دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل
سرخط خبرها

نگاهی به نظرهای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

  • کد خبر: ۴۴۶۵۵
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
نگاهی به نظرهای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
چهره‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در داخل کشور، درباره نتیجه انتخابات آمریکا و تأثیر آن بر ایران، دیدگاه‌های مختلفی دارند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ دونالد ترامپ در حضور جمعی از هوادارانش بار‌ها تکرار کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، کیم جونگ اون، رئیس‌جمهور کره شمالی و رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه شطرنج‌بازانی در سطح جهانی هستند که منتظر پیروز شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا هستند.
 
ترامپ همچنین ادعا کرده که تهران هم خواهان پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر است. بااین‌حال، مقامات کشورمان بار‌ها اعلام کرده‌اند که اینکه دموکرات‌ها یا جمهوری خواهان در رأس حکومت آمریکا باشند برای ایران تفاوت چندانی نمی‌کند، چنان‌که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در گفتگو با فرید زکریا مطرح کرد: «برای ایران مهم نیست ترامپ رئیس جمهور شود یا جو بایدن، بلکه رفتار رئیس‌جمهور بعدی آمریکا درقبال ایران برای تهران مهم است. آنچه اهمیت دارد، این است که رفتار رئیس‌جمهور آتی آمریکا مبتنی‌بر تعهدات این کشور در برجام و در چارچوب حقوق و روابط بین‌المللی باشد. دراین‌صورت، می‌توان به ایجاد گشایش‌هایی در روابط تهران و واشنگتن امیدوار بود».
 
با این حال، چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در داخل کشور، درباره نتیجه انتخابات آمریکا و تأثیر آن بر ایران، دیدگاه‌های مختلفی دارند. اصلاح‌طلبان اگرچه متغیر مهم در روابط ایران و آمریکا را تحولات داخلی ایران و تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی می‌دانند، معتقدند که پیروزی بایدن برای ایران بهتر است؛ چراکه وجود فردی پیش‌پینی‌پذیر در کاخ سفید با شعار بازگشت آمریکا به برجام، بهتر از آن است که تاجری متوهم و مجنون در رأس تصمیم‌گیری‌های آمریکا باشد.
 
این نگرش غالب میان اصلاح‌طلبان سبب شده است رسانه‌های اصولگرا، رسانه‌های اصلاح‌طلب را ستاد انتخاباتی بایدن در تهران خطاب کنند! شاه‌بیت دیدگاه فعالان سیاسی اصولگرا، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته تا دیگر مناصب سیاسی، این است که «فرقی بین ترامپ و بایدن نیست». در ادامه به مرور برخی از دیدگاه‌های چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌پردازیم.


رویکرد ایران آمریکا ستیزی است

حمیدرضا جلائی‌پور، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در توضیح اینکه چرا انتخاب بایدن برای ایران بهتر است، به شرق گفت: «اینکه چرا من و احتمالا کثیری از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان میانه و کلا اصلاح جویان ایرانی دوست دارند بایدن ببرد و ترامپ شکست بخورد، پاسخ روشنی دارد؛ چون ترامپ آدم خطرناکی است. او تاکنون ۳ ضربه به ایران زده است.
 
یکی اینکه ترامپ فضای خاورمیانه و ایران را به «فضای جنگ نانوشته» تبدیل کرده است؛ جنگ که شاخ و دم ندارد. دوم اینکه او با خروج یک‌طرفه از برجام به اتخاذ سیاست‌های تندروانه در داخل ایران کمک کرد. ذیل این فضا بود که مجلس اصولگرا‌ها در ایران در غیاب کثیری از مردم تشکیل شد؛ یعنی ترامپ به دموکراسی در ایران ضربه زد. سوم اینکه درست است که ایران ۴ دهه است با تحریم آمریکا رو‌به‌روست، ولی ترامپ «تحریم فروش نفت» ایران را به حداکثر رساند و ایران مطلقا «تحریم بانکی» شد.
 
این ۳ حرکت ترامپ به ایران ضربه زد. یعنی در این جنگ نانوشته و خاموش تعداد فقرا را در ایران زیاد کرد و با افزایش احتمال وضعیت جنگی، دموکراسی در ایران را که شرط توسعه پایدار، عادلانه و همه جانبه ایران است، ضعیف کرد؛ بنابراین طبیعی است که من از باخت ترامپ استقبال می‌کنم و تندرو‌ها از پیروزی او خوشحال می‌شوند. البته این حدس من به‌معنای این نیست که پس از انتخابات آمریکا به‌سرعت رابطه ایران و آمریکا بهبود خواهد یافت، نه، چنین اتفاقی نمی‌افتد، ولی مذاکرات بین ایران و آمریکا برای رسیدن به یک توافق حداقلی مثل بازگشت آمریکا به برجام تحت شرایطی اتفاق خواهد افتاد».


نباید به انتخابات آمریکا دل خوش کرد

درمقابل دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان درباره تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر ایران، سعدا... زارعی، فعال سیاسی اصولگرا و تحلیلگر مسائل بین‌الملل و منطقه، به مشرق گفت: «تجربه نشان داده است که هیچ وقت آمریکایی‌ها در موضع تحریم‌های ایران، به عقب برنمی‌گردند. از دوره ریگان تا سایر رؤسای جمهور شاهد این مسئله بوده‌ایم.
 
حتی خود بایدن گفته است اگر روی کار بیاییم به این معنی نیست که به ایران اجازه دهیم از مواهب برجام استفاده کند، بلکه می‌خواهیم اعمال فشار کنیم تا ایران به برجام پایبند شود. متأسفانه در کشورمان با طایفه‌ای طرف هستیم که اساسا باور ندارند که جایی غیر از غرب می‌تواند الگو و جلودار تمدن سازی، تولید فکر و برنامه‌ریزی و نظم شود؛ لذا تحت هر شرایطی چشم امیدشان به غرب است. واقعا عده‌ای معتقدند غیر از راهی که غرب در مسیر علم و تکنولوژی طی کرده است، راه دیگری وجود ندارد.
 
این‌ها برای اینکه خودشان را دل خوش کنند، می‌گویند صبر کنید انتخابات برگزار شود و آمریکایی‌ها منطقی می‌شوند. درحالی‌که مردم ایران فراموش نکرده‌اند که اوباما که با شعار تغییر بالا آمده بود، مقابل دوربین‌های تلویزیونی گفت اگر زورم می‌رسید تمام پیچ و مهره‌های نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را باز می‌کردم. ما باید روی پای خودمان بایستیم و دشمنان خودمان را بشناسیم. آمریکا در شرایطی که ۴ بحران کرونا، اعتراضات، سست‌شدن موقعیت ترامپ و مشکلات در مسائل بین‌الملل را هم‌زمان دارد، دست از دشمنی با ایران برنداشته و در حال تصویب تحریم‌های تازه علیه کشورمان است».

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرا و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، معتقد است: «چه ترامپ پیروز انتخابات شود و چه بایدن، برای آینده جمهوری اسلامی ایران تفاوتی نخواهد کرد. ایران به‌عنوان یک کشور تأثیرگذار در امور بین‌الملل نمی‌تواند نسبت‌به انتخابات آمریکا، بی‌اطلاع و بی تفاوت باشد، اما رصد کردن این موضوع به این معنی نیست که ما دل به نتیجه انتخابات آن‌ها ببندیم و مثلا تصور کنیم اگر جو بایدن بتواند ترامپ را شکست دهد شرایط برای ایران به‌مراتب بهتر از گذشته خواهد شد. نباید به هیچ کدام از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خوش‌بین بود، زیرا هرگز راهبرد‌های آن‌ها در جهت منافع ما نخواهد بود، همان‌طورکه در گذشته هم نبوده است».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->