راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها
از میان۶۵۰ مصوبه برای مردم مشهد رقم خورد

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه قطار شهری مشهد

  • کد خبر: ۳۷۲۵۱
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه قطار شهری مشهد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یک سوم از ۶۵۰ مصوبه شورا طرح‌هایی است که رویکرد روان سازی ترافیک، توسعه فضای سبز، افزایش سرانه‌های خدماتی و تقویت شبکه حمل ونقل عمومی دارد.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ امروز تعداد جلسات علنی شورای پنجم درحالی به عدد ۱۰۰ می‌رسد که حاصل تلاش نمایندگان مردم در شورا برای خدمت به مشهد حدود ۶۵۰ مصوبه بوده است؛ مصوباتی که یک سوم آن‌ها در قالب طرح‌هایی بوده که از سوی نمایندگان شورا در صحن علنی ارائه شده است.
توسعه زیرساخت‌های اقتصادی شهر، توسعه عمرانی، افزایش شبکه حمل ونقل عمومی، توجه به مناطق کم برخوردار شهری، افزایش سرانه فضای سبز شهری و توجه به موارد فرهنگی و اجتماعی شهر را شاید بتوان جزو مهم‌ترین اولویت‌ها و مصوبات شورای شهر دانست. علاوه بر این‌ها با شیوع ویروس کرونا، پارلمان شهری مأموریت جدیدی را هم برای خود و مدیریت شهری مشهد اختصاص داد تا علاوه بر ضدعفونی کردن شهرها، این مدیریت کمک کننده به اقشار آسیب پذیر هم باشد.

انتظارات فراوان از شورای پنجم

در همین زمینه نایب رئیس شورای اسلامی شهر در آستانه برگزاری یکصدمین جلسه علنی شورای پنجم شهر مشهد به شهرآرا گفت: طی ۳ سال گذشته، پارلمان شهری مشهد فرازونشیب‌های فراوانی داشته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حضور ۲ شهردار در رأس مدیریت شهری مشهد بوده است. حمیدرضا موحدی زاده با اشاره به حضور بیش از یک ساله قاسم تقی زاده خامسی بر مسند مدیریت شهری مشهد و اقدامات وی بیان کرد: با توجه به انتظارات و وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مردم در دوره پنجم همه از وی تحولات اساسی را در مدیریت شهری توقع داشتند که البته کار دشواری بود.

وی افزود: در ابتدای حضور ما در سال ۹۶، حدود ۲۷ میلیارد تومان در حساب شهرداری وجود داشت و همین مسئله چالشی موقتی پیش روی مدیریت شهری قرار داد و حتی برای پرداخت حقوق بیش از ۲۵ هزار نیروی سازمانی و مزدبگیر این سازمان با مشکل مواجه بودیم، اما این چالش به خوبی مدیریت شد و در نیمه دوم همان سال اقدامات مهمی نظیر بهره برداری از میادین سعدی و راه آهن به عنوان ۲ مشکل اساسی شهر که سبب نارضایتی شهروندان شده بود، محقق شد و در نهایت آقای کلائی عهده دار مسئولیت مدیریت شهری مشهد شد.

۱۵ هزار میلیارد تومان برای قطارشهری

وی افزود: یک سوم از ۶۵۰ مصوبه شورا طرح‌هایی است که رویکرد روان سازی ترافیک، توسعه فضای سبز، افزایش سرانه‌های خدماتی و تقویت شبکه حمل ونقل عمومی دارد.
وی به اولویت توسعه خطوط قطارشهری نیز اشاره کرد و گفت: طی این مدت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب اوراق مشارکت و بودجه‌های شهرداری اختصاص داده شده که ثمره آن بهره برداری از ایستگاه‌های قطارشهری در سعدی، تقی آباد، الندشت، کوهسنگی و جام عسل در مسیر خط ۲ مترو مشهد بوده است.

موحدی زاده افزود: حفر تونل مسیر خط ۳ قطارشهری با قدرت پیش رفت و در حوزه شرقی، دستگاه حفر تونل پایانه مسافربری امام رضا (ع) را پشت سر گذاشته و در حوزه غربی نیز دستگاه حفار به بولوار امامت رسیده است. قرار است در نیمه اول یا دوم سال ۱۴۰۰، مسیر خط ۳ قطارشهری از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) با احداث ۳ ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه امام رضا (ع) بهره برداری شود.

