توقف نرخ بیکاری روی ۱۰درصد

  • کد خبر: ۴۱۹۸۷
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
توقف نرخ بیکاری روی ۱۰درصد
براساس آمار سازمان برنامه و بودجه در بازه زمانی ۷ سال گذشته نزدیک به ۳ میلیون نفر (۲ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۲۰۳ نفر) وارد بازار کار شدند و نرخ بیکاری در این دوره در رقم ۱۰ درصد تثبیت شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، مساله اشتغال و بیکاری همواره دغدغه دولت‌ها است و رئیس جمهوری نیز از قبل از به دست گرفتن سکان قوه مجریه بالابردن رونق تولید، اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار را اساسی‌ترین سیاست و برنامه دولت تدبیر و امید بیان کرد. در این گزارش میزان ایجاد اشتغال و مهار بیکاری در ۷ سال گذشته بررسی شده است.

بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، ایجاد سالانه حدود یک میلیون فرصت شغلی پیش‌بینی شده است تا نرخ بیکاری هر سال ۰/۸ درصد کاهش یابد. براین اساس دولت هفت برنامه کلی «توسعه کسب‌وکارهای پراشتغال»، «برنامه‌های فعال بازار کار»، «سامان‌دهی و تثبیت اشتغال موجود»، «اصلاح نظام آموزشی و مهارت و توسعه کارآفرینی»، «اشتغال حمایتی و خرد»، «استفاده از ظرفیت‌های خارجی» و «نهادسازی و اطلاعات بازار کارو نظارت بر طرح‌ها و برنامه‌ها» را تدوین کرد.

خلاصه اقدامات و طرح‌های اشتغال‌زایی

در قالب «برنامه‌های فعال بازار کار» چهار طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، معافیت بیمه کارفرمایی، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و یارانه دستمزد در دستور‌کار قرار گرفت. در مجموع در قالب سیاست‌های فعال بازار کار تا کنون ۲ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و زمینه اشتغال ۹۰ هزار نفر ایجاد شده است. میانگین هزینه برای هر فرصت شغلی ۳۰ میلیون ریال است.

یکی از راهکارهای مؤثر و کوتاه‌مدت در توسعه اشتغال توام با مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان دانشگاهی اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی است. جامعه هدف این طرح نیز دانش‌آموختگان دانشگاهی تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی از جمله خصوصی و تعاونی است.

مقرر شد با تخصیص ۴۰درصد از اعتبارات موضوع طرح‌های اشتغال‌زای وزارت تعاون مبلغ ۶۷۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار زمینه‌های لازم برای آموزش شغلی به ۷۰ هزارنفر دانش‌آموخته دانشگاهی فراهم شود.

تا پایان سال گذشته ۳۶ هزار و ۱۲۲ نفر کارفرما در سامانه کارورزی ثبت نام کرده‌اند و خواهان بهره‌مندی از مزایای این طرح بودند که ۱۷ هزار و ۶۶۳ بنگاه (نیمی از بنگاه‌های ثبت نام کننده)، شرایط دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی را داشته‌اند. هر بنگاه مشارکت‌کننده در طرح بطور متوسط ۲/۲ نفرکارورز جذب کرده و این سرانه از یک تا ۴/۸ نفرکارورز در استان‌های مختلف متغیر است.

طرح یارانه دستمزد با هدف تحرک بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط و ایجاد بستر لازم برای استغال دانش‌آموختگان مقطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقای مهارت، انتقال دانش و فناوری به بنگاه اقتصادی و ارتقای سطح تولید و سرمایه‌گذاری یکی دیگر از طرح‌های فعال بازار کار است. با اجرای این طرح ۶ هزار و ۷۵۰ فرصت شغلی تا کنون ایجاد شده است.

بخش معافیت بیمه کارفرمایی از جمله برنامه‌های فعال بازار کار در ایجاد اشتغال است و جامعه هدف آن دانش‌آموختگان دانشگاهی شغل اولی دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر است که دوره کارورزی را طی کرده باشند. با اجرای آن برای ۸۸۳۱ دانش‌آموخته دانشگاهی اشتغال ایجاد شد.

در چارچوب طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی ۱۲۰ هزار نفر از خدمات آموزشی بهره‌مند شدند. در این طرح خوشه صنعت بیشترین استقبال را داشتند. همچنین گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال و افراد با تحصیلات دیپلم بیشترین استقبال را از این طرح داشتند.

همه این طرح‌ها تلاش دولت برای کاهش نرخ بیکاری بوده است. در حالی نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۸ برابر ۱۰/۷ درصد رسید که در دولت پیشین (سال ۱۳۹۸) برابر ۱۳/۵ درصد بود. همچنین طی ۷ سال گذشته (سال ۱۹۲ تا ۱۳۹۸) نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر تثبیت شده و تنها افزایش ۰/۲ واحدی داشته و از رقم ۱۰/۵ سال ۹۲ به ۱۰/۷ درصد رسیده است.

جمعیت شاغلان نیز در این ۷ سال ۲ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۲۰۳ نفر به جمعیت شاغلان افزوده شده یعنی به طور میانگین سالیانه ۴۲۸ هزار و ۱۷۱ نفر وارد بازار کار شدند و تعداد بیکاران از ۳ میلیون و ۲۰۰هزار نفر به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

 

منبع: ایرنا

  • لوازم خانگی زیر قیمت کل بازار فقط در زنبیل
  • مشخصات ماشینت رو بزن و قیمت ماشینت رو دربیار! (تهران)
  • مشاوره فنی و سرمایه گذاری احداث جایگاه CNG
  • فقط تا پایان امروز فروش ویژه کالاهای متنوع دیجی کالا!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->