فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شیادی به بهانه دریافت وام | کلاهبرداری ۱۲۰ میلیون تومانی از شهروندان

  • کد خبر: ۴۲۲۷۸
  • ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
شیادی به بهانه دریافت وام | کلاهبرداری ۱۲۰ میلیون تومانی از شهروندان
چندین شهروند برای شکایت از یک شیاد به دادسرای مشهد و از آنجا به پلیس فتای خراسان‌رضوی هدایت شدند. این افراد در شکایت از فردی که پول‌های آن‌ها را با کلاهبرداری از چنگشان درآورده بود، خواستار دستگیری‌اش شدند.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ آگهی‌اش یک خطی، اما وسوسه‌انگیز بود. فردی در این آگهی مدعی شده بود که می‌تواند زمینه دریافت وام تا سقف صد میلیون تومان را تنها با معدل‌گیری از حساب شهروندان، مهیا کند. شرایط سخت و پیچیده بانک‌ها با هزارتوی دست‌سازشان برای پرداخت وام به افراد عادی، شهروندان زیادی را به سمت این آگهی، که باز هم بدون بررسی دقیق مدیران یکی از سایت‌های واسطه‌گر منتشر شده بود، کشاند. افرادی که در نهایت نه تنها دستشان به وام نرسید، بلکه اندک اندوخته‌های خود را هم باختند.

چندین شهروند برای شکایت از یک شیاد به دادسرای مشهد و از آنجا به پلیس فتای خراسان‌رضوی هدایت شدند. این افراد در شکایت از فردی که پول‌های آن‌ها را با کلاهبرداری از چنگشان درآورده بود، خواستار دستگیری‌اش شدند.

شیادی به بهانه دریافت وام

پرونده به پایگاه سوم پلیس فتای مشهد سپرده شد، بررسی دقیق محتویات و همچنین تحقیق از مال‌باختگان نشان می‌داد که مردی جوان با سوءاستفاده از وضعیت موجود که صف‌های زیادی برای دریافت وام در بانک‌ها وجود دارد، مدعی شده بود که می‌تواند بدون نوبت و در کمترین زمان ممکن، زمینه دریافت وام را فراهم کند.
این شیاد برای شناسایی طعمه‌هایش یک آگهی اغواگرانه در یکی از سایت‌های واسطه‌گر بارگذاری می‌کند و افراد زیادی به بهانه دریافت وام با او تماس می‌گیرند. متهم که درصدد شناسایی و شکار این افراد بوده نیز در باغ سبزی به آن‌ها نشان می‌دهد و مدعی می‌شود که در سیستم بانکی کشور نفوذ دارد و می‌تواند با پارتی‌بازی، برای آن‌ها وام دریافت کند و تنها چند درصد از این وام را خودش برمی‌دارد.

این شرایط ایده‌آل زمانی جذاب‌تر می‌شود که متهم خودش را فردی خیر و پول‌دار معرفی می‌کند و مدعی می‌شود، چون کارکرد حسابش بسیار بالاست، می‌تواند با معدل‌گیری از حسابش میزان وام را بالا ببرد.
او برای محکم‌کاری و اینکه مشتریانش شک نکنند، حتی با آن‌ها در بانک‌های مختلف قرار حضوری می‌گذاشته و از آن‌ها می‌خواسته که پس از باز کردن حساب، شماره حسابشان را برای واریز مبلغ وام در اختیارش بگذارند. این فرد اتو کشیده و خوش‌لفظ که با ظاهری شیک سرقرار‌ها حاضر می‌شده، برای هر کدام از مخاطبانش روز‌ها وقت صرف می‌کرده و در این فرصت حسابی آن‌ها را به دریافت وام خوش‌بین و مطمئن می‌کرده است.

او درست یک روز پیش از مشخص شدن میزان وام، در تماس با سوژه‌هایش اعلام می‌کرده که ساعت ۱۲ امشب قرار است از حسابش معدل‌گیری شود و هرچه حسابش بیشتر کارکند و مبالغ بیشتری در آن باشد، به همان اندازه میزان وام دریافتی نیز بیشتر می‌شود، اما یک مشکل ناخواسته موجب می‌شود تا او بخشی از حسابش را خالی کند و برای همین از افراد می‌خواسته تا اگر پول نقدی در دست دارند به حسابش واریز کنند و در ادامه متعهد می‌شده که علی‌الطلوع فردا مبالغ را به آن‌ها برمی‌گرداند، فردایی که هیچ‌گاه خورشیدش طلوع نمی‌کند.

آغاز و پایان یک کلاهبرداری

از فردای روز موعود که براساس قرار‌های از پیش تعیین شده، وام‌گیرندگان باید با ضامن‌هایشان به بانک می‌رفتند، از همان علی‌الطلوع با شماره خاموشی روبه‌رو می‌شوند که دیگر هیچ‌گاه روشن نمی‌شود. از اینجا متوجه می‌شوند که اسیر چرب‌زبانی‌های یک شیاد شده‌اند و آغاز یک کلاهبرداری از آن‌ها مصادف با پایان یک کلاهبرداری برای متهم می‌شود.

کارشناسان پلیس فتا با دریافت این گزارش‌ها که تعداد آن‌ها در مشهد به ۸ فقره رسیده و فردی نیز از شهرستان فریمان وارد این بازی دو سر باخت شده بود، تحقیقاتشان را آغاز کردند. وجود یک حفره امنیتی بانکی در پیگیری این پرونده، که متهم با سوءاستفاده از آن توانسته بود هویت اصلی خود را مخفی کند، مانند سیاه‌چاله‌ای بود که می‌توانست مشکلات زیادی برای آینده بانکداری کشور ایجاد کند، و این نخستین کشف پلیس فتای مشهد بود. مشکلی که به مسئولان بانکی استان نیز منتقل شد.


دستگیری متهم دیپلم‌ردی

کارشناسان پلیس فتا در پیگیری این پرونده در نهایت به جوانی بیست‌و‌شش ساله رسیدند که حتی نتوانسته بود از پس دیپلمش بربیاید و دیپلم‌ردی بود. متهم اصلی این پرونده، هرچند که خود منکر جرمش بود، اما دست‌پر پلیس از شواهد و ادله دیجیتالی خیلی زود این فرد را به بن‌بست رساند و مجبور به اعتراف کرد.

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با بیان اینکه تاکنون ۹ نفر از متهم شکایت کرده‌اند بیان کرد: شهروندان فریب خورده مبالغی که کمترین آن ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بیشترینش ۱۷ میلیون تومان بوده را به حساب اعلام شده واریز کرده‌اند که براساس بررسی‌های کارشناسان ما سرجمع این مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان بوده است.

سرهنگ جوادجهانشیری با اشاره به ادامه تحقیقات در این پرونده که احتمال وجود شاکیان بیشتر نیز وجود دارد از شهروندانی که با این شگرد از آن‌ها کلاهبرداری شده است خواست تا برای شکایت به پلیس فتا مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->