فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از هر ۱۰۰ کشته تصادفات مشهد، ۳۷ نفر عابر پیاده | عابران پیاده رتبه نخست کشته شدگان تصادفات

  • کد خبر: ۴۲۴۳۴
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
از هر ۱۰۰ کشته تصادفات مشهد، ۳۷ نفر عابر پیاده | عابران پیاده رتبه نخست کشته شدگان تصادفات
در پنج‌ماهه نخست سال جاری از هر ۱۰۰ کشته در تصادفات مشهد، ۳۷ نفر عابر پیاده، ۳۶‌نفر موتورسوار، ۱۳ نفر سرنشین خودرو، ۱۲ نفر معتاد متجاهر و ۲ نفر دوچرخه‌سوار بوده‌اند.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ ماجرای تصادف‌ها در مشهد و استان شبیه پازلی است که شهروندان با سهل‌انگاری خود آن را تکمیل می‌کنند. شاید اقشاری در این زمینه نقش نداشته باشند، همچون دانش‌آموزان که سال گذشته هیچ دانش‌آموزی هنگام رفت و برگشت از مدرسه در اثر تصادف در استان کشته نشد و تنها ۱۵ دانش‌آموز زخمی شدند، اما در مقابل معتادان متجاهر با نقش دوازده درصدی‌شان در تصادفات منجر به فوت، در ۵ ماه ابتدایی امسال، نقش به‌سزایی در تخریب جایگاه مشهد در آمار‌های کشوری داشته‌اند.

در آماری که دیروز از سوی رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی اعلام شد، نقش افراد مختلف در تصادفات منجر به فوت مشخص شد. بر این اساس، در پنج‌ماهه نخست سال جاری از هر ۱۰۰ کشته در تصادفات مشهد، ۳۷ نفر عابر پیاده، ۳۶‌نفر موتورسوار، ۱۳ نفر سرنشین خودرو، ۱۲ نفر معتاد متجاهر و ۲ نفر دوچرخه‌سوار بوده‌اند.
حضور پررنگ معتادان متجاهر در این چرخه، پلیس راهور را بر آن داشت تا طرح‌های مقابله‌ای برای پیشگیری از تکرار این فاجعه بیندیشد، اولین گزینه باز هم جمع‌آوری معتادان متجاهر بود که در ۵ مرحله انجام و اندکی موجب پایین آمدن آمار شد. اما هنوز تا کاهش جدی این تصادفات، راهی دراز در پیش بود که طرحی دیگر آغاز شد.
 
این‌بار نقاط حادثه‌خیز شناسایی و مشخص شد که عمده تصادفات معتادان حدفاصل دوراهی غدیر تا میدان سپاد رخ می‌دهد. محوری که با توجه به گرمای هوا، معتادان متجاهر حتی در آیلند میانی بزرگراه بیتوته می‌کنند و شب‌ها را نیز همانجا می‌گذرانند. بیشترین تصادفات در بزرگراه بابانظر حوالی بازار ملل رخ می‌دهد.
اما پلیس راهور تنها به جمع‌آوری معتادان بسنده نکرد. در اقدامی جدی با تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری مشهد امضا کرد، قرار شد تا از پل شهید عباس‌پور تا ورودی خیابان پنج‌تن، شهرداری نرده‌هایی به طول یک متر و ۷۰ سانتی‌متر بکشد تا جلوی تردد غیرمجاز عابران پیاده در عرض بزرگراه گرفته شود. عملیاتی که به‌زودی آغاز و تا پایان آبان تکمیل می‌شود.

این تنها یکی از اقداماتی است که پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور کاهش سوانح رانندگی در مشهد انجام می‌دهد، شناسایی ۱۶۵ نقطه حادثه خیز در استان که ۶۱ نقطه آن در مشهد است، یکی دیگر از موضوعاتی است که راهور به منظور رفع این نواقص به آن ورود پیدا کرده است.
البته سرهنگ دهنوی معتقد است که پلیس به تنهایی نمی‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد و دیگر دستگاه‌ها همچون شهرداری، استانداری، فرمانداری و... همه باید پای کار بیایند تا بتوان اقدامی مفید انجام داد.


سرویس‌های دانش‌آموزی زیر ذره‌بین

براساس آنچه سرهنگ دهنوی، با اشاره به بازگشایی مدارس اعلام کرد، سرویس‌های دانش‌آموزی ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستند. بر این اساس سواری‌ها مجاز به حمل ۳ دانش‌آموز، ون‌ها ۵ و مینی‌بوس‌ها ۱۰ نفر هستند. رصد این خودرو‌ها که رانندگان آن باید شاخصه‌هایی همچون داشتن برچسب و... را رعایت کنند، از طریق دوربین‌های سطح شهر کنترل می‌شوند و با هرگونه تخلفی برخورد می‌شود. این طرح تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد. خوشبختانه این طرح که در سال‌های قبل نیز با شاخصه‌های خاص خود دنبال می‌شد، منجر به کاهش تصادفات برای دانش‌آموزان شد و در این سوانح اندک هیچ کشته‌ای نداشتیم.


