۱۰ قلم کالا در لبنیات مشمول نرخ مصوب می‌شود

  • کد خبر: ۴۳۰۴۷
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
۱۰ قلم کالا در لبنیات مشمول نرخ مصوب می‌شود
کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۰ قلم کالا در لبنیات مشمول نرخ مصوب می‌شود و واحدهای تولیدی ملزم به رعایت آن هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، اخوان یادآورشد:۱۰ قلم کالا در لبنیات مشمول نرخ مصوب می‌شود و واحدهای تولیدی ملزم به رعایت آن هستند. مطابق بررسی‌های ما چند واحد تولیدی بزرگ که سهم قابل توجهی در خراسان دارند، گران‌فروشی انجام دادند. از هفته گذشته طرح تشدید سازمان صنعت، معدن و تجارت آغاز شده، پرونده این واحدها مورد بازبینی قرار گرفته و در هفته جاری پرونده آنان به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

کارشناس بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: به دلیل اینکه کره یک کالای وارداتی است، قیمت تمام شده کنونی آن کاهش نخواهد یافت. اگر تولید داخل هم صورت گیرد، هزینه‌های تمام شده آن تفاوت چندانی با قیمت کنونی نخواهد داشت.

محمد اخوان در خصوص افزایش قیمت کره اظهار کرد: سال گذشته که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی حذف و کره شامل ارز نیمایی شد، به دلیل اینکه وضعیت تامین کره در حد نرمال باشد، ۱۳ کارخانه در سطح کشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی که از قبل ثبت سفارش شده بود، کره وارد کردند.

وی افزود: بیش از یک سال است که این قضیه مدیریت و کره مورد نیاز بازار تامین شده است. در حال حاضر تمام ثبت ‌سفارش‌ها برای واردات کرده با ارز نیمایی انجام می‌شود. اختلاف قیمت ارز دولتی و نیمایی، برای واردکننده هزینه ایجاد می‌کند و طبیعتا گرانی نتیجه آن است. از تیر ماه سال ۹۸ ثبت سفارشات کره با ارز نیمایی صورت می‌گیرد.

کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر قیمت کره ۱۰۰ گرمی به ۸۰۰۰ تومان افزایش یافته است. طبیعتا وقتی کره با ارز نیمایی ۱۹ هزار تومانی وارد می‌شود، قیمت کره سه تا چهار برابر افزایش می‌یابد. با توجه به شعار امسال که سال جهش تولید بوده، برای تولیدکنندگان به صرفه است که به سمت تولید کره گام بردارند. در حال حاضر صادرات خامه هم ممنوع شده است. با ممنوعیت صادرات خامه، تولیدکنندگان مجبور می‌شوند از خامه مازاد برای تولید کره استفاده کنند.

اخوان عنوان کرد: عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث ایجاد گرانی می‌شود که در پی آن ممکن است گران‌فروشی‌ نیز رقم بخورد. برخی واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها فروش کره را سهمیه‌بندی کردند که بتوانند بازار را مدیریت کنند تا به ازای تمام مصرف‌کنندگان موجودی داشته باشند.

وی در خصوص نوسانات قیمت کره خاطرنشان کرد: قطعا وضعیت لبنیات بهتر خواهد شد و جای نگرانی ندارد. حوزه تولید داخل ضعف به وجود آمده را پوشش خواهد 

 

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->