علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

۳۱ سال زندان برای سلطان رشوه در فضای مجازی | تبر حبس روی گردن «طبری»

  • کد خبر: ۴۲۷۲۷
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
۳۱ سال زندان برای سلطان رشوه در فضای مجازی | تبر حبس روی گردن «طبری»
شاید وقتی ۷ روز مانده بود که نوروز ۹۸ را به‌احتمال در ویلای لوکس لواسانش بگذراند، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد تابستان ۹۹ را در دادگاه و بازداشت به‌سر ببرد . اکبر طبری فقط یک هفته فرصت داشت که اعتماد رئیس جدید قوه‌قضاییه را به خود جلب کند، اما این‌طور نشد.
زهرا اسکندریان | شهرآرانیوز؛ شاید وقتی ۷ روز مانده بود که نوروز ۹۸ را به‌احتمال در ویلای لوکس لواسانش بگذراند، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد تابستان ۹۹ را در دادگاه و بازداشت به‌سر ببرد و بعد هم مجبور شود ۳۱ سال دیگر از عمرش را در حبس باشد. اکبر طبری فقط یک هفته فرصت داشت که اعتماد رئیس جدید قوه‌قضاییه را به خود جلب کند، اما این‌طور نشد. او اولین کسی بود که از سوی ابراهیم رئیسی که ۱۶ اسفند ۹۷ به‌ریاست قوه‌قضاییه رسید، برکنار شد. البته تا اینجای کار کسی نه او را می‌شناخت و نه از عزل او خبردار شده بود. کسی که ۲۰ سال با عنوان‌های مهمی مثل مدیرکل امور مالی و معاون اجرایی قوه‌قضاییه کار می‌کرد، نه درس قضاوت خوانده بود و نه حقوق‌دان بود. به‌قول قهرمانی، نماینده دادستان در پرونده طبری، او شده بود «محبوب دل‌های متهمان اقتصادی» و دفترش هم شده بود محلی برای حل پرونده‌های سنگین اقتصادی.
 
با این حال اولین‌باری که نام او به‌صورت عمومی منعکس شد، در مناظره زاکانی و تاجزاده، ۲ فعال سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب بود. ماجرا از این قرار بود که علیرضا‌زاکانی، ۴ خرداد ۹۸ به فارس اعلام می‌کند: «رئیسی برخی افراد را که در قوه‌قضاییه دچار فساد بودند، برکنار کرد. معتقدم این برکناری کفایت نمی‌کند و اگر کسی در دوره مسئولیت دچار فساد شده است، باید محاکمه‌اش کنند و اتفاقا محاکمه‌کردن فردی که فساد آشکاری دارد و از سوی آقای رئیسی کنار گذاشته شده است، کمک می‌کند که جهت آینده در قوه‌قضاییه تثبیت شود. البته همه کسانی که کنار گذاشته شده‌اند، مقصودم نیست، بلکه فرد یا عنصر خاصی است که کنار گذاشته شده است.»
 
زاکانی در ادامه این مصاحبه بدون نام‌بردن از این فرد، اشاره‌ای به مسئولیتش می‌کند و می‌گوید: «کسی را که ۲ رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه‌قضاییه و زدوبند شده است، باید کنار گذاشت. این اقدام مناسب است، ولی اینکه رها کنند و محاکمه نکنند، خیلی غلط است و محاکمه چنین عنصری که همه از او و اشکالاتش اطلاع دارند، برای سلامت قوه‌قضاییه بسیار مفید و حیاتی است.»، اما در ادامه زاکانی در مناظره با سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ناگزیر نام این شخص را افشا کرد. تاجزاده خطاب به زاکانی می‌گوید: «آن‌قدر فساد افزایش پیدا کرده است که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست که ۲ رئیس قوه‌قضاییه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.» در واکنش به این سخنان، زاکانی نام این فرد را «اکبر‌طبری» اعلام می‌کند. ۲۳تیر ۹۸ بود که اطلاعات سپاه در آمل طبری را بازداشت کرد و خبر بازداشت او را نیز حسن نوروزی، نماینده مجلس، به رسانه‌ها رساند.
 
بعد اینکه در این زمان حواشی مختلفی بر سر او ایجاد شده بود، همین چند ماه پیش، یعنی ۱۸ خرداد، اولین دادگاه او و ۲۱ متهم دیگر برگزار‌شد و این شد شروع رسیدگی به بزرگ‌ترین پرونده اقتصادی که از دل خود قوه‌قضاییه بیرون می‌آمد. حالا که ۳ ماه از اولین دادگاه او می‌گذرد، اتهامات او اثبات و احکام او صادر شده است. اتهاماتی که او را در فضای مجازی با عنوان «سلطان رشوه» معروف کرده است و اموالی که از او ضبط شده، سر خیلی‌ها را به درد آورده است.
 
اموالی که «ناشی از ارتشا» بوده است و حالا دستگاه قضا آن‌ها را ضبط می‌کند: «۳دستگاه آپارتمان مسکونی در برج روما در کامرانیه تهران که یک واحد به‌متراژ ۶۳۳متر و واحد دیگر به‌متراژ ۳۸۸متر و واحد سوم به‌متراژ ۳۸۰متر است، یک واحد آپارتمان در خیابان پاسداران در یکی از برج‌های مجلل به‌متراژ ۶۳۳متر، ۵قطعه زمین در شهرستان بابلسر که به باغ‌ویلایی بسیار بزرگ تبدیل شده و ویلای مجللی در آن ساخته شده است، یک قطعه زمین مشجر به‌متراژ ۱۶۷۵متر در نجارکلای لواسان، یک واحد آپارتمان اداری به‌متراژ ۱۰۸متر در مجتمع اداری سانا، یک قطعه زمین به‌متراژ ۳۰۰متر در بولوار کریم‌خان‌زند و طبقات ۵ و ۶ ساختمان احداثی در بولوار کریم‌خان‌زند.»
 
حالا او با حکم غیرقطعی به ۳۱ سال حبس و جریمه نقدی صدمیلیاردی محکوم شده است و باید منتظر ماند و دید که کجا هستند آن «برادرانی» که در حق او «رفاقت» می‌کردند و «کل لواسان» را هم به نامش می‌زدند؟ غیر از طبری، بیژن قاسم‌زاده، بازپرسی که به‌خاطر فیلترینگ تلگرام و بازداشت امیرتتلو معروف شده بود هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد. فرد دیگری هم که به‌خاطر محکومیت در این پرونده به رومانی فرار کرد، قاضی منصوری بود که عمرش به نتیجه دادگاه قد نداد و در آخرین اخبار، دادگاه رومانی اعلام کرد که او خودکشی کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->