عملیات اجرایی خط ۴، یک سال زودتر

نایب رئیس شورای شهر گفت: با وجود تنگنا‌های مالی، عملیات اجرایی خط ۴ قطارشهری هم یک سال زودتر آغاز خواهد شد و در سال ۱۴۰۰ این مسیر نیز وارد فاز ساختمانی خواهد شد.
وی افزود: همچنین در بخش اتوبوس رانی حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس صفر کیلومتر وارد ناوگان شد و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس هم بازسازی شده است. توسعه ایستگاه‌های اتوبوسی و مینی بوس در شهر به ویژه در مناطق محروم هم یکی دیگر از اولویت‌های اصلی طی این مدت بوده است.

تبدیل تهدید‌ها به فرصت

موحدی زاده مبارزه با آلودگی هوا را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شورای شهر دانست و افزود: این موضوع در بسیاری از مصوبات شورای پنجم رخ داد، به طوری که توسعه فضای سبز و تقویت شبکه حمل ونقل پاک، درصد شایان ملاحظه‌ای از مصوبات شورا را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه اشاره‌ای به برخی اقدامات انجام شده در حوزه توسعه فضای سبز شهری کرد و گفت: کاشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در بخش کمربند جنوبی، احداث ۱۰۰ پارک خطی و محلی به ویژه در مناطق کم برخوردار، اختصاص بودجه چهارمیلیاردتومانی برای توسعه پارک خورشید در منطقه آب وبرق، ایجاد پارک مخصوص بانوان که یکی از آن‌ها به زودی در پارک وکیل آباد به بهره برداری خواهد رسید و تبدیل کمربند جنوبی به کوه پارک به عنوان نمادی از تبدیل کردن تهدید به فرصت بوده است.

وی یکی دیگر از اولویت‌های اصلی شورای پنجم را توجه به مسائل فرهنگی اعلام و اظهار کرد: امروز گفتمان‌های مختلف در شهر خودشان را مطرح می‌کنند و موافقان و مخالفان در ابعاد مختلف در کمال آرامش رسانه و تریبون دارند. البته رعایت اخلاقیات مهم است، ولی انتقاد کردن و منتقد بودن در این دوره مدیریت شهری تبدیل به ارزش شده است.

موحدی زاده تأکید کرد: به طور قطع باید این اقدامات را افزایش داد تا فضای تنفس برای افکار هم باز شود، در همین راستا تلاش کردیم تا فضای امید و زندگی در شهر امام رضا (ع) گسترش یابد.
وی وجود اختلاف نظر در برخی موارد میان اعضای شورا و مدیران شهری را مسئله‌ای طبیعی دانست و افزود: اختلافات نشان از زنده بودن شورا دارد که در طول این دوره شورای شهر هم از این دست اختلاف نظر‌های وجود داشته است، اما اختلافات نباید سبب تضعیف جایگاه شورا و شهرداری بشود.
نایب رئیس شورای شهر بیان کرد: هم شهردار مشهد و هم مدیران شهرداری همیشه با اعضای شورای شهر در مسائل مختلف مشورت کرده اند و این موضوع همچنان مورد انتظار ماست و باید این مشورت‌ها بیش از این باشد.

منافع مشهد و مردم را معامله نمی‌کنیم

موحدی زاده یکی از شعار‌های شورای پنجم شهر را تعامل با نهاد‌های دولتی و حاکمیتی بیان کرد و افزود: ما همچنین پای این شعار خود هستیم، اما همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید بدانند که خط قرمز مدیریت شهری مشهد طی این ۳ سال و البته در یک سال باقی مانده، منافع شهر مشهد و شهروندان این شهر است. به طور قطع ما منافع مشهد و مردم آن را معامله نخواهیم کرد.

وی محدود کردن اختیارات قانونی شورای شهر و شهرداری را یکی از مهم‌ترین چالش‌ها دانست و گفت: یکی از اختیارات مدیریت شهری تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی به ویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر است. این اختیار را قانون به ما داده و پس از تأیید شوراست که نهاد‌های بالادستی باید آن را تصویب کنند، اما این قانون با اضافه شدن آیین نامه‌ها و تبصره هایی، اختیار را از مقامات محلی گرفته و با توجه به اینکه مدیریت شهری است که مستقیم با مردم ارتباط دارد این موضوعات یکی از اصلی‌ترین معضلات ما قلمداد می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->