آغاز روند مذاکرات صلح افغانستان

  • کد خبر: ۴۲۷۲۴
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
آغاز روند مذاکرات صلح افغانستان
پس از سال‌ها ناآرامی و جنگ در افغانستان، روز شنبه مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان برای دستیابی به صلح در این کشور آغاز شد.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ پس از سال‌ها ناآرامی و جنگ در افغانستان، روز شنبه مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان برای دستیابی به صلح در این کشور آغاز شد. هیئتی متشکل از مقام‌های دولتی و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان و هیئت مذاکره‌کننده طالبان برای اولین نشست از مذاکرات صلح در «دوحه» حضور پیدا کردند. در افتتاحیه این نشست، ملاعبدالغنی، رئیس دفتر سیاسی طالبان، در سخنرانی خود گفت: «ما می‌خواهیم افغانستان مستقل، پیشرفته و دارای یک نظام اسلامی باشد که تمام شهروندان افغانستان در آن خود را ببینند و به‌صورت برادرانه زندگی کنند.» عبدا... عبدا...، رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی، اولین سخنران دولت افغانستان در این مذاکرات بود. وی با تأکید بر اهمیت شروع روند مذاکرات صلح، از طالبان برای قبول درخواست مذاکرات صلح، تشکر کرد. عبدا... عبدا... با اعلام اینکه او حامل پیام اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، است، گفت: «ما خواهان اعلان آتش‎بس بشردوستانه هستیم.»

به گزارش طلوع‌نیوز، نمایندگان دیگر کشور‌های جهان نیز، عمدتا از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کوتاهی در این نشست ایراد کردند. وزیر امورخارجه هند با تأکید بر اهمیت حفظ حقوق بشر، دموکراسی و حقوق اقلیت‌ها در افغانستان، گفت که خاک افغانستان نباید برای اقدامات علیه کشور هند استفاده شود. وانگ‌یی، وزیرخارجه چین، با اظهار امیدواری درباره نتایج این نشست، تأکید کرد که خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان باید به‌صورت منظم صورت گیرد. وی همچنین خاطرنشان کرد که روند صلح باید به افغان‌ها سپرده شود و هیچ کشور و طرفی نباید خواسته‌های خود را بر افغانستان تحمیل کند. همچنین وزیر امورخارجه آلمان و ترکمنستان، آمادگی خود را برای کمک به روند صلح افغانستان اعلام کردند.
 
قریشی، وزیرخارجه پاکستان، تأکید کرد که پس از این مذاکرات، کشور‌های جهان باید به توسعه اقتصادی و روابط اقتصادی افغانستان توجه ویژه‌ای داشته باشند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و ینس استولتن‌برگ، دبیرکل ناتو، این نشست را فرصتی بزرگ برای رسیدن به آتش‌بس و حفظ جان غیرنظامیان دانستند. استولتن‌برگ تأکید کرد که قربانی‌های ما در افغانستان بیهوده نبوده و طی ۲۰‌سال گذشته، پیشرفت‌های چشمگیری در این کشور صورت گرفته است. پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، نیز صبح شنبه برای حضور در این نشست وارد قطر شد. وی در سخنرانی خود در این نشست با اشاره به حادثه «۱۱ سپتامبر» تأکید کرد: آمریکا از طالبان انتظار دارد به گروه‌هایی همچون «القاعده» اجازه فعالیت در خاک افغانستان را ندهد.
 
پومپئو همچنین گفت: انتخاب نظام سیاسی جدید، انتخاب افغان‌هاست و از مزایای دموکراسی برای حضار سخن گفت. در این بین، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که جمهوری اسلامی از مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان استقبال می‌کند و باور دارد که مشکلات در افغانستان، بدون نیاز به راه‌حل نظامی و با گفتگو حل خواهد شد و ادامه حضور نیرو‌های خارجی در این کشور، یکی از علل اصلی تداوم جنگ است. در این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی امیدوار است این مذاکرات بدون مداخله خارجی صورت گیرد. کاملا به نفع مردم افغانستان باشد و به امنیت در منطقه منجر گردد. وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین هرگونه فرصت‌طلبی سیاسی، به‌ویژه استفاده دولت آمریکا از مذاکرات میان افغان‌ها برای سودجویی انتخاباتی را به‌شدت محکوم کرد.

در سخنرانی‌های افتتاحیه، تأکید طالبان بر تشکیل یک نظام اسلامی در افغانستان بود. اما درباره آتش‌بس و شیوه انتقال نظام سیاسی سخنی گفته نشد. در همین زمینه شاه‌حسین مرتضوی، مشاور اشرف‌غنی، گفت: «پیام طالبان کوتاه و مبهم بود. تأکید بر نظام اسلامی بدون چارچوب‌ها و میکانیسم‌های اجرایی آن، یک پیام گنگ و مبهم است.» وی همچنین تأکید کرد: «انسجام دیدگاه اعضای تیم هیئت افغانستان و حضور نمایندگانی از تمامی اقشار، ازجمله زنان، نشان از تفاوت‌های جدی با هیئت طالبان دارد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->