اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

آغاز عملیات مقابله با پمپاژ فاضلاب در بستر کشف‌رود در آینده‌ای نزدیک

  • کد خبر: ۴۴۶۴۵
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
آغاز عملیات مقابله با پمپاژ فاضلاب در بستر کشف‌رود در آینده‌ای نزدیک
مدیر پروژه ساما ن دهی کشف رود درباره آخرین وضعیت تصفیه خانه‎‌های منتهی به کشف رود گفت: خطرناک‌ترین فاضلاب در بستر کشف رود فاضلاب سپتاژ است.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ پس از سال‌ها سهل انگاری در تکمیل چرخه انتقال فاضلاب از منازل و واحد‌های صنعتی و تخلیه مستقیم آن در رودخانه تاریخی کشف رود، حالا سال هاست که شاهد جدی‌ترین معضل زیست محیطی در این منطقه هستیم؛ معضلی که کشت و کار زمین‌های زراعی با فاضلاب تخلیه شده در این رودخانه حساسیت و آسیب‌های آن را دوچندان کرده است.
 
طی این سال‌ها خبر‌ها و وعده‌های زیادی در زمینه ساما ن دهی این رودخانه بزرگ منتشر شده است، اما عزمی جدی برای به سرانجام رساندن این معضل روزافزون مشهد دیده نمی‌شد تا اینکه آبان ماه سال گذشته فرماندهی واحد این منطقه به شهرداری مشهد سپرده شد تا ورود اصولی به این پروژه و برنامه ریزی برای حل معضل آن خاتمه‌ای بر سال‌های غفلت برخی از مسئولان در این حوزه مهم باشد. با توجه به دغدغه زیاد شهروندان در این حوزه، دیروز مدیر ساما ن دهی پروژه کشف رود با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ علاوه بر پاسخ  گویی به برخی از سؤالات شهروندان، آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه ساما ن دهی این رودخانه تاریخی را تشریح کرد.

عبدا... سلطان احمدی در حاشیه این مراسم و در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اینکه اراده و برنامه ریزی اولیه شهرداری ساخت هرچه سریع‌تر تصفیه خانه در بستر این رود است، گفت: همچنین ساما ن دهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تانکری که روزانه فاضلاب اسیدی و سپتاژ خود را در این رودخانه تخلیه می‌کنند، دیگر دغدغه مدیریت شهری در این منطقه است.

۲ تا ۳ سال زمان برای پایان ساخت تصفیه خانه‌ها

وی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن تصفیه خانه‌ها ۲۴ تا ۳۶ ماه زمان نیاز دارد افزود: در این مدت باید به گونه‌ای بستر این رود را مدیریت کنیم که ضمن حفظ اقتصاد روستایی، سلامت مردم به واسطه کاشت محصولات مرتبط با حوزه خوراک حفظ شود. باید از کشاورزی با فاضلاب در این منطقه جدا خودداری شود، کشت وکار با فاضلاب از مضامین تغییر کاربری است. این اقدام خاک را آلوده می‌کند.

مدیر ساما ن دهی کشف رود درباره آخرین اقدامات برای جلوگیری از پمپاژ فاضلاب جاری در این رودخانه اظهار کرد: با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، ضمن انتشار آگهی در روزنامه‌ها و رسانه ها، به کشاورزان متخلف فرصت داده شده تا در اسرع وقت موتور تلمبه‌ها را جمع آوری کنند. در صورت ممانعت این افراد دستگاه‌های متولی جدی‌تر از گذشته برای کوتاه کردن دست سودجویان از این رودخانه وارد عمل خواهند شد.

سلطان احمدی با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته نصب مجدد موتورتلمبه‌ها آن هم پس از جمع آوری موتورتلمبه ها، یکی از معضلات همیشگی در ممانعت از فعالیت سودجویان بوده است، افزود: برای حل این مشکل دیوار‌های پیش ساخته‌ای در بستر رودخانه در حال نصب است تا با محدود کردن دسترسی به بستر رودخانه، جمع آوری این موتور‌ها را نتیجه بخش کند.

استقرار تیم حفاظتی مسلح در کشف رود

وی بیان کرد: برای کشف رود پیمانکار حفاظتی مسلح انتخاب و مستقر شده است تا بتواند از نصب موتورتلمبه و رهاسازی ضایعات در داخل رودخانه و برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه جلوگیری کند؛ همچنین تابلو‌های هشداردهنده در بستر رودخانه نصب شده است و به زودی برای جمع آوری همیشگی موتورتلمبه‌ها اقدام خواهیم کرد.

رفع مشکل تصفیه خانه چرمشهر، به زودی

مدیر پروژه ساما ن دهی کشف رود درباره آخرین وضعیت تصفیه خانه‎‌های منتهی به کشف رود نیز گفت: خطرناک‌ترین فاضلاب در بستر کشف رود فاضلاب سپتاژ است و در همین راستا، عملیات عمرانی ساخت تصفیه خانه سپتاژ از خرداد امسال آغاز شده است و امیدواریم تصفیه شیمیایی آن تا خرداد ماه سال آینده و بخش اصلی تصفیه خانه تا آبان ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

سلطان احمدی با اشاره به اینکه تصفیه خانه چرمشهر پس از پیگیری‌های متمادی از ابتدای سال وارد مدار شده است افزود: مشکلات تأمین قطعات و ملزومات این پروژه، اجرای عملیات فاز ۲ آن را به تعویق انداخت، اما با پیگیری‌های صورت گرفته تا ۳ تا ۴ ماه آینده فاز ۲ آن وارد مدار می‌شود تا مشکل تصفیه خانه چرمشهر به کلی حل شود.
 
وی در تشریح وضعیت تصفیه خانه طبرسی شمالی اظهار کرد: اراده شهرداری اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه است و برای اجرای آن مشاور هم انتخاب و مدل مالی آن تهیه شده است، اما مسئولان آب منطقه‌ای مدل مالی دیگری ارائه داده اند و معتقدند باید براساس مدل مالی موردنظر خودشان برای اجرای این پروژه سرمایه گذار در نظر گرفته شود. اگر در چندماه آینده نتوانند این اقدام را عملیاتی کنند، شهرداری با توجه به تفاهم نامه مشترک وارد عمل خواهد شد و شخصا مشکلات زیست محیطی این منطقه را حل خواهد کرد.
 
مدیر ساما ن دهی پروژه کشف رود با تأکید بر اهمیت تصفیه خانه پرکندآباد افزود: بخشی از تصفیه خانه پرکند آباد توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد به سرمایه گذار واگذار شده است، اما با گذشت چندسال این پیمانکار هنوز به تعهدات خود در قبال تکمیل این تصفیه خانه عمل نکرده است. به همین دلیل حجم زیادی از فاضلاب کماکان از این قسمت وارد کشف رود می‌شود. به دنبال مذاکره با شرکت آب و فاضلاب هستیم تا این تصفیه خانه به بهره برداری برسد و مشکل این بخش از کشف رود حل وفصل شود.

«تحویل گیری» شاهنامه تا مرز غربی انجام نشده است

سلطان احمدی درباره تحویل گیری بستر رود افزود: طی ۲ مرحله اقدام به تحویل گیری بستر این رود کرده ایم که آخرین مرحله آن تحویل گیری فاصله پنج کیلومتری پس از قازقان تا پل شاهنامه در تیرماه بود. اما از پل شاهنامه تا مرز محدوده غربی حوزه استحفاظی هنوز مساحتی تحویل شهرداری نشده است.

۳۰۰ هکتار درخت کاری تا خردادماه

مدیر ساما ن دهی پروژه کشف رود با بیان اینکه حدود ۱۰ ماه از آغاز ساما ن دهی کشف رود توسط شهرداری گذشته است و زمان شایان توجهی برای انجام مطالعات مختلف و انتخاب پیمانکار و تأمین اعتبار گذاشته شده است افزود: بااین حال در این بازه زمانی کار‌های بزرگی انجام شده است که اجرای تصفیه خانه سپتاژ و ساما ن دهی بین جاده کلات و خین عرب با رقمی حدود ۵ میلیارد تومان، درخت کاری این محدوده و لای روبی زیرپل‌ها بخشی از اقدامات شهرداری در این منطقه است.
 
سلطان احمدی گفت: طی سال‌های اخیر در این منطقه ۱۷۰ هکتار توسعه فضای سبز داشته ایم؛ همچنین امسال ۱۰ هکتار درخت کاشته ایم و با برنامه ریزی‌ای که شده است تا خردادماه سال آینده حدود ۳۰۰ هکتار دیگر هم به این فضا اضافه خواهد شد که براین اساس در مجموع ۴۸۰ هکتار درخت کاری در این منطقه صورت خواهد گرفت و امیدواریم بخشی از مشکلات زیست محیطی منطقه را با این اقدام برطرف کنیم.

اصلاح الگوی کشت در کشف رود

وی با اشاره به بحث اصلاح الگوی کشت در این منطقه بیان کرد: جهاد کشاورزی استان پیشنهاد‌هایی برای اصلاح الگوی کشت ارائه داده است که یکی از آن‌ها کشت گل جار، گل محمدی و چوب‌های صنعتی است و به زودی برای اجرای این کشت‌ها با مردم وارد تعامل می‌شویم.

دریافت وجه برای ساخت تصفیه خانه

مدیر ساما ن دهی پروژه کشف رود درباره شایعه دریافت مبالغی از کشاورزان برای ایجاد تصفیه خانه و اخذ مجوز استفاده از پساب در قبال آن، گفت: به عنوان مدیرساما ن دهی کشف رود اعلام می‌کنم که تابه حال دستورالعملی در زمینه اخذ مجوز استفاده از پساب تصفیه خانه‌ها صادر نشده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->