جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران تا یکشنبه هفته آینده در نقاط مختلف کشور (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تعرفه خدمات پزشکی قانونی سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟ جزییات تازه از قتل ۲ جوان در جشن تولد خونین در گلمکان خراسان رضوی + عکس دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (۲۹ فروردین)
سرخط خبرها

اهدای جسد در مشهد منتفی است

  • کد خبر: ۴۴۷۵۹
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
اهدای جسد در مشهد منتفی است
برای افرادی که داوