شادی جنجالی کار دست بازیکن پرسپولیس می‌دهد یزدانی المپیک پاریس را از دست داد؟ چراغ سبز مربی برزیلی به پرسپولیس کریس کلمن، سرمربی مدنظر تراکتور، کیست؟ تلاش برای رساندن عالیشاه به بازی حذفی دبل شهاب زاهدی مقابل جوبیلو ایواتا + ویدیو سید حسین حسینی غایب بزرگ استقلال مقابل تراکتور؟ گل ۳ امتیازی مرادمند تقدیم به دو بازیکن مصدوم روابط تیره و تار نکونام با سرپرست ناشناس استقلال حمله هواداران تراکتور به بازیکنان+ ویدیو استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات! حنانوف و بیرو در اراک هم نیستند سوال ویژه از دانیال اسماعیلی‌فر| مخاطب تو چه کسی بود؟! عالیشاه بازی با سپاهان را از دست داد نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟
سرخط خبرها

فصل جدید لیگ برتر؛ بدون VAR، بدون تماشاگر

  • کد خبر: ۴۴۶۵۲
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
فصل جدید لیگ برتر؛ بدون VAR، بدون تماشاگر
۸ آبان، زمان احتمالی شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال است
علی رحیمی | شهرآرانیوز؛ به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال قصد دارد فصل جدید بازی‌های لیگ برتر را ۸ آبان آغاز کند. سازمان لیگ در صحبت‌های خصوصی با مدیران تیم‌های دسته‌اولی، تاریخ فصل جدید شروع بازی‌های دسته‌اول را نیز ۱۵ آبان اعلام کرده است. البته انتظار از سازمان لیگ است که تاریخ شروع بازی‌ها را به‌طور‌رسمی اعلام کند؛ حتی تاریخ قرعه‌کشی و سوپر‌جام، به‌این‌دلیل که روز‌های فیفا به‌روز شده است و فدراسیون‌های ملی می‌توانند برای برگزاری بازی‌های داخلی و همچنین تدارک بازی‌های دوستانه برنامه‌ریزی کنند. مسابقات در فصل جدید با یک مصوبه جدید آغاز می‌شود؛ هیچ‌یک از تیم‌های لیگ‌برتری روی نیمکت مربی خارجی ندارند و از‌سویی هیچ بازیکن خارجی جدیدی نیز به ترکیب تیم‌ها اضافه نشده است.
 
با‌این‌حال هنوز برخی تیم‌ها در ترکیبشان از بازیکنان خارجی سود می‌برند و این‌ها بازیکنانی هستند که پیش‌تر وارد فوتبال ایران شده‌اند و تا‌زمانی‌که قرارداد آن‌ها تمدید شود، می‌توانند در لیگ برتر بازی کنند. در سهمیه صعود از دسته‌اول به لیگ برتر هم اتفاق خاصی رخ نداده و رخ نخواهد داد. قرار بود سهمیه صعود از دسته‌اول به لیگ برتر ۳ تیم یا دست‌کم ۲.۵ تیم شود، اما بر اساس اعلام یکی از مدیران سازمان لیگ، مصوبه‌ای در‌این‌باره امضا نشده است و در فصل جدید هم ۱۸ تیم در دسته‌اول حضور خواهند داشت که در پایان ۲ تیم به لیگ برتر صعود می‌کنند و ۳ تیم انتهای‌جدول هم دسته‌دومی می‌شوند.


لیگ همچنان بدون VAR

افزایش اشتباهات داوری در فصل گذشته ضرورت استفاده از فناوری VAR را در ورزشگاه‌های ایران بیشتر کرد و باوجود گام‌های اولیه‌ای که برای ورود این فناوری به ایران برداشته شد، ماه‌هاست اجرای این فرایند متوقف شده است! ابتدا قرار بود این فناوری بومی‌سازی شود، اما طرح‌های ارائه‌شده از‌سوی شرکت‌های ایرانی حتی مورد‌تأیید فدراسیون فوتبال هم قرار نگرفت تا از‌سوی فدراسیون فوتبال برای فیفا فرستاده شود!
 
به نظر می‌رسد از فدراسیون فوتبالی که رئیس ندارد، نمی‌شود بیش‌از‌این انتظار داشت. مشکلات اقتصادی باشگاه‌ها و همچنین تأمین ارز که منجر به ممنوعیت حضور خارجی‌ها در تیم‌های لیگ برتری شده، مزید بر علت شده است تا تلاش برای ورود این فناوری به ایران متوقف شود. حتی جلسات فدراسیون فوتبال با سازمان صدا‌و‌سیما برای هماهنگی در‌این‌زمینه نیز متوقف شده است و به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال بی‌خیال این موضوع شده است.
 
ابتدا کشمکش بر سر این موضوع وجود داشت که هزینه واردات را فدراسیون فوتبال پرداخت کند یا باشگاه‌ها که فدراسیون فوتبال در‌این‌زمینه اعلام کرد تأمین هزینه‌های ورود تکنولوژی VAR برعهده باشگاه‌هاست. به نظر می‌رسید اگر فدراسیون فوتبال در مکاتبه با فیفا مجوز ورود این فناوری به ایران را دریافت می‌کرد، درنهایت باشگاه‌ها حاضر به پرداخت هزینه‌های آن می‌شدند، چرا‌که در زمین مسابقه، این باشگاه‌ها هستند که از اشتباهات داوری متضرر می‌شوند، نه فدراسیون فوتبال. درنهایت باید به این نکته اشاره کرد که اجرای این پروژه در بازی‌های لیگ برتر متوقف شده و به‌نوعی این طرح وارد بایگانی شده است.


بدون تماشاگر

سازمان لیگ برای فصل جدید لیگ برتر تا به امروز با وزارت بهداشت و درمان برای کسب مجوز حضور تماشاگر در استادیوم‌ها نامه‌نگاری نداشته است. در برخی کشور‌ها تماشاگران به‌صورت ۱۰ تا ۳۰ درصدی در ورزشگاه حاضر می‌شوند. آلمان، انگلیس، فرانسه و چند کشور دیگر در‌این‌زمینه پیش‌قدم شده‌اند. قطر هم می‌خواست بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در دوحه را با حضور ۱۰ درصدی تماشاگر برگزار کند که کنفدراسیون فوتبال آسیا با آن مخالفت کرد. ایتالیا هم در‌این‌زمینه گام‌هایی برداشته و قرار است بازی یووه- رم را با حضور ۱۰۰۰ تماشاگر برگزار کند.

این درخواست رئیس فیفا از فدراسیون‌های ملی نیز هست. اینفانتینو چندی‌پیش از فدراسیون‌های ملی خواست رفته‌رفته با هماهنگی با وزارت بهداشت برای حضور تماشاگر در استادیوم برنامه‌ریزی کنند. به نظر می‌رسد هفته‌های ابتدایی لیگ برتر در ایران بدون حضور تماشاگر برگزار شود؛ به‌ویژه اینکه کشور از نظر ابتلا به ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد. البته فدراسیون فوتبال در به‌پایان‌بردن بازی‌های فصل گذشته لیگ برتر شهامت به خرج داد، به‌این دلیل که نسبت به برگزاری بازی‌ها انتقاد‌های زیادی وجود داشت و حتی برخی کشور‌های عربی و اروپایی هم لیگ‌هایشان را تعطیل کردند.
 
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که سامانه گزینش تماشاگر در باشگاه‌های ایرانی فعال نیست و خیلی از بلیت‌ها در باشگاه‌ها به‌صورت دستی به فروش می‌رسد. گویی ورزشگاه‌های ایرانی برای اینکه یک بار دیگر تماشاگر به خود ببینند، باید منتظر کاهش شیوع ویروس کرونا باشند. از همه مهم‌تر در ایران باشگاه‌ها بیشتر دولتی هستند و هزینه آن‌ها از بلیت‌فروشی تأمین‌ نمی‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->