افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث نخستین مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین در مشهد | سامان دهی ۱۱ هزار خودرو باری

  • کد خبر: ۴۴۱۸۲
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث نخستین مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین در مشهد | سامان دهی ۱۱ هزار خودرو باری
مشهد برای نخستین بار شهر مشهد مجهز به مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین خواهد شد. این طرح با بودجه پنج میلیاردتومانی در ابتدای بولوار عصمتیه در حال احداث است و در مرحله مناقصه قرار دارد.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ حمل ونقل درون شهری در حوزه بار و مدیریت بر آن موضوعی است که دست کمی از موضوع حمل ونقل بین شهری ندارد و به دلیل مسائلی که به تبع آن در شهر پیش خواهد آمد ابعاد کالبدی بیشتری را نیز به همراه دارد. از آنجا که شهرداری به عنوان متولی شهر بر عموم حوزه‌های درون شهری ناظر و مجری است، این حوزه نیز به این مجموعه سپرده شده و برای مدیریت آن سازمانی با عنوان سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و حومه ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا به تشریح بخشی از اقدامات و طرح‌های این سازمان پرداخت و گفت: ۲ حوزه تخصصی در سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و حومه پیگیری می‌شود که شامل حوزه فنی و مهندسی و نظارت بر ناوگان حمل ونقل درون شهری و پروژه‌های جدید این مجموعه است.
علی باخرد با اشاره به یکی از طرح‌های در حال انجام این سازمان افزود: شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور اقدام به جایگزینی موتور‌های برقی به جای موتور‌های بنزینی کرده که در جلسه اخیر شورای شهر نیز به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن انرژی برق، کاهش مصرف سوخت و امنیت بیشتر این موتور‌ها از مزایای اجرای این طرح است، ادامه داد: دورنمای این طرح نیز ورود ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی خواهد بود.

باخرد ادامه داد: بر این اساس در مرحله اول ۱۰ هزار دستگاه موتور برقی وارد شهر و طی ۴ سال تمام تعداد پیش بینی شده به مشهد تزریق خواهد شد. از نکات مهم این طرح، اختصاص تسهیلات بانکی به متقاضیان است که تا ۸۰ درصد قیمت موتور را شامل می‌شود.
 
این تسهیلات به صورت ۴ درصد و بازپرداخت ۴۸ تا ۶۰ ماهه خواهد بود. همچنین برای تسریع جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده، علاوه بر پرداخت هزینه اسقاط به صاحب موتورسیکلت، مبلغ ۱۰ میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض از سوی شهرداری به آن اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: صاحبان مشاغلی مانند پیک‌های موتوری که با موتورسیکلت اقدام به جابه جایی بار می‌کنند در اولویت این طرح هستند و در صورت مشارکت، تا پایان سال از پرداخت هزینه پروانه فعالیت و بهره برداری معاف می‌شوند.

صدور باربرگ برای خودرو‌های نیمه سنگین

باخرد در ادامه به یکی دیگر از طرح‌های این سازمان اشاره و بیان کرد: طرح صدور باربرگ برای خودرو‌های سنگین اجرا می‌شود، اما به زودی برای خودرو‌های نیمه سنگین نیز قابل اجرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه براین اساس به ازای هر بار داخلی جابه جاشده، یک باربرگ صادر می‌شود، اظهار کرد: در واقع میزان سوخت مازادی که به خودرو‌ها تعلق می‌گیرد براساس میزان باری است که این خودرو‌ها جابه جا می‌کنند. همچنین تمامی این فرایند نیز با استفاده از یک سامانه پیگیری خواهد شد و نیازی به حضور افراد نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد اضافه کرد: با توجه به تخلفاتی که در زمینه اضافه بار خودرو‌ها صورت می‌گیرد طرح برخورد با تخلفاتی نظیر اضافه توناژ و بیرون زدگی در حال اجراست که مشابه آن در هیچ جای کشور سابقه نداشته است.

وی گفت: خودرو‌ها برای حمل بار دارای استاندارد‌های معینی هستند و هرگونه میزان اضافه بار از طریق سیستم‌های هوشمند و دوربین‌های بین شهری کنترل خواهد شد. با استفاده از این سیستم‌ها و هوش مصنوعی ابعاد خودرو‌ها آنالیز و ابعاد اضافه شامل بیرون زدگی و... تخلف محسوب می‌شود.

او همچنین افزود: حسگر‌هایی نیز در بعضی از سرعت گیر‌ها کار گذاشته خواهد شد که طی آن خودرو‌های سنگین شناسایی و اضافه بار آن‌ها شامل تخلف خواهد شد. این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و اقدام مشترکی است که مطالعات اولیه آن با دانشگاه علم و صنعت انجام شده است.

باخرد ادامه داد: طرح دیگری نیز با همکاری پلیس راهور در دست اقدام است که طی آن نظارت هوشمندی بر تردد ناوگان باری در محدوده‌های زمانی و مکانی صورت می‌گیرد. در این زمینه شهر مشهد به ۳ محدوده قرمز زرد و سبز تقسیم شده است. براین اساس ناوگان باری اجازه ورود به محدوده قرمز را ندارد و ورود به محدوده زرد نیز شرایط خاصی دارد. این نظارت در گذشته به وسیله بازرسان صورت می‌گرفته است که با اجرای این طرح هوشمند، جزئی و دقیق‌تر خواهد شد.

سامان دهی ۱۱ هزار خودرو باری

او با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۲۰۰ ناوگان خودرو باری سامان دهی شده است، به اقدامی اشاره کرد که طی آن خودرو‌های ترانزیت به شمال استان و خارج از کشور به کنارگذر شمالی و عبور از جاده ساخته شده در اطراف شهر هدایت می‌شوند؛ طرحی که باعث کاهش آلودگی و آسیب‌های ناشی از حضور این خودرو‌های سنگین در محدوده شهری خواهد شد.

به گفته باخرد حدود ۴۰ درصد تصادفات در جاده سنتو مربوط به همین خودرو‌های ترانزیت است. از سوی دیگر عبور این خودرو‌ها به داخل شهر نیز آسیب‌های زیادی به زیرساخت‌های مشهد می‌زند و به همین دلیل این طرح برای جلوگیری از این آسیب‌ها پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود ۹۰۰۰ خودرو به کنارگذر شمالی هدایت شده اند، اضافه کرد: همچنین در تمامی کشور برای این طرح اطلاع‌رسانی لازم انجام و تأکید شده است خودور‌هایی که اقدام به ورود بی مورد به داخل شهر کنند، جریمه خواهند شد.
 
باخرد در ادامه از احداث ۲ پارکینگ برای جلوگیری از پارک خودرو‌های سنگین در حاشیه خیابان‌ها تا پایان سال نیز خبر داد و گفت: ۴ پارکینگ برای پارک این خودور‌ها فعال است و ۲ مورد دیگر تا پایان سال به آن اضافه می‌شود.
 
همچنین برای نخستین بار شهر مشهد مجهز به مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین خواهد شد. این طرح با بودجه پنج میلیاردتومانی در ابتدای بولوار عصمتیه در حال احداث است و در مرحله مناقصه قرار دارد.
 
وی همچنین درباره نحوه نظارت بر تخلفاتی که به بخشی از آن‌ها اشاره شد از وجود هیئت نظارتی خبر داد که احکام آن با اخذ مجوز‌های لازم از دستگاه قضا ضمانت اجرایی دارد و مشتمل بر نمایندگان استانداری، شهرداری و شرکت‌های حمل ونقل بار است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->