کاهش شکننده آمار تصادفات

شکننده بودن آمار کاهش تصادفات جرحی و فوتی در مشهد، موضوعی بود که رئیس پلیس راهور استان به آن اشاره کرد. بر این اساس تمام برنامه‌های پیشگیرانه پلیس راهور در مشهد تنها منجر به کاهش سه درصدی آمار سوانح فوتی و بیست‌وهشت درصدی سوانح جرحی شده است. موضوعی که علت آن باز هم به کرونای منحوس بازمی‌گردد و سرهنگ دهنوی علت آن را این‌گونه تشریح می‌کند: «کم شدن تردد‌ها در شهر به علت محدودیت‌های کرونایی، متأسفانه منجر به افزایش سرعت در بزرگراه‌های شهری شده است تا جایی که تعداد زیادی از مجروحان تصادف‌ها پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحت کشته می‌شوند، اقدامات کارشناسانه نیز گواهی بر افزایش سرعت خودروهاست. هرچند که در حال حاضر در ۱۶ نقطه بزرگراهی و پرتردد مشهد، دوربین‌ها میانگین سرعت را محاسبه و متخلفان را شناسایی می‌کنند.».

اما در مقابل این آمار لرزان، وضعیت در استان نسبتا بهتر است و تصادف‌های جرحی در پنج‌ماهه ابتدایی امسال ۲۷ درصد و سوانح فوتی نیز ۶ درصد کاهش یافته‌اند.
براساس افق پنج ساله کاهش ترافیکی ما متعهد هستیم که سالانه ۱۰ درصد از میزان سوانح فوتی کم کنیم. موضوعی که سال آینده وارد آخرین سال این طرح می‌شویم. در این راستا سال ۹۷ موفق نبودیم، اما سال گذشته آمار تصادف‌های فوتی را ۱۰ درصد کاهش دادیم، اما امسال تاکنون تنها سه درصد توانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

البته رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی با اعلام نگرانی‌اش از افزایش سرعت‌ها در محدوده‌های شهری که منجر به افزایش سوانح جرحی و فوتی می‌شود، خودرو‌های سواری را عامل اصلی بیشترین تصادف‌ها معرفی کرد و عابران پیاده را در معرض خطرترین افراد در این سوانح دانست.

او با تکیه بر این شعار پلیس راهور که «سرعت کمتر حافظ جان افراد بیشتر» تصریح کرد که اگر یک خودرو با سرعت ۳۰ کیلومتر با عابر پیاده برخورد کند، احتمال فوت عابر ۳۰ درصد است. حالا اگر سرعت خودرو ۵۰ کیلومتر شود، میزان فوت نیز ۵۰ درصد می‌شود، اما در سرعت شصت کیلومتری متأسفانه احتمال مرگ عابران پیاده ۹۰ درصد می‌شود.


تعویض پلاک اینترنتی می‌شود

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شده، دغدغه‌ای است که تمام ارکان پلیس را درگیر کرده است. پلیس راهور خراسان‌رضوی نیز از این قافله عقب نمانده و به منظور کاهش صف خودرو‌ها مقابل مراکز تعویض پلاک، از ابتدای مهر، نوبت‌دهی اینترنتی می‌شود و افراد تنها پس از دریافت نوبت می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

یکی دیگر از اقداماتی که حضور ویروس کووید ۱۹ آن را به تاخیر انداخت، موضوع جریمه خودرو‌های بدون معاینه فنی بود. طرحی که از اواخر سال پیش تا اواسط مرداد مسکوت ماند و در نهایت بدون جنجال رسانه‌ای و با چراغ خاموش به اجرا گذاشته شد. در این طرح که موسوم به «Lez» است دوربین‌های کنترلی با شناسایی خودرو‌های بدون معاینه فنی، پلاک این خودرو‌ها را ثبت و پس از تایید اپراتورها، این خودرو‌ها اعمال قانون می‌شوند. موضوعی که به گفته سرهنگ دهنوی کمترین نارضایتی را در میان شهروندان داشته است.

موضوع دیگری که در دستور کار پلیس راهور مشهد قرار گرفته، برخورد با تخلفات ساکن، همچون پارک دوبل، پارک خودرو در پیاده‌رو‌ها و... است که به این منظور دو دستگاه خودرو مجهز به دوربین بر روی سقف با تردد در محدوده‌های پرترافیک، این تخلفات را ثبت می‌کنند. البته به‌زودی تعداد این خودرو‌ها به ۵ دستگاه افزایش می‌یابد.


خط و نشان برای کورس بازان

کورس‌های نیمه‌شب در بولوار وکیل‌آباد از دیرباز مشکلاتی را برای اهالی این منطقه ایجاد می‌کرد، مشکلاتی که گاه با تصادف‌های مرگ‌بار روبه‌رو بود. اما رئیس پلیس راهور با خط و نشان کشیدن برای رانندگان پرخطر و دسته‌بندی این افراد در سه سطح اعلام کرد: دوران کورس‌بازی با استفاده از خلوتی معابر در نیمه‌شب گذشته است، از این پس دوربین‌های نظارتی رانندگان پرخطر که اقدام به رانندگی هیجانی می‌کنند را شناسایی و بلافاصله راننده و خودرواش فراخوانده می‌شوند. در این بخش افرادی که تخلف مشابه نداشته باشند با تذکر و جریمه روبه‌رو می‌شوند، اما رانندگانی که با وجود تذکر باز هم به رفتار مجرمانه‌شان ادامه دهند، به مقام قضایی معرفی خواهند شد.

در اجرای طرح ترافیک یار‌محله، افراد محلی در کاهش مشکلات ترافیکی در آن نقش دارند. یکی از طرح‌های جدی پلیس راهور این است که معتقد است دخیل کردن شهروندان در حوزه مشکلات ترافیکی و کاهش تخلفات مطمئنا تاثیرگذاری بیشتری در روند تصادف‌ها دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->