سرخط خبرها

نگاهی به مرکز کارآفرینی منتظران مهدی در کال زرکش مشهد

  • کد خبر: ۳۶۸۷۲
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
نگاهی به مرکز کارآفرینی منتظران مهدی در کال زرکش مشهد
هرچند شروع فعالیت خیریه «منتظران مهدی» به شکل غیررسمی به سال ۱۳۷۹ باز می‌گردد؛ اما فعالیت رسمی آن از سال ۱۳۸۲ است. این خیریه در خیابان توس ۹۷ (کال زرکش)، بین الزهرای ۱۱ و ۱۳، روبه‌روی مرکز بهداشت واقع شده، فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن در حوزه خدمت‌رسانی به افراد تحت پوشش و مردم نیازمند و اشتغال‌زایی برای افراد سرپرست خانوار است.
هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ هرچند شروع فعالیت خیریه «منتظران مهدی» به شکل غیررسمی به سال ۱۳۷۹ باز می‌گردد؛ اما فعالیت رسمی آن از سال ۱۳۸۲ است. این خیریه در خیابان توس ۹۷ (کال زرکش)، بین الزهرای ۱۱ و ۱۳، روبه‌روی مرکز بهداشت واقع شده، فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن در حوزه خدمت‌رسانی به افراد تحت پوشش و مردم نیازمند و اشتغال‌زایی برای افراد سرپرست خانوار است.
 
ساختمان تحت تملک بانویی نیکوکار بوده که زمین آن را به خیریه وقف کرده و خیریه با کمک‌های مردمی احداث شده است. طبقه همکف خیریه به دفتر مدیریت، سالن همایش، حسینیه اختصاص داده شده است و دوره‌های آموزشی نیز در همین طبقه برگزار می‌شود. طبقه نخست سالن ورزشی است که کلاس‌های ورزشی در این مکان دایر است. طبقه دوم مختص خیاطی است که حدود ۱۵۰ چرخ صنعتی در آنجا قرار دارد. در طبقه سوم هم ۱۵ دستگاه پارچه‌بافی و میز‌هایی برای آموزش سوزن‌دوزی، پته‌دوزی و تلفیق این هنر‌ها قرار دارد که در این گزارش سعی شده است به بخشی از فعالیت‌های این حوزه پرداخته شود. مدیرعامل این خیریه آقای انتظاری و مدیر اجرایی خانم گوهری هستند. دسته‌بندی‌های مختلفی درباره افراد تحت پوشش خیریه وجود دارد. گروه‌های تحت پوشش شامل بانوان بدسرپرست، بی‌سرپرست و مردان از کارافتاده است؛ اما به طور دقیق تاکنون ۲۰۰ نفر ثابت و ۵۰ نفر متغیر تحت پوشش خیریه قرار گرفته‌اند.

معظمه چابکی، مدیر عامل مرکز توانمند‌سازی مشاغل خرده خانگی «شیک شو»، حدود ۲ سال است که در این خیریه فعالیت می‌کند. او که حدود ۱۲ سال سابقه فعالیت در امور کارآفرینی، تولید محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک دارد درباره فعالیت‌های خود توضیح می‌دهد: ما پارچه‌بافی الیاف صددرصد طبیعی را انجام می‌دهیم. این امر در این خیریه به هنرجو‌ها آموزش‌هایی داده می‌شود و پس از آمادگی اگر مایل به ادامه کار تخصصی باشند، در آزمون‌های فنی‌و حرفه‌ای و میراث فرهنگی شرکت و مدرک تخصصی دریافت می‌کنند. پارچه‌هایی که بافته می‌شود از قبیل حوله در سایز‌های مختلف برای استفاده برای دست و صورت، حمام و استخر است؛ اما پارچه‌هایی هم داریم که خروجی آن لباس نوزادی، مانتو، شال، شومیز، پیراهن‌های مردانه و زنانه و شلوار است.

او با اشاره به اینکه کارآفرینی‌اش در حوزه الیاف طبیعی انجام می‌شود، می‌گوید: این نوع کارآفرینی مختص ما بوده و یک سال و نیم روی آن تمرکز کرده‌ایم تا محدوده فعالیت را گسترش دهیم. به دلیل کم بودن عرض پارچه‌های دستباف توانستیم محصولاتی نظیر پد بهداشتی تولید کنیم که به دو دلیل بسیار مورد استقبال قرار گرفت. یکی به دلیل نه گفتن به پسماند در راستای حمایت از پویش سبز و دیگری به دلیل طبیعی بودن الیاف آن که تأثیر بسزایی در سلامتی بانوان دارد.

خانم چابکی ادامه می‌دهد: هنرجو‌های ما به دلیل وضعیت زندگی‌شان کمتر به دنبال خودکفایی در زمینه کاری هستند و همچنان برای ما کار می‌کنند. هنرجو‌ها پارچه‌ها را می‌بافند و دستمزد بافت پارچه را دریافت می‌کنند و ما نیز این پارچه‌ها را به محصولات دیگر تبدیل می‌کنیم. افرادی هستند که به دلیل وضعیت خوب مالی دستگاه‌ها را تهیه می‌کنند؛ اما برای ما کار می‌کنند با این حال که هزینه بیشتری برای کار می‌گیرند. اکنون ۵۰ نفر با ما همکاری می‌کنند که بیشتر این افراد از بانوان هستند.

دوره‌های اولیه آموزشی به صورت رایگان برگزار می‌شود؛ اما در ادامه این دوره‌ها به دلیل استفاده از مواد اولیه مجبور هستیم تا هزینه‌ای دریافت کنیم. پس از گذراندن دوره اولیه (آشنایی با بافت پارچه و آموزش‌های مقدماتی)، برای شرکت در دوره دوم که طی ۳ تا ۱۰ جلسه برگزار می‌شود مبلغ ۵۰ هزار تومان و دوره پیشرفته نیز که طی ۱۰ تا ۲۰ جلسه است هزینه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌شود.
او درباره فعالیت در دروه کرونایی هم می‌گوید: در ایام بیماری کرونا توانستیم ۱۲ هزار ماسک از الیاف طبیعی تولید کنیم که به دلیل طبیعی بودن الیاف و رفع مشکلات دم و بازدم که در ماسک‌های دیگر ایجاد می‌شود و تراکم بالای بافت که از ورود ویروس به دهان جلوگیری می‌کند، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. از این تعداد ۸ هزار عدد فروخته شد و دو هزار ماسک توسط خیری خریده شد؛ البته این خیر هزینه‌های اولیه تولید ماسک را پرداخت کرد و این ماسک‌ها در مناطق کم برخوردار و بین کودکان کار سر چهارراه‌ها توزیع شد. علاوه بر ماسک در لباس «گان» برای افرادی که از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند، تولید کردیم که این لباس‌ها قابل شست‌وشو هستند.

نکته در خور توجه این است که ما امکانات لازم و شرایط مناسب برای تولید ماسک و دیگر محصولات را داریم؛ اما به دلیل تعطیلی نمایشگاه‌های فصلی و نمایشگاه بین‌المللی و عرضه نشدن در فروشگاه‌ها با مشکل فروش محصولات مواجهیم. اکنون محصولات را به مشتری‌های قبلی و در بعضی موارد در فضای مجازی به فروش می‌رسانیم. چنانچه سطح تقاضای محصولات و خدمات ما افزایش یابد، ما آمادگی کامل برای عرضه داریم.

مدیر عامل مرکز توانمند‌سازی مشاغل خرده خانگی «شیک شو» می‌گوید: از دیگر فعالیت‌هایی که در این خیریه می‌شود سوزن‌دوزی، رودوزی‌های سنتی _که روی یقه و آستین مانتو انجام می‌شود_ گل‌دوزی، تاج عروس، تولید گردنبند یا گوشواره است. از آنجایی که یک طبقه از خیریه به خیاطی اختصاص داده شده است پارچه‌های ما آنجا به محصولات مختلف تبدیل می‌شود و همین‌طور سفارشات مختلفی نظیر شلوار و مانتو پذیرفته می‌شود. همه این فعالیت‌ها از سوی بانوان بد سرپرست، بی‌سرپرست یا سرپرست خانوار انجام می‌گیرد. همچنین دوره‌های آموزشی دیگری نظیر آموزش تعمیرات موبایل و کامپیوتر، برق اتومبیل و ... هم در خیریه برگزار می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->