آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کنسرت‌های خوانندگان پاپ در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات ساعد سهیلی با «شهرک» در «کازابلانکا» «فرداها» ملیسا ده کوستا پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها استاد سخن زیر سایه نام‌ها | گفتگو با دکتر جعفر یادحقی درباب فاصله جامعه با سعدی کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری
سرخط خبرها

مروری بر چند اثر داستانی مطرح از ادبیات جنگ و دفاع مقدس

  • کد خبر: ۴۴۳۶۰
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
مروری بر چند اثر داستانی مطرح از ادبیات جنگ و دفاع مقدس
نویسندگان بسیاری جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران را مورد توجه قرار داده و بر پایه آن داستان و رمان نوشته اند. از آن میان، تعدادی از این آثار به موفقیت هایی، چون فروش و استقبال شایان توجه یا کسب جوایز ادبی دست پیدا کرده اند. نمونه‌هایی از آن را در ادامه معرفی و مرور می‌کنیم.
مروری بر چند اثر داستانی مطرح از ادبیات جنگ و دفاع مقدس
شهرآرانیوز -  شاید بتوان گفت نخستین رمان در این زمینه را احمد محمود نوشته است. چنان که خود این نویسنده برجسته گفته است، او در پی جان باختن برادرش در روز‌های آغازین جنگ، از پایتخت راهی جنوب مصیبت دیده می‌شود و فضای آن را از نزدیک تجربه می‌کند. محمود می‌گوید که قصد داشته مردم دیگر مناطق کشور هم بفهمند چه اتفاقی افتاده و از این رو «زمین سوخته» را می‌نویسد. رمان روایتی است از مقاومت و روزگار مردم اهواز در ماه‌های اولیه تجاوز رژیم بعث به ایران. این کتاب را انتشارات معین در ۳۲۹ صفحه به چاپ رسانده است.
 
 
مروری بر چند اثر داستانی مطرح از ادبیات جنگ و دفاع مقدس
«داستان‌های شهر جنگی» از کتاب‌های مشهوری است که در ایران درباره جنگ نوشته شده اسـت. حبـیب احمدزاده، نویسنده آن، کوشیده است با رویکردی متعادل و انسانی، نه شبیه آثار ایدئولوژیک دفاع مقدس و نه در پی انکار اهمیت دفاع مشروع کشورش، تعدادی داستان خواندنی خلق کند. بر پایه داستان‌هایی از این مجموعه اقتباس‌های سینمایی صورت گرفته مانند «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد؛ این اثر به ماجرای رزمنده نوجوانی می‌پردازد که ناچار است یک اتوبوس پر از اسیران عراقی را به پشت جبهه برساند. کتاب را انتشارات سوره مهر در ۱۸۹ صفحه منتشر کرده است.
 
 
مروری بر چند اثر داستانی مطرح از ادبیات جنگ و دفاع مقدس
رمان «پل معلق» کتاب شناخته شده دیگری از ادبیات جنگ تحمیلی است که نویسنده باتجربه‌ای به نام محمدرضا بایرامی آن را نوشته است. در این داستان نگاه خاص سرباز جوانی بیان می‌شود که در کنار یک پل موقت برای عبور مردم از رودخانه به خدمت گمارده شده است. پل قبلی بر اثر بمباران ویران شده و نویسنده، سرباز جوان را در وضعیتی قرار می‌دهد که با پرسشگری و دریافت‌های ویژه خود از جهان و ناامیدی و سرخوردگی دست به گریبان است. جهان او همچون پلی موقت عرصه‌ای ناامن است و ویرانی‌هایی که دشمن به بار آورده، دلیلی است که می‌تواند اندوه فلسفی گونه سرباز را توجیه کند. نشر افق این اثر را در ۱۳۲ صفحه چاپخش کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->