پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

ماجرای وارد کردن گلابی از آمریکا و چین در روزگار بسته بودن مرزها و کمبود دارو

  • کد خبر: ۴۴۳۶۸
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
ماجرای وارد کردن گلابی از آمریکا و چین در روزگار بسته بودن مرزها و کمبود دارو
این خبر ابتدا با یک تکذیب شروع شده که طبق آن رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه وتره بار کشور گفته است: «واردات رسمی گلابی از آمریکا، آفریقا و چین را تکذیب می‌کنیم.» اما خبر کمی بیشتر از این یک جمله است، او در ادامه گفته است: «اما گلابی از این کشور‌ها به طور قاچاق وارد کشور می‎ شود».
میثم دادگر | شهرآرانیوز؛ اگر مقامی به عنوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه وتره بار کشور داریم که مصاحبه هم می‌کند و نظرهایش را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، به احتمال رئیس اتحادیه واردکنندگان میوه وتره بار هم باید داشته باشیم و خبری که در این مطلب قرار است به آن بپردازیم را باید به نقل از ایشان می‌نوشتیم. اما این خبر درباره واردات میوه را به نقل از رئیس واردکنندگان میوه نقل می‌کنیم. اما خبر چیست؟

این خبر ابتدا با یک تکذیب شروع شده که طبق آن رضا نورانی گفته است: «واردات رسمی گلابی از آمریکا، آفریقا و چین را تکذیب می‌کنیم.» خب این یک قدم روبه جلوست و ما حالا می‌دانیم که رسما گلابی از آمریکا یا چین یا آفریقا وارد کشور نمی‌شود. اما خبر کمی بیشتر از این یک جمله است، او در ادامه گفته است: «اما گلابی از این کشور‌ها به طور قاچاق وارد کشور می‎ شود».
 
خب! اصولا واردات یا صادرات موضوع به ذات بد یا خوبی نیست، به هرحال هر کشوری نیاز‌هایی دارد که آن را وارد می‌کند و برای به دست آوردن ارز این واردات، چیز‌هایی را هم صادر می‌کند. تا اینجا مشکلی وجود ندارد، اما سؤال اصلی این است که: «گلابی؟» اینکه در تحریم هستیم و مشکل ارز داریم، قطعا دلیل خوبی برای انتقاد از واردات گلابی یا سایر کالا‌های مفید مصرفی نیست، بحث ما هم این نیست. این موضوع که گلابی به شکل قاچاق به کشور وارد می‌شود، آن هم از آمریکا و چین هم بحث ما نیست. اینکه از کجا و چطور و با چه عنوانی می‌آید و چه کسی می‌آورد هم بحث دیگری است که می‌شود کنار واردات ۷۰۰ پورشه که این روز‌ها داغ است، آن را ندیده گرفت، چون وقتی می‌شود پورشه آورد و فروخت، گلابی که جای خود دارد.
 
سؤال اصلی اینجاست که ما مثلا پورشه نداریم و وسط تحریم هستیم و ارز کم است، اما عده‌ای دلشان پورشه می‌خواهد و، چون در داخل نداریم وارد می‌شود؛ اما گلابی؟
یعنی گلابی هم نداریم؟! پاسخ به این سؤال قطعا کار تخصصی است و از عهده نگارنده خارج است، اما بیایید به یک کارشناس مراجعه کنیم و چه کارشناسی بهتر از نوری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه وتره بار که در ادامه گفته است: «با آنکه کشور شرایط تولید گلابی دارد، این میوه به طور غیرقانونی از آمریکا وارد کشور می‌شود.» پس خبر خوب این است که ما شرایط تولید گلابی داریم و می‌توان گلابی وارد نکرد، اگر هم قرار به واردات باشد، می‌شود قاچاقی از آمریکا و چین گلابی نیاورد.

البته که این ماجرای واردات گلابی زیاد هم بد نیست، چون آمدنش بهتر از نیامدنش است! گلابی هم می‌توانست مانند موز شود که به گفته آقای نوری: «با توجه به بسته شدن ثبت سفارش موز از سال۹۸ تاکنون، ممکن است در نیمه دوم سال با گرانی این کالا در بازار روبه رو شویم.» البته او در ادامه این را هم گفته است که: «با توجه به افزایش قیمت ها، موز از سبد خانوار حذف نشده است، اما مسئولان باید ثبت سفارش موز را محدود و مقطعی می‌بستند، زیرا امروز کسانی که موز را از قبل ثبت سفارش کرده اند، با قیمت‌های نجومی به مردم می‌فروشند!»

به هرحال همین که گلابی می‌آید، حتی با قاچاق و حتی به غلط، بهتر از این است که مثل موز نیاید و کیلویی خیلی تومان باشد. اما آنچه که ماجرا را کمی تلخ می‌کند، مشکل برای ورود بقیه کالا‌های اساسی مانند دارو و واکسن است. یکی از کاربران فضای مجازی دراین باره توئیت کرده است: «برای واردات دارو و موادغذایی ۶میلیارد دلار ارز کم داریم، آن وقت عده‌ای با همین ارز نایاب از آمریکا و چین گلابی وارد کردند! واردکننده گلابی کیست که در اوج تحریم‌ها و کرونا و بسته بودن مرز‌ها و کمبود ارز، گلابی وارد کرده است؟!»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->