آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راه اندازی سامانه نوبت دهی برای رفع انحصار کارشناسان دادگستری

  • کد خبر: ۳۲۳۲۵
  • ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
راه اندازی سامانه نوبت دهی برای رفع انحصار کارشناسان دادگستری
معاون امور اجتماعی دادگستری استان خراسان رضوی خواستار اقدام مجلس برای اصلاح قوانین کارشناسی رسمی شد.
بنیامین یوسف‌زاده/ شهرآرانیوز - نـظـرات کـارشناسـی کـارشناسان رسـمـی دادگستری، یکی از بال‌های قضاوت در دستگاه قضا به شمار می‌آید و فعالان این عرصه در ۷۰ رشته مختلف، به فعالیت مرتبط با کارشناسی پرونده‌های ریز و درشت مردم می‌پردازند. با این حال جلوگیری از حرکت برخی نهاد‌ها و دستگاه‌ها به سمت انحصاری کردن کارشناسی، یکی از دغدغه‌های مهم فعالان این حوزه محسوب می‌شود؛ موضوعی که دیروز هم در نشست خبری مرکزکارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی، به آن اشاره و معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان خواستار اصلاح قوانین موجود در این زمینه شد.
امیر مرتضوی در این نشست در واکنش به سؤال خبرنگار شهرآرا درباره پدیده انحصارطلبی در برخی کارشناسی‌های دادگستری گفت: نمی‌توان کتمان کرد که برخی نهاد‌ها از شمار معدودی از کارشناسان استفاده می‌کنند؛ این موضوع نیاز به اصلاح دارد و باید در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح آن اقدام کرد.
وی با اشاره به پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شده است، بیان کرد: در خراسان رضوی با راه اندازی سامانه نوبت دهی، بخشی از مشکلاتی را که منجر به به کارگیری انحصاری کارشناسان رشته‌های مختلف می‌شد، حل کردیم.
معاون دادگستری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه درزمینه استفاده و به کارگیری کارشناسان دادگستری باید انحصار از بین برود، متذکر شد: همچنین در بخشنامه‌ای به همه کارشناسان شاغل در مجموعه‌های دولتی تأکید کردیم که فرایند کارشناسی خود را برای پاسخ گویی مناسب به ارباب رجوع، بعد از ساعت کاری و اداری انجام دهند. به گفته مرتضوی این موضوع نیز توجیهی ندارد که در صورت وجود کارشناسان رسمی به خبرگان محلی مراجعه شود و تا جایی که امکان دارد باید از کارشناسان رسمی در این زمینه بهره برد. وی با بیان اینکه دادگستری، یکی از بال‌های رسیدن به کشف حقیقت را کارشناسان خبره رشته‌های مختلف اعم از کارشناسان مرکز و کانون می‌داند، افزود: قضات در پرونده‌های مختلف برای تسریع در رسیدگی به کار مردم، از نظرات کارشناسی که البته بر اساس ۳ اصل صحت، سرعت و دقت استوار است، استفاده کرده و در نهایت نظر قضایی خود را اعلام می‌کنند. او از رسیدگی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده در سال در این مجموعه خبر داد و گفت: ۵۴۰۰ نفر نیز در این استان به عنوان دیده بانان مردمی پیشگیری از وقوع جرم فعالیت می‌کنند و فقط در حوزه کرونا بیش از ۱۴۰۰ موضوع را منعکس کرده اند. مرتضوی با تأکید بر لزوم ارائه نظرات راهبردی از سوی کارشناسان رسمی رشته‌های مختلف ادامه داد: بسیاری از این نظرات تاکنون در پیشگیری از وقوع جرم راهگشا بوده و اقدامات ارزشمندی به تبع آن انجام شده است.

معضل کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضا
معاون قضایی و منابع انسانی رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به کمبود قاضی و کارمند در دستگاه قضایی این استان گفت: با این حال این مجموعه حتی در دوران کرونا که تمامی دستگاه‌ها به صورت یک سوم یا دو سوم ظرفیت به ارائه خدمت می‌پرداختند، با ظرفیت کامل در خدمت مردم بود.
محمدکاظم فلاح هروی با اشاره به آزمون استخدامی سال ۹۶ و جذب ۳۴۷ نفر به عنوان کارمند در این مجموعه افزود: در پی سهمیه استخدامی قضات که بر اساس آن باید سالی ۸۰۰ قاضی به پیکره دستگاه قضایی کشور اضافه شود، ۳۲۰۰ قاضی وارد این چرخه شدند و سهم استان ما نیز در این زمینه حدود ۱۰ درصد است. با این حال به دلیل گستردگی کار‌ها و پرونده ها، این مجموعه همچنان از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد.

رشـته کـارشناسی رسانه به خراسان رضوی می‌آید
رئیس مرکزکارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی نیز در این نشست از ورود رشته کارشناسی رسانه به این استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با ورود این رشته، خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند در زمینه کارشناسی‌های رسانه‌ای وارد چرخه کارشناسان رسمی دادگستری شوند.
امیرهوشنگ انصاری با اشاره به فعالیت ۶۰۰ کارشناس رسمی دادگستری زیر نظر این مجموعه افزود: تعرفه‌های این مرکز از سال ۹۲ تا امسال تغییر نکرده بود و از ابتدای امسال شاهد اعمال افزایش این تعرفه‌ها بودیم. بعد از این نشست خبری، مدیران مربوط برای بازدید از روند آماده سازی ساختمان جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی، راهی این ساختمان در میدان جانباز مشهد شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->