افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

افزایش کشتار دام چه تأثیری بر قیمت گوشت در آینده دارد؟

  • کد خبر: ۴۲۸۷۱
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
  • ۲
افزایش کشتار دام چه تأثیری بر قیمت گوشت در آینده دارد؟
در پی گرانی نهاده‌های دامی، مرکز آمار ایران از افزایش کشتار دام سبک و سنگین در کشور گزارش داده است. این افزایش کشتار دام چه تأثیری بر قیمت گوشت در آینده دارد؟
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ خبر به ظاهر خوش‌حال کننده و مسرت بخش است. تولید گوشت قرمز در ایران در مرداد امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۱ درصد رشد کرده است. البته این نخستین ماه در سال ۹۹ نیست که تولید گوشت قرمز افزایش پیدا کرده است.
بررسی آمار‌های منتشرشده ازسوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که امسال تولید گوشت قرمز در تیرماه ۴۴ درصد، در خرداد ۳۳ درصد و در اردیبهشت ۲۳ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته رشد کرده است.

ممکن است گمان کنید که افزایش تولید گوشت قرمز در سال جاری به دلیل افزایش تعداد دام سبک و سنگین در کشور است. اما بررسی جمعیت دام، تغییر محسوسی را در جمعیت دام کشور نشان نمی‌دهد.

براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک در بهار ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال قبل فقط ۰.۱ درصد رشد داشته، در حالی که کشتار دام سبک تنها در مرداد به طور میانگین بیش از ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
دام سنگین نیز وضعیت مشابهی دارد. بررسی گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد جمعیت دام سنگین نیز در بهار ۹۹ نسبت به زمستان سال گذشته تنها ۳ درصد افزایش داشته است، در حالی که میزان کشتار انواع دام سنگین و تولید گوشت در سال جاری به طور میانگین بیش از ۶۵ درصد رشد کرده است.


کشتار از ترس گرسنگی

واقعیت ماجرا این است که دامداران برای تامین خوراک و علوفه دچار مشکل هستند و از نظر اقتصادی نگهداری و پرواربندی دام برایشان توجیه ندارد و ازاین رو دست به کشتار زودتر از موعد دام خود می‌زنند. پیش از این، شهرآرانیوز در گزارش « آیا قیمت گوشت تا پایان سال ۳ برابر می‌شود؟» که در تاریخ ۲۰ مرداد منتشر شده، به این موضوع پرداخت. اکنون نیز گزارش مرکز آمار تاییدکننده اطلاعات درج شده در آن گزارش است.

آرش فرزادنیا، تولیدکننده دام و دبیر کمیته تخصصی شیر خراسان رضوی، دراین باره به شهرآرا می‌گوید: بررسی میزان کشتار دام طی ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد، حکایت از افزایش کشتار نسبت به مدت مشابه در سال قبل دارد. به نظر می‌رسد این روند طی شهریور و همچنین فصل پاییز ادامه پیدا کند.

وی ادامه می‌دهد: پیش از این نیز بار‌ها و بار‌ها ازسوی تولیدکننده دام این صحبت‌ها مطرح شده است. اکنون فقط ۵۰ درصد خوراک موردنیاز دام دامداران ازطریق نهاده‌هایی که با ارز دولتی وارد کشور شده، تامین می‌شود. ۵۰ درصد مابقی خوراک دام نیز باید از بازار آزاد تهیه شود که اختلاف قیمت فاحشی با نرخ دولتی دارد.

این تولیدکننده دام ادامه می‌دهد: اکنون قیمت هرکیلوگرم کنجاله سویا به نرخ دولتی ۲۵۰۰ تومان است. اما در بازار آزاد به نرخ ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد. جو خارجی و ذرت خارجی با نرخ ارز دولتی هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان است، اما در بازار بیش از ۳۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

فرزادنیا تصریح می‌کند: وقتی قیمت خوراک دام افزایش پیدا کند، پرواربندی صرفه ندارد؛ لذا دامدار پیش از موعدی که دام به سن و وزن مطلوب برسد، دام را کشتار می‌کند؛ چراکه اگر دام خوراک کافی نداشته باشد نه تنها وزن نمی‌گیرد، دچار کاهش وزن هم می‌شود. در این شرایط دامدار راهی جز کشتار دام خود، اعم از دام مولد و حتی دام جوان، ندارد.


عرضه گوشت در زمستان کاهش می‌یابد

وی به پیش بینی شرایط بازار گوشت طی ماه‌های آینده می‌پردازد و می‌گوید: در فصل بهار و تابستان این امکان وجود داشت که دام سبک برای تغذیه از مراتع یا بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی استفاده کند، اما در پاییز و زمستان چنین امکانی فراهم نیست؛ لذا پیش بینی می‌کنم که میزان کشتار طی شهریور و فصل پاییز همچنان در مقایسه با سال گذشته افزایش یابد.

دبیر کمیته تخصصی شیر استان ادامه می‌دهد: بااین حال تعداد دام در کشور محدود است و روند کشتار سرانجام متوقف خواهد شد. می‌توان پیش بینی کرد که از ابتدای زمستان شاهد کاهش کشتار و درنتیجه کاهش عرضه گوشت در بازار باشیم. این اتفاق منجر به افزایش شدید قیمت گوشت قرمز در بازار خواهد شد.


فقط دلال‌ها سود می‌کنند

فرزادنیا با انتقاد از ضعف دستگاه‌های نظارتی در کنترل قیمت‌ها نیز می‌گوید: شرایط بازار به نحوی است که فقط دلال‌ها سود می‌کنند. اکنون که به دلیل گرانی خوراک دام شاهد افزایش کشتار هستیم، قیمت هر کیلوگرم بره زنده از ۴۳ هزار تومان در هفته اول شهریور به ۳۹ هزار تومان رسیده، اما قیمت گوشت در شهر کاهش نیافته است. مابه التفاوت این قیمت به جیب دلال‌ها می‌رود. وی ادامه می‌دهد: بدون تردید در فصل زمستان نیز که عوارض کشتار دام و کاهش تولید در آن نمایان می‌شود این دلال‌ها هستند که از افزایش قیمت‌ها سود خواهند کرد و مردم و تولیدکنندگان بازهم متضرر می‌شوند.

فرزادنیا درباره عواقب کنترل نکردن بازار هشدار می‌دهد و به طرح یک پیشنهاد می‌پردازد و می‌گوید: دولت با کمبود ارز مواجه است. پس اگر دچار کمبود گوشت در کشور شویم امکان واردات گوشت نخواهد بود. پیشنهاد ما این است که دولت اکنون گوشت را از دامداران پیش خرید کند و به جای پول به آن‌ها خوراک دام بدهد. اگر این تدبیر اجرایی شود، گوساله‌ها و بره‌ها امروز کشتار نخواهد شد و تا ۶ ماه آینده پروار می‌شوند و کشور با کمبود گوشت مواجه نخواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
بقران بااین قیمت امروز دامداری نمی صرفه توروخدامسعولین فکری به حال دامدار بکنن
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
سلام وقتی که من دامدار پروارم را مفت دست دلال میدم فردایی هم کل دامم رو میدم میره چون هیچ فایده ای ندارد برایم دیگر چه میشود کرد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->