سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

از واقعیت تا انکار؛سرنوشت «پشت‌بام خوابی» هم مانند گورخوابی شد | نگرانی از سرایت «پشت‌بام خوابی» به مشهد

  • کد خبر: ۳۲۴۱۳
  • ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
از واقعیت تا انکار؛سرنوشت «پشت‌بام خوابی» هم مانند گورخوابی شد | نگرانی از سرایت «پشت‌بام خوابی» به مشهد
پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه ۹ تیر، «پشت‌بام خوابی» را شایعه و کار ضدانقلاب بیان کرد، امروز معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه موضوع «پشت‌بام خوابی» را فقط در رسانه‌ها دیده است، گفت: مرجع رسمی که باید چنین مسائلی را بررسی کند، وجود آن را تأیید نکرده است و این مسئله‌ای است که با حاشیه‌هایی همراه شده است.
سعیده ساجدی‌نیا / شهرآرانیوز- محمود محمودزاده در حالی این اظهارنظر را کرده که در ادامه گفته است: پدیده‌هایی مانند «پشت‌بام خوابی» مربوط به حوزه کاری ما نیست و مرجع رسمی آن باید وجود یا نبود این مسئله را تأیید و میزان آن را مشخص کند.

خبر «پشت‌بام خوابی» واکنش فرماندار تهران را نیز درپی داشته است. عیسی فرهادی با تأکید بر اینکه تاکنون در تهران گزارشی درباره اجاره‌نشینی در پشت‌بام‌های تهران وجود نداشته، گفته است: هیچ اثر مشهودی هم در پشت‌بام‌ها مشاهده نمی‌شود که دال بر اجاره‌نشینی افراد برای شب در بام خانه‌ها باشد.

او در اظهارنظری عجیب گفته است: در یکی از روزنامه‌ها گزارشی همراه با عکسی از برپایی چادر در پشت‌بام‌ها به نقل از فردی به چاپ رسید که این عکس هم دال بر اجاره‌نشینی افراد در پشت‌بام‌ها نیست، زیرا ممکن است در تابستان افراد خانه بخواهند شب در پشت‌بام بخوابند و چادر هم برپا کنند.

با این حال فرماندار تهران اضافه کرده است: اگر موردی از اجاره‌نشینی در پشت‌بام باشد، پیگیری می‌کنیم و نتیجه را به اطلاع شهروندان می‌رسانیم.

با چه مدرکی «پشت‌بام خوابی» را تکذیب می‌کنید؟!

اما امروز سه‌شنبه ۱۰ تیرماه، کارشناس حوزه مسکن با طرح این پرسش که با چه مدرکی «پشت‌بام خوابی» را تکذیب می‌کنید؟! تصریح کرده است: «پشت‌بام خوابی» واقعیت بازار مسکن کشور است!

ناصر ذاکری گفته است: مقامات از کلمه تکذیب بسیار استفاده می‌کنند. هر حرفی از گورخوابی یا اجاره پشت‌بام و… زده می‌شود، فوری تکذیب می‌کنند. اینجا باید از مقامات پرسیده شود، شیوه بررسی شما برای تکذیب این موضوع چیست؟ آیا باید حتما تصاویر ماهواره‌ای تهیه شود که این معضلات را تأیید کنید؟ آیا کارشناسان و ناظرانی دارید که به این موضوع رسیدگی کنند؟ شما برای تکذیبتان چه مدرکی دارید؟ از این منظر باید از دید بحثی روش‌شناسانه با دولت وارد مذاکره شد تا فرمول بررسی‌ها و تکذیبیه‌ها را بگویند که دست‌کم مردم و کارشناسان با آن‌ها آشنا شوند.

در همین حال فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن کشور، نیز با بیان اینکه شرایط تولید مسکن خوب نیست، گفته است: مردم در بحران مسکن استیجاری هستند. اینکه شخص به وضعیتی برسد که به‌دلیل نداشتن مسکن مناسب، برای خوابیدن در پشت‌بام خانه شخص دیگر هزینه پرداخت کند، یک فکاهی دردناک از بدیهیات حوزه مسکن کشور است.

او با اشاره به اینکه تولیدکننده بخش مسکن دچار بحران است و این بحران نشئت گرفته از سیاست‌ورزی‌های ناصحیح و نبود توجه به بهبود فضای کسب‌وکار است، اضافه کرد: مجموعه راه و شهرسازی بر واقعیت‌های اقتصاد مسکن سرپوش گذاشته است. «پشت‌بام خوابی» یکی از واقعیت‌های تلخ بازار مسکن کشور است که باید آن را دید و برای حل مشکلاتی از این قبیل تلاش کرد.

هزینه «پشت‌بام خوابی» دوبرابر شد

به نوشته شرق، آمار دقیق قابل استنادی از سال ۱۳۹۶ به این سو در این زمینه وجود ندارد و آمار‌های اعلامی نیز تنها گمانه‌زنی است، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه مسکن، خبر از گسترش «سکونت در حاشیه آرامستان‌ها»، «پشت‌بام خوابی» و «مغازه‌خوابی» به‌ویژه در بین کارگران می‌دهند. اجاره هر شب خوابیدن زیر آسمان هم از سال گذشته تا امسال ۲۵ هزار تومان افزایش یافته و به گفته علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ تهران، به ۵۰ هزار تومان رسیده است، اتفاقی که تأییدی بر شیوه «بدمسکنی» در کشور به شمار می‌رود.

۱۹ میلیون نفر گرفتار معضل بدمسکنی

وزیر سابق راه و شهرسازی در شهریورماه سال ۹۶ تعداد افراد گرفتار معضل بدمسکنی را ۱۹ میلیون نفر (۸ میلیون نفر در بافت فرسوده شهری و ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها) اعلام کرده بود که این آمار به زمان تدوین طرح جامع مسکن در سال ۱۳۹۳ بازمی‌گردد. باتوجه‌به افت جدی قدرت خرید و معیشت خانوار، بسیاری کارشناسان معتقدند حاشیه‌نشینی و بدمسکنی در کشور به ارقامی بیش از ۱۹ میلیون رسیده است. چندی پیش، محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، گفته بود میزان حاشیه‌نشینی در کشور به ۳۸ میلیون نفر رسیده است که از این تعداد ۷/۶ میلیون نفر در نزدیکی آرامستان‌ها زندگی می‌کنند. این آمار به گفته تحلیلگران قابل استناد نیست، زیرا بررسی جامعی از سال ۱۳۹۳ تاکنون صورت نگرفته است، اما همه کارشناسان افزایش بدمسکنی در کشور را تأیید می‌کنند.

۷ تیرماه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در واکنش به رواج «پشت‌بام خوابی» این اتفاق را نتیجه اقدامات مسئولان دانست و تأکید کرد: تصمیم و اقدام ما مسئولان است که شرایطی ایجاد می‌کند که برخی مجبور می‌شوند پشت‌بام اجاره کنند.

زنگ خطر به صدا درآمده است؟!
طبق آمار‌های رسمی، زنگ خطر در ۱۰ سال گذشته برای حوزه مسکن کشور به صدا در آمده، اما در همه این سال‌ها به‌جای حل مشکلات، غُل و زنجیر این صنعت بیشتر شده است و بی‌توجهی‌ها به بخش مسکن و سیاست‌های شفاف و صحیح به افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی نرخ مسکن در ۲ سال گذشته منجر شده است، به‎طوری که اکنون این نگرانی وجود دارد که پدیده «پشت‌بام خوابی» به کلان‌شهر‌ها و در رأس آن شهر مشهد با داشتن بیشترین آمار حاشیه‌نشین سرایت کند؟!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->