نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس
سرخط خبرها

انتخابات فدراسیون فوتبال در شهریورماه هم منتفی شد

  • کد خبر: ۴۲۷۱۳
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
انتخابات فدراسیون فوتبال در شهریورماه هم منتفی شد
فدراسیون فوتبال همچنان بدون رئیس به کار خود ادامه می‌دهد و گویی قرار است این روند ادامه داشته باشد.
علی رحیمی | شهرآرانیوز؛ پیش‌تر وقتی فیفا مانع از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در اسفند سال گذشته شده بود، گفته شد این انتخابات اردیبهشت برگزار می‌شود؛ اما اردیبهشت هم آمد و رفت و انتخابات برگزار نشد و این‌بار برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به شهریور موکول شد. شهریور هم آمده، اما خبری از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در ایران نیست.


مسئله دخالت یا عدم دخالت دولت؟

اما واقعیت چیست؟ در این برهه از زمان، فدراسیون جهانی فوتبال راضی به برگزاری انتخابات در تهران نیست. جدا از اصلاح اساسنامه، موضوعی که فیفا روی آن تأکید دارد، دخالت‌نکردن دولتی‌ها در فوتبال ایران است که در پرونده مارک ویلموتس مشخص شد دولتی‌ها همچنان مایل به مداخله در فوتبال ایران هستند؛ به‌ویژه وقتی پای مسائل مالی در میان باشد. البته این‌بار اقبال عمومی برای دخالت دولتی‌ها در فوتبال به‌ویژه قوه‌قضائیه وجود داشت. مردم می‌گویند فدراسیون فوتبال نباید ۱۷۰ میلیارد تومان به مارک ویلموتس بدهد و اگر کسی در‌این‌بین جریمه شود، باید اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال باشند که قرارداد را امضا کردند.
 
اما فیفا با این موضوع مخالف است و در نامه‌ای که برای فدراسیون فوتبال ایران فرستاده، فوتبال کشورمان را تهدید به تعلیق کرده است. حالا بعد از اصلاح اساسنامه که شرط اصلی برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال است، فیفا یک تضمین دیگر هم از ایران می‌خواهد؛ دخالت‌نکردن دولتی‌ها در فوتبال ایران. البته این تضمین باید از‌سوی هیئت‌دولت دریافت و از‌سوی فدراسیون فوتبال برای فیفا فرستاده شود.
 
آیا هیئت دولت راضی به ارائه چنین‌تضمینی به فدراسیون فوتبال می‌شود؟ از‌سویی باید به این نکته اشاره کرد که قوه‌قضائیه زیرنظر دولت کار نمی‌کند. هر چند فیفا با مبارزه قوه‌قضائیه با تخلفات صورت‌گرفته در فوتبال مخالفتی ندارد و در کشور‌های اروپایی شاهد هستیم پلیس برای دستگیری فوتبالیست‌ها و حتی مدیران متخلف فوتبالی وارد عمل می‌شود، اما تأکید فیفا برای مبارزه پلیس با فوتبالی‌ها در‌خصوص پول‌شویی، رشوه و مسائلی از این‌دست است، نه قرارداد مربی‌ای که منجر به صدور رأی علیه فدراسیون فوتبال شده است.
 
فدراسیون فوتبال ماه‌هاست پیش‌نویس اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال را به فیفا فرستاده است، اما فیفا واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و همین شا ئبه‌ها را درمورد برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال زیاد کرده است. نامه‌ای که بدان اشاره کردیم و یکی از خواست‌های فیفاست، اما فدراسیون فوتبال علاقه‌مند به صحبت در‌این‌زمینه نیست. علی کفاشیان در‌این‌باره پیش داوری‌هایی داشته است. او می‌گوید: من مدت‌ها پیش گفتم به فیفا نامه بزنید و نظرشان را بپرسید، اما در فدراسیون می‌گویند چند روز دیگر جواب فیفا می‌آید.
 
شاید هم نامه فرستادند، اما نمی‌خواهند ما بدانیم؛ ولی با اطمینان می‌گویند مشکلی ندارد. با این حال من می‌گویم حداقل نامه بزنید تا تکلیف را بدانیم. ما از این به بعد دعاگو هستیم، کاری از دستمان بر‌نمی‌آید. به‌همین‌منوال پیش برویم تا پایان سال هم انتخابات برگزار نمی‌شود. بدترین حالت برای فدراسیون، بلاتکلیفی است که به فوتبال هم لطمه می‌زند. چرا فدراسیون فوتبال در‌این‌باره اظهار‌نظر رسمی نمی‌کند؟! شاید به‌این‌دلیل که سر پرونده مارک ویلموتس شکست خورده و اگر اکنون موضوع عدم دخالت دولت در پرونده‌های فوتبالی را مطرح کند، نقد‌ها به فدراسیون فوتبال بیشتر خواهد شد.

البته علی کفاشیان که ۸ سال رئیس فدراسیون فوتبال بود، در‌این‌باره اظهار‌نظر کرده است و می‌گوید: بالاخره فیفا از طریق رسانه‌ها در جریان این موضوعات قرار گرفته و ممکن است خطرناک باشد. بالاخره در جا‌هایی دولت نباید ورود کند. یکسری مسائل هم وجود دارد که نهاد‌های دولتی می‌توانند ورود کنند. دقیقا نمی‌دانم منظور فیفا چیست. با توجه به زمان کوتاه باقی‌مانده، ۲ هفته از فیفا مهلت گرفتیم تا پاسخ مناسبی برای آن‌ها ارسال شود؛ اما نمی‌دانم چه پاسخی می‌فرستند. من تأکید کردم که باید دیدگاه‌های مختلف را دریافت کنیم و به فیفا اطلاع دهیم.


انتخابات، شاید وقتی دیگر

آیا فدراسیون فوتبال می‌تواند فیفا را متقاعد کند که در پرونده مارک ویلموتس دولتی‌ها قصد دخالت در امور فوتبال کشور را نداشتند و می‌خواستند به فوتبال کمک کنند؟ در‌صورتی که توضیحات فدراسیون فوتبال برای فیفا قانع‌کننده نباشد، فعلا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در ایران غیر‌ممکن است و شاید در بهترین حالت، فدراسیون فوتبال مانع از تعلیق فوتبال کشور توسط فیفا شود. فوتبال ایران روز‌هایی بحرانی را سپری می‌کند. توأم با پرونده مارک ویلموتس که رأی آن توسط فیفا صادر شده است، فدراسیون فوتبال باید به‌گونه‌ای رفتار کند که شا‌ئبه دخالت دولت در فوتبال شکل نگیرد و از همه مهم‌تر اصلاح اساسنامه را به‌درستی پیش ببرد. وقتی اصلاح اساسنامه از‌سوی فدراسیون فوتبال صورت گرفته و توأم با آن دولت در فوتبال دخالت می‌کند، فیفا می‌گوید فعلا امکان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در ایران مهیا نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->