کرونا به دور نبوده‌اند، یکی از عواملی که بر تغییرات قیمت در این محدوده زمانی می‌تواند بر قیمت کالا و خدمات اثر بگذارد تغییر قیمت مواد اولیه است. با توجه به اثر این ویروس بر تمامی حوزه‌های اقتصادی در جهان، تغییر قیمت مواد اولیه امری قابل پیش‌بینی بود.


بازپرداخت وام و اجاره

با وجود اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بروز برخی مشکلات در کسب‌وکار‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. مشکلات مربوط به پرداخت جبران خدمات، بازپرداخت وام و اجاره در شرایطی که تولید و فروش رو به کاهش گذاشته است تبعات اثر شیوع این ویروس و تحت تاثیر قرار دادن کسب و کار‌های اقتصادی است که در این میان دریافت وام از بانک‌های تجاری و شرکت‌های مالی خرد و یا افراد حقیقی راهکار مناسبی برای مقابله با این شرایط به نظر می‌رسد.

 

کمبود تقاضا با توجه به اعمال سیاست محدودیت‌های اجتماعی نظیر قرنطینه در دوران شیوع ویروس کرونا یکی از مواردی است که فضای کسب‌وکار‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و فروش اینترنتی در این دوران می‌تواند نتایج مطلوبی از خود برای مقابله با کاهش تقاضا برجای گذارد. به‌علاوه، در صورت ادامه یافتن این روند پیش‌بینی می‌شود اثرات منفی نظیر کاهش تولید همچنان وجود داشته باشد و در صورت توقف شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط عادی در فضای اقتصادی کشور حداقل ۳ ماه زمان لازم است تا کسب‌وکار‌های ایرانی به حالت عادی بازگردند.

 

در این میان حمایت دولت از فضای کسب‌وکار در دوران شیوع اپیدمی به‌صورت «تامین سرمایه درگردش از طریق اعطای وام‌های با سود پایین»، «تعویق بازپرداخت وام‌ها تا مدتی پس از پایان شیوع ویروس کرونا» و «معافیت مالیاتی در زمان اپیدمی» می‌تواند کمک شایانی برای فعالان اقتصادی باشد.

منبع: تجارت نیوز

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->