آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد
سرخط خبرها

نگاهی به حواشی گزارش اخیر پولیتیکو و پاسخ مقتدر ایران به تهدید‌های آمریکا

  • کد خبر: ۴۳۳۷۳
  • ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
نگاهی به حواشی گزارش اخیر پولیتیکو و پاسخ مقتدر ایران به تهدید‌های آمریکا
شریه پولیتیکو در روز یکشنبه ۲۳ شهریور به نقل از گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و مقامات نزدیک به دولت آمریکا، مدعی شد که ایران همچنان در تلاش برای گرفتن انتقام سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی است. این رسانه آمریکایی به نقل از منابع ناشناس، مدعی شد که تهران با هدف گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی قصد ترور لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای‌جنوبی، را داشته است.
آرین بهرامی | شهرآرانیوز؛ نشریه پولیتیکو در روز یکشنبه ۲۳ شهریور به نقل از گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و مقامات نزدیک به دولت آمریکا، مدعی شد که ایران همچنان در تلاش برای گرفتن انتقام سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی است. این رسانه آمریکایی به نقل از منابع ناشناس، مدعی شد که تهران با هدف گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی قصد ترور لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای‌جنوبی، را داشته است.
 
این خبر که بازتاب وسیعی در رسانه‌های آمریکا ازجمله فاکس‌نیوز و واشنگتن اگزمینر و همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی داشت، سرنخ برنامه حمله به سفیر آمریکا در آفریقای‌جنوبی را به شبکه‌ای مخفی در سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا، پایتخت این کشور مربوط دانسته است.
 
در نخستین واکنش به این ادعا، سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت امورخارجه کشورمان، با رد اتهامات مطرح‌شده در گزارش سفارشی، مغرضانه و هدفمند منتشرشده در رسانه‌های آمریکایی، گفت: «به مقام‌های آمریکایی توصیه می‌کنیم از توسل به روش‌های تکراری و پوسیده برای فضاسازی ضدایرانی در صحنه بین‌المللی دست بردارند. جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بار‌ها اعلام کرده است، پیگیری حقوقی بین‌المللی درباره ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشد نه فراموش می‌کند».


راهبرد مشخص ایران در پاسخ به ترور شهید سلیمانی

تنها یک پرسش ساده می‌تواند گزارش پولیتیکو را از اعتبار ساقط کند؛ چرا ایران برای انتقام خون به‌ناحق‌ریخته سردار شهید سلیمانی از ایالات متحده آمریکا، باید سراغ سفیر این کشور در آفریقای‌جنوبی برود؟ گزارشگران نشریه پولیتیکو هیچ پاسخی برای این پرسش که چرا ایران باید انگشت بر روی لانا مارکس بگذارد، ندارند. در همین باره سیدعباس موسوی سفیر کشورمان در باکو در توئیتی طعنه‌آمیز نوشت: «بهای ترور ناجوانمردانه قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم، بسیار بسیار بیشتر از یک سفیر نگون‌بخت آمریکایی در گوشه‌ای از دنیاست. جای آن سفیر بودم، از همه راه‌های ممکن استفاده می‌کردم تا بفهمم چرا دولت تروریستی آمریکا این‌گونه عجیب، اما ناشیانه به فکر حذف تو افتاد؟». جمهوری اسلامی ایران درباره شهادت سردار سلیمانی، از همان ابتدا خط‌مشی خود را مشخص کرده است.
 
شعارِ «نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم» از همان نخستین روز‌های پس از ترور سردار شهید سلیمانی، بیانگر این نکته است که انتقام خون این شهید عالی‌مقام از آمریکا، راهبرد قطعی ایران خواهد بود. ایران برای انتقام سردار سلیمانی یک موضوع راهبردی را مطرح کرد؛ خروج کامل آمریکا از منطقه. همان راهبردی که از سال‌های پیش دنبال شده است و اکنون راهبرد اصلی و نقطه کانونی فعالیت‌های برون‌مرزی ایران است و به‌ویژه پس از شهادت سردار سلیمانی و تأکید مقام معظم رهبری، تمام ظرفیت‌های دردسترس برای اجرایی کردن این راهبرد به‌کار گرفته خواهد شد.


موج‌سواری رسانه‌ای ترامپ

با این حال، رئیس‌جمهور آمریکا با استناد به این گزارش کذب، ایران را تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرد. ترامپ در صفحه توئیترش نوشت: «طبق گزارش مطبوعات، ایران ممکن است یک ترور یا حمله دیگری را به تلافی کشتن قاسم سلیمانی طرح‌ریزی کند». وی در ادامه با دفاع از اقدام تروریستی‌اش در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی، مدعی شد: «این اقدام به‌خاطر برنامه‌ریزی او برای حمله‌ای در آینده، کشتن نظامیان آمریکایی و مرگ و رنج به بارآمده در طول چند سال انجام شد. هر حمله‌ای توسط ایران، به هر شکلی علیه آمریکا با حمله‌ای هزاربرابر بزرگ‌تر علیه ایران مواجه خواهد شد».

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران، در پاسخ به توئیت ترامپ و رد فضاسازی و ادعا‌های بی‌اساس رسانه‌های غرب، روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «دروغگوی همیشگی با طرح هشداری دروغین، دونالد ترامپ را گمراه کرد تا دشمن شماره یک داعش را ترور کند. هم‌اکنون تلاش می‌کند تا از طریق ارائه هشدار دروغین جدیدی، ترامپ را به مادر تمامی باتلاق‌ها بکشاند و فریب بدهد.» ظریف با اشاره به ادعای یک رسانه غربی درباره ترور سفیر آمریکا در آفریقای‌جنوبی نوشت: «منبع پولیتیکو: مقامات آمریکایی. منبع ترامپ: گزارش جراید». وی همچنین در این راستا تأکید کرد: «زمان بیدار شدن است».

جالب آنکه لونا انجیکنگلله، سخن‌گوی وزارت خارجه آفریقای‌جنوبی، در گفتگو با تارنمای خبری بلومبرگ، در روز دوشنبه ۲۴ شهریور از ادعای مطرح‌شده در گزارش پولیتیکو اظهار شگفتی و بی‌اطلاعی کرد و گفت: «تازه امروز صبح از این گزارش باخبر شدیم». همچنین در این راستا، یک منبع آگاه، به روزنامه دیلی‌ماوریک آفریقای‌جنوبی گفت: «اگرچه این موضوع جدی گرفته شده است، به نظر می‌رسد هیچ تهدید قابل تشخیصی به‌خصوص از طرف منشأ ادعاشده، وجود ندارد». این منبع آگاه افزود: «هیچ مدارک و قرائنی» وجود ندارد و بدین ترتیب نقشه مذکور «احتمالا واقعیت ندارد». این مقام آگاه گمانه‌زنی کرد که این اتهام، نمونه‌ای از تلاش‌های دولت ترامپ برای انحراف افکار عمومی از ناکامی‌هایش در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آتی است.


پاسخ عقلانی، قانونی و مقتدر ایران

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، مراتب اعتراض رسمی ایران به ادعای ضدایرانی یک مقام آمریکایی در نشریه پولیتیکو و همچنین اعتراض به اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ براساس این گزارش را اعلام کرد. تخت‌روانچی در این نامه نوشت: «این نامه را می‌نویسم که اطلاع دهم در ۱۴سپتامبر۲۰۲۰ رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به «گزارش نشریات»، اتهامی بی‌اساس را علیه ایران مطرح و تهدید به به‌کارگیری شدت عمل علیه کشور من کرد. چند ساعت بعد هم همین تهدید را تکرار کرد. چنین اظهارات تحریک‌آمیزی، تخطی آشکاری از اصول بنیادین ذکرشده در منشور سازمان ملل را شکل می‌دهد؛ به‌ویژه بند دوم آن که از هرگونه تهدید و شدت عملی منع می‌کند.
 
این اولین‌باری نیست که رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است علیه ایران شدت عمل به‌کار می‌گیرد. سیاست‌های غیرمسئولانه و اقدامات غیرقانونی آمریکا، تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند؛ بنابراین بر شورای امنیت سازمان ملل لازم است که از آمریکا بخواهد به تهدید‌ها و سیاست‌های بی‌قیدوبندش پایان بخشیده، این کشور را پاسخ‌گوی اقدامات غیرقانونی‌اش بداند.
 
جمهوری اسلامی در به‌کارگیری حق طبیعی‌اش برای دفاع از خود، حفاظت از ملتش، حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی‌اش و تأمین امنیت منافع ملی‌اش در برابر هرگونه خصومتی، تردید نخواهد کرد». محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، نیز درباره ادعای دست داشتن ایران در ترور سفیر آمریکا در آفریقای‌جنوبی گفت: «این ادعا‌ها که در روزنامه‌ها و توئیت ترامپ آمده، هیچ پایه و اساسی ندارد، زیرا اگر ما خواسته باشیم اقدامی انجام دهیم، آن را اعلام می‌کنیم. مانند اقدام ما در قبال ترور سردار سلیمانی. اصل این خبر درست نیست.
 
من معتقدم ترامپ با توجه به شرایطش در انتخابات، ممکن است بخواهد حادثه‌ای درست کند که افکار عمومی آمریکا را از انتخابات منحرف کند، بنابراین ما باید در داخل کشور مراقب باشیم و هیچ بهانه‌ای به دست دشمن ندهیم». در اظهارنظری دیگر، علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، در نشست خبری‌اش در روز ۲۵شهریور گفت: «آمریکا بزرگ‌ترین خطای راهبردی خود را مرتکب شده است و با این کار‌ها نمی‌تواند جنایت‌های خود را مخفی کند. هرگونه خطای راهبردی آمریکا، با پاسخ قاطع ایران مواجه خواهد شد».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->