بهادری جهرمی: توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد از اهداف سفر رئیسی به پاکستان است رییس سازمان انرژی اتمی از گام‌های اساسی ایران برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی خبرداد وزیر خارجه: اروپا از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی نکند رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد نتیجه استعلام از دفتر مراجع درباره تعطیلی آخر هفته غزلی از رهبر معظم انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند برای نخستین بار منتشر شد+ عکس حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقام حزب الله: آینده پس از «طوفان الاقصی» و پاسخ ایران دستخوش تغییر خواهد شد دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده | اسرائیل شکست خورده عربستان: توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد اطلاعیه شماره ۴ فراجا در اجرایِ طرح نور | حرکتِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان ‌بورل خواستار تلاش مضاعف برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شد رئیسی: ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس جمهور: به هیچ وجه نمی‌توان بین ملت پاکستان و ایران جدایی انداخت بازدید استاندار خراسان رضوی از هنگ مرزی درگز و پروژه کنترل آب‌های مازاد مرزی + تصاویر تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس جمهور: اراده ایران و پاکستان بر توسعه روابط همه جانبه است وزیر خارجه لبنان: خواهان جنگ نیستیم
سرخط خبرها
مروری بر گمانه‌زنی‌های برنامه جامع بیست‌وپنج‌ساله و حواشی آن

زمزمه‌های قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

  • کد خبر: ۳۲۳۱۲
  • ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
  • ۲
زمزمه‌های قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین
علی قدیری/ شهرآرانیوز - چندی پیش، پترولیوم اکونومیست در گزارشی مدعی شد که در سفر سال۹۷ هیئت بلندپایه ایرانی با حضور علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس و محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران، به چین، «تهران و پکن» توافقی را که در سال ۲۰۱۶ به نام «مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران» امضا کرده بودند، توسعه داده و بند‌هایی غیرعلنی به آن افزوده اند که یکی از بخش‌های مهم آن، تخفیف و دادن امتیاز‌های گسترده به چین درزمینه سرمایه گذاری نفت و گاز ایران است. در این گزارش آمده است که محور اصلی توافق جدید ایران و چین، سرمایه‌گذاری ۲۸۰میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران است و به احتمال زیاد بخش درخورتوجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سال نخست اجرای قرارداد بیست‌وپنج‌ساله با آن‌ها، به صنعت نفت و گاز ایران تزریق می‌شود و مابقی آن به صورت مرحله‌ای و براساس توافق دو طرف، ازسوی پکن در ایران اجرا می‌شود. همچنین طبق این گزارش، چینی‌ها قرار است درقالب توافق شراکت جامع استراتژیک با ایران، ۱۲۰میلیارد دلار در حوزه توسعه زیرساخت‌های تولید و حمل‌ونقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند که بخش درخورتوجهی از این سرمایه‌گذاری در پنج سال نخست انجام خواهد شد و مابقی آن دوره‌ای و بر اساس توافق دو کشور به بخش صنعت و حوزه حمل‌ونقل ایران تزریق می‌شود. دیگر آنکه پکن می‌تواند پول محصول خریداری‌شده از ایران را حداکثر تا دو سال به این کشور پرداخت کند و دو طرف توافق کرده‌اند که چین هزینه واردات نفتی از ایران را به یوآن یا دیگر ارز‌ها به ایران پرداخت کند و این به آن معناست که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین، از دلار استفاده شود.
در همین‌باره محمود احمدی‌نژاد که پس از اتمام دوره ریاست‌جمهوری‌اش از هر فرصتی برای بازگشت به صدر اخبار استفاده می‌کند، به‌سختی بر این برنامه بیست‌وپنج‌ساله تاخته است. وی در اظهارنظری گفته است: «انقلاب کردیم تا هیچ مسئله‌ای از ملت پنهان نباشد. هر قراردادی که مخفیانه و بدون درنظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران، آن را به رسمیت نخواهد شناخت. نمایندگان مجلس که این قرارداد را تأیید کردند، از متن آن اظهار بی‌اطلاعی کرده اند و اکنون نیز شنیده‌ام که درحال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید بیست‌وپنج‌ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچ‌کس هم خبر ندارد.»، اما در پاسخ به اظهارات احمدی‌نژاد، سیدعباس موسوی، سخن‌گوی وزارت امورخارجه، دیروز در یک نشست خبری گفت: «این موضوع جدید نیست. در سفری که رئیس‌جمهور چین به ایران کرد، توافق شد همکاری‌های دو کشور جامع و راهبردی باشد و سندی هم امضا شد که یکی از بند‌های آن، اعلام می‌کرد باید دو کشور یک سند جامع راهبردی برای همکاری‌های خود در همه زمینه‌ها داشته باشند. در سفر سال گذشته وزیر امورخارجه به پکن، پیش‌نویس این سند به اطلاع مقامات چینی رسید و بررسی‌ها انجام و چندبار تبادل شد و اخیرا در داخل کشور این پیش‌نویس به تصویب رسیده است. همه گمانه‌زنی‌ها را رد می‌کنم. هیچ‌کدام از مفادی که در رسانه‌ها و از سوی افراد مطرح شده است، واقعیت ندارد. احساس می‌کنم سند طوری است که در آینده می‌توان آن را کامل منتشر کرد. ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به‌ویژه اقتصادی در این سند، مشاهده می‌شود و اگر در دولت‌های دو کشور نهایی شود، می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ نکته ابهام‌آمیزی ندارد.»
درباره حواشی روز‌های اخیر، نکته حائز اهمیت این است که پیش‌نویس نهایی برنامه بیست‌وپنج‌ساله همکاری‌های جامع ایران و چین در هیئت‌دولت بررسی شده و به تأیید رئیس‌جمهور رسیده و همچنین وزارت امورخارجه مأمور شده است که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند. حسن روحانی در هیئت‌دولت، این برنامه را زمینه‌ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای ازجمله طرح بزرگ کمربند-راه ارزیابی می‌کند و آن را فرصتی برای جلب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی ازجمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌داند، با این‌همه از یک‌سو هنوز جزئیات پیش‌نویس سند یادشده به‌صورت رسمی منتشر نشده است و لذا نمی‌توان درمورد آن تحلیل دقیقی ارائه کرد و از سوی دیگر هنوز مشخص نیست طرف چینی، چه زمانی این سند را تصویب خواهد کرد و به همین دلیل چشم‌انداز اجرایی آن مشخص نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
0
آقای ظریف حداقل فروش کشور را برای مدت ۳سال بذار نه ۲۵سال با تخفیف تا از بحران اقتصادی که مسئولین ایجاد کردند رد بشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
0
سلام
بدون توجه به نکات مثبت و یا منفی این قرارداد باید توجه داشت که اولا دولت در قضییه برجام ضربه سختی را به مردم متحمل کرده است و از آنجا که دیوار حاشا در این دولت بی نهایت بلند است پس لازم است نهادهای نظارتی از جمله مجلس و حتی در مواردی قوه قضائیه بر بندبند قراردادها اشراف داشته باشند چون دروغ در این دولت به یک امر ذاتی بدل شده است و رهبری انقلاب نیز کاملا آن را تائید نمایند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->