علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

تخلیه روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب خام در کشف‌رود

  • کد خبر: ۴۴۵۹۲
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
تخلیه روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب خام در کشف‌رود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب خام در کشف‌رود تخلیه می‌شود، باید برای تصفیه این حجم فاضلاب به شدت آلوده تصفیه‌خانه‌ای ساخته شود تا آن را برابر استانداردهای محیط زیست تصفیه کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب خام در کشف‌رود تخلیه می‌شود، باید برای تصفیه این حجم فاضلاب به شدت آلوده تصفیه‌خانه‌ای ساخته شود تا آن را برابر استانداردهای محیط زیست تصفیه کند.

محمد علائی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته برای کشف‌رود اظهار کرد: روز دوشنبه ۱۷ شهریور، مهندس رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی به اتفاق معاون استاندار، فرماندار مشهد و ریاست سازمان جهاد کشاورزی سرزده از کشف‌رود بازدید کردند.

وی افزود: روز شنبه ۲۱ شهریور نیز جلسه ستاد تدبیر استان با موضوع کشف‌رود در دفتر استاندار با حضور همه اعضا برگزار شد. در ادامه پنج نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ۲۶ شهریور با جمعی از مدیران استان و شهردار مشهد از کشف‌رود بازدید کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با قدردانی از زحمات تمام افرادی که  نجات و احیای کشف‌رود دغدغه آن‌ها است، بیان کرد: برای نجات و احیای کشف‌رود تصمیم‌های ارزنده و مبارکی گرفته شده و کارهای بزرگ و ماندگاری هم انجام شده، با این‌ همه راه نرفته و کارهای باقی‌مانده هم کم نیست.

علائی در خصوص تهدیدهای کشف‌رود گفت: در طول۸۰ کیلومتر در شمال کلان‌شهر مشهد، از ۵ کیلومتر غرب بلوار شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی تا۱۰ کیلومتر بعد از خرمشهر در شرق، همه جا به حریم بستر کشف‌رود تجاوز شده بود و از کشف‌رود بزرگ جز جوی کوچکی با زهرابی بویناک و سمی، چیزی باقی نمانده بود.

 وی با اشاره به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای ویژه و خطرناک در حریم و بستر رودخانه کشف‌رود تصریح کرد: از تصفیه‌خانه پرکندآباد در غرب تا چرمشهر، به طول۶۰ کیلومتر، به کشف‌رود انواع فاضلاب‌های خام شهری، خانگی و صنعتی و بدتر از همه فاضلاب به شدت آلوده چرمشهر و پساب‌های بد تصفیه شده تخلیه می‌شده و می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کسانی در بستر تصرف شده کشف‌رود با فاضلاب‌های به شدت آلوده کشاورزی و صیفی، سبزی خوردن و میوه‌های سالادی تولید کرده و سلامت، بهداشت و امنیت غذایی خود، خانواده و مردم را تهدید می‌کردند.

علائی با اشاره به تخلیه فاضلاب‌های صنعتی توسط واحدهای صنعتی غیرمجاز و برپایی خانه‌های فساد در بستر تصرف شده کشف‌رود گفت: تمام این اتفاقات موجب شده بود که این رودخانه به کانونی از انواع بیماری‌ها و پشه سالک تبدیل شود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته طرح نجات و احیای کشف‌رود اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای مطالعات جامع و کامل کشف‌رود را انجام داده و بر این مبنا حریم و بستر آن را در طول بیش از ۱۸۰ کیلومتر تعیین و مساحت تجاوز به حریم و بستر و متجاوزان و کاربری غیرمجاز بستر تصرف شده را مشخص کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: با کمک استانداری، فرمانداری، دادستانی، نیروهای انتظامی و با پشتیبانی روزنامه‌ها و صدا و سیما طرح عظیم بازگشایی و رفع تصرف از بستر و حریم کشف‌رود به طول ۸۰ کیلومتر بدون هیچ تبعیضی کاملا انجام و بستر کشف‌رود در ۸۰ کیلومتر و سرشاخه‌های آن به طول ۳۰ کیلومتر بازگشایی شده و در حد بستر آن دو جاده دسترسی ساخته شده است.

علائی ادامه داد: با این کار بزرگ و ماندگار دیگر در طول ۱۱۰ کیلومتر هیچ تجاوزی به حریم و بستر کشف‌رود نمی‌شود و گروه‌های گشت و بازرسی کاملا از این رود زندگی‌ساز حفاظت می‌کنند. 

آزادسازی ۳۰۰ هکتار از بستر کشف‌رود

وی اضافه کرد: از پل شاهنامه تا تصفیه‌خانه پرکندآباد کشف‌رود خشک و بازگشایی شده و هیچ مشکلی هم ندارد. همچنین از پرکندآباد تا کنار گذر شمالی، مساحت بستر آزاد شده کشف‌رود ۳۰۰ هکتار است که این اراضی در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته تا در آن توتستان برای پرورش کرم ابریشم بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به نهال‌کاری شهرداری مشهد در ۲۷۰ هکتار کشف‌رود تصریح کرد: مقرر شده تا ۳۰ هکتار باقی‌مانده را نیز نهال‌کاری کرده و از آن به درستی حفاظت کنند.

علائی از تهیه و تصویب طرح مدونی برای پل کنارگذر شمالی تا پس از چرمشهر در ستاد تسهیل سرمایه‌گذاری استان خبر داد و گفت: این طرح با همکاری فرماندار مشهد، شرکت آب منطقه‌ای، شهرداری، سازمان جهاد کشاورزی و مردم منطقه اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کلان‌شهر مشهد خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب، پنج تصفیه‌خانه در کشف‌رود برای تصفیه فاضلاب خانگی مشهد ساخته، دو تصفیه خانه پرکند دو و آهنگ اسدی توان تصفیه حجم فاضلاب ورودی را ندارد و بد تصفیه می‌کند، باید این دو تصفیه‌خانه توسعه کمی ‌و کیفی پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: خوشبختانه سه تصفیه‌خانه پرکند یک، خین عرب و التیمور پساب با کیفیت عالی تولید می‌کنند. باید تصفیه‌خانه‌های فاضلاب طبرسی و چند تصفیه‌خانه دیگر هم ساخته شود.

ساخت تصفیه‌خانه استاندارد برای فاضلاب خام تا سال ۱۴۰۰

علائی با بیان اینکه روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب خام در کشف‌رود تخلیه می‌شود، عنوان کرد: باید برای تصفیه این حجم فاضلاب به شدت آلوده تصفیه‌خانه‌ای ساخته شود تا آن را برابر استانداردهای محیط زیست تصفیه کند. مسئولیت این کار را شهرداری مشهد به عهده گرفته و شرکت آب منطقه‌ای نیز تخصیص فاضلاب تصفیه شده آن را به شهرداری داده است. برابر برنامه زمان‌بندی این تصفیه‌خانه تا خرداد سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: چرمشهر در شرق کشف‌رود فاضلاب‌های به شدت آلوده با عنصر سنگین تولید می‌کند. تصفیه‌خانه چرمشهر در حال ساخت است اما پیشرفت کار بسیار کند و غیرقابل قبول بوده که این تصفیه‌خانه باید هرچه زودتر ساخته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: برای ارتقاء کمی و کیفی تصفیه‌خانه‌های پرکندآباد دو و النگ اسدی، ساخت تصفیه‌خانه‌های لازم برای کلان‌شهر مشهد، تامین آب شرب و بهداشت این کلان‌شهر در میان‌مدت توسط بخش‌های غیر دولتی، طرح و مدل مالی بسیار پخته و جامعی توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب مشهد تهیه شد که به تصویب وزارت نیرو نیز رسیده است. برای جذب سرمایه گذار فراخوان داده شده و روند برگزاری مناقصه در دست انجام است.

اجرای طرح‌های فاضلاب استان نیازمند ۶۹۱ میلیارد تومان اعتبار است

علائی با اشاره به درخواست‌های صورت گرفته از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۷ نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو مصوب کردند که اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب مشهد ۶۹۱ میلیارد تومان تامین شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، وی ادامه داد: وزیر نیرو با تصویب طرح‌های اعلام شده برای تامین اعتبار لازم نامه‌ای برای ریاست‌جمهوری ارسال کردند، بنابراین لازم است هرچه زودتر جلسه‌ای با ریاست سازمان برنامه و بودجه و معاون ریاست جمهوری برای تامین اعتبار یاد شده برگزار شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->