اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

افق مشهد سرانه ۱۸ متری فضای سبز است

  • کد خبر: ۴۱۹۲۲
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
افق مشهد سرانه ۱۸ متری فضای سبز است
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: وضعیت سرانه فضای سبز مشهد با عدد ۱۷.۴ متری نسبت به میانگین کشوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ در اهمیت و حساسیت حوزه فضای سبز و پارک‌های شهر همین بس که طبق آمار‌های ثبت شده ۳ ماه گذشته مرکز ۱۳۷ شهرداری مشهد، موضوعات مربوط به این حوزه، با ۱۱۴۱ مورد، دومین رتبه را در بین تماس‌های مردمی داشته است. طی چندسال گذشته اعتبارات زیادی در مدیریت شهری به این حوزه اختصاص داده شده است.


از احداث تصفیه خانه‌های محلی تا جداسازی آب شرب

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد که دیروز برای پاسخگویی مستقیم به شهروندان میهمان مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ شهرداری مشهد بود، در حاشیه این جلسه در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اینکه وضعیت سرانه فضای سبز مشهد با عدد ۱۷.۴ متری نسبت به میانگین کشوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، از هدف گذاری افزایش این میزان به عدد ۱۸ متر مربع خبر داد و افزود: از پروژه‌های مهم چند سال اخیر در حوزه فضای سبز می‌توان به طرح جداسازی آب خام از آب شرب (که در حال حاضر پیشرفتی ۵۰ درصدی دارد) و اجرای تصفیه خانه‌های محلی اشاره کرد. با راه اندازی این طرح‌ها هم شبکه آبیاری مستقل در مشهد ایجاد می‌شود و هم از فاضلاب‌های خانگی به عنوان منبع آبی مستقل برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود؛ ضمن آنکه از این طریق می‌توانیم آب بیشتری را از طریق لوله به فضای سبزشهر برسانیم.

سلامی با بیان اهمیت حضور و مشارکت شهروندان در روند اجرای اقدامات شهرداری و به خصوص در حوزه فضای سبز گفت: بی تردید منابع شهرداری محدود و خدمات متنوع است. این مشارکت می‌تواند هم در زمینه تعامل باشد و هم در زمینه نظارت.

او ادامه داد: شهروندان می‌توانند با ارائه درخواست به واحد‌های جنگل داری شهری و امدادگیاه، از خدماتی، چون احداث باغچه، کاشت درخت و پلاک گذاری، هرس و... بهره‌مند شوند؛ هرچند آبیاری این درختان به شهروندان سپرده می‌شود، اما در مقابل آن تخفیفاتی در عوارض شهرداری به آن‌ها ارائه می‌شود. هزینه آبیاری این درختان نیز چشمگیر نیست.


تسهیلات میلیونی برای جداسازی آب‌های خاکستری منازل

سلامی با اشاره به دیگرتسهیلات مدیریت شهری برای شهروندان بیان کرد: شهروندان می‌توانند با احداث باغ بام از مبلغ ۵۵۰ هزار تومان به صورت تشویقی و مواردی، چون گل کاری و مشاوره استفاده کنند. در حوزه جداسازی آب‌های خاکستری نیز هرواحد ساختمانی که اقدام به تعامل با شهرداری کند تا مبلغ ۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض دریافت خواهد کرد.

او اضافه کرد: پیشروی عمودی طبقات و عرض پیاده رو‌ها درختان شهر را دچار چالش کرده و منجر به آسیب و خمیدگی درختان شده است. تاج درختان از هرطرف دچار محاصره و ریشه آن‌ها نیز در بین بتن دچار مشکل می‌شود. تنها راهکار در این زمینه اجرای صحیح قوانین است؛ هرچند متأسفانه مشاهده می‌شود که قوانین یادشده به درستی اجرا نمی‌شود.

سلامی گفت: از دیگرموارد، بحث در‌های ورودی ساختمان هاست که خوشبختانه در ضوابط شهرداری اخیر شهرسازی این مسئله منظور شده و قوانین مربوط به این حوزه به صورت حداکثری در سیستم شهرسازی رعایت شده است؛ هرچند نکته کلیدی توجه مهندسان ناظر به این مسئله است که در زمان جای گذاری درِ ورودی ساختمان حتما بازدید میدانی از محل و درختان را مورد توجه قرار دهند؛ زیرا گاهی با تغییر یک یا ۲ متر می‌توان یک درخت را از قطع شدن نجات داد. اکنون نیز در حال پیگیری برای کاهش این خسارت‌ها از طریق تعامل هستیم.


احداث اولین بوستان کم نهاده کشور در مشهد

او در ادامه با اشاره به احداث بوستان «کم نهاده» که در منطقه ۱۲ شهرداری مشهد قرار دارد، این نوع از بوستان را اولین مورد در کشور دانست و افزود: با توجه به شرایط امروز باید از گونه‌های گیاهی‌ای استفاده کرد که کمترین ورودی انرژی و بیشترین بازده را داشته باشند. این مسئله به خصوص در مورد منابع آبی بسیار بااهمیت است؛ لذا در انتخاب گونه‌های گیاهی و روش‌های کاشت، با کمک دانشگاه فردوسی بازنگری‌هایی مد نظر قرار گرفته است و این پارک اولین خروجی همین تعامل است که در آن گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم شهری، با سیما و منظر مناسبی ایجاد شده است. سلامی ادامه داد: سیستم آبیاری این بوستان برای اولین بار به صورت قطره‌ای آب را به هر واحد گیاهی می‌رساند. این بوستان به زودی افتتاح می‌شود و شروعی برای احداث موارد دیگر خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->