سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کمک کردن لطف است نه وظیفه

  • کد خبر: ۴۱۹۱۳
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کمک کردن لطف است نه وظیفه
تکتم جاوید
- یکم:ساعت ۴ صبح هرروز بیدار می‌شد تا برای بچه‌ها صبحانه گرم بپزد. ساندویچ هرکدام را جدا می‌پیچید، نهار شوهرش را می‌پخت و در ظرف می‌چید. ساعت ۶ که می‌شد، بقیه را بیدار می‌کرد صبحانه بخورند. ظرف‌ها را می‌شست تا ظهر که از سر کار برمی‌گشت همه‌چیز آماده باشد، اما نمی‌دانست آیا خودش صبحانه خورده است یا نه.
 
- دوم:۸ تا خواهر و برادرند، اما تا او نباشد کار‌ها به سرانجام نمی‌رسد. دکتر بردن پدر و مادر پیرش تا وقتی از دنیا رفتند فقط کار خودش بود. هر فامیلی سر از بیمارستان درمی‌آورد، خواهر وسطی باید شب تا صبح بالای سرش می‌بود. می‌گفتند زائو را هم او خوب بلد است جمع و جور کند. خانه‌اش بزرگ بود و میهمانی‌های بقیه روی دوش خودش.
 
- سوم: یاد جوانی که می‌افتد، فقط آه می‌کشد. آن وقت‌ها می‌توانست چند شب و روز بیدار باشد، سردیگ نذری‌ها بیدار بماند، هفته‌ها مهمانداری کند و آخ نگوید. حالا در آستانه شصت‌سالگی از زانودرد، دیسک کمر و گردن‌درد رنج می‌کشد. توان انجام دادن کار‌های ساده خودش را هم ندارد و کارنکردن برای او مساوی است با مرگ، اما دیگران درکی از شرایط جسمی‌اش ندارند.
- چهارم: زندگی مادران بسیاری سال‌هاست چنین رنگ و بویی دارد، رنگ کارکردن مداوم و خستگی‌ناپذیری. بار دیگران را به دوش کشیدن و خسته نشدن. شخصیت بیشتر مادران ما با روحیه ایثارگری عجین شده است، آنچه در اصطلاح روان‌شناسی به آن طرحواره ایثار می‌گویند. طرحواره ایثار یعنی ازخودگذشتگی و فداکاری برای رفع خواسته‌های دیگران. کمی به جملات زیر دقت کنید:
- همیشه دیگران را به خودم ترجیح می‌دهم.
- هرقدر کار داشته‌باشم، وقتی اطرافیانم از من درخواست کمک کنند، می‌پذیرم.
- همیشه در قبال خانواده و دوستانم احساس مسئولیت می‌کنم.
- اغلب در قبال درخواست دیگران قدرت «نه» گفتن ندارم.
- سنگ صبور مشکلات و درددل‌های دیگران هستم، اما تقریبا کسی را ندارم که به نگرانی‌های من گوش کند.
- بیشتر شب‌ها با فکر حل‌کردن مشکلات دیگران بی‌خواب می‌شوم.
اگر بیشتر این جملات درباره شما نیز صادق است، شاید در طرحواره ایثار گرفتار باشید و اگر بیشتر به جزئیات دقت کنید، حتما کیفیت زندگی‌تان را مختل کرده است. باید ذهنیت «مسئول دیگران بودن» را از سر خود بیرون کنید. اولین و مهم‌ترین مسئله در مادر خوب بودن این است که زنان به فکر سلامتی خود باشند. خدمت‌کردن مداوم مساوی است با پرتوقع کردن دیگران و نادیده‌گرفتن خودتان. همین است که بسیاری از مادران در سالمندی وقتی فرزندان یا نزدیکانشان را می‌بینند که به آن‌ها توجه کافی نمی‌کنند بیش از پیش برای سال‌ها رنج و زحمت خود افسوس می‌خورند.
- پنجم: طرحواره ایثار زمانی ایجاد شده که در کودکی نیازهایتان از سوی والدینتان تأمین نشده است. حالا زمان آن رسیده است که به خود توجه کنید و کودک درون خود را نوازش کنید. باید به‌تدریج الگو‌های رفتاری خود را تغییر دهید. ورزش کنید به فکر سلامتی خود باشید. کتاب بخوانید. از اوقات فراغتتان استفاده کنید. فرزندان شما در سنین بالاتر به مادرانی سالم و پرقدرت نیازمندند. قدرت «نه» گفتن پیدا کنید و برای کمک کردن به اطرافیان، ابتدا بیندیشید، سپس تصمیم بگیرید. گاهی فقط با یک راهنمایی ساده می‌توانید کار دیگران را به خودشان محول کنید. روان‌شناس کمک می‌کند آگاه شوید کمک کردن وظیفه شما نیست، بلکه لطف شماست. شما در انتخاب لطف‌کردن به دیگران آزاد هستید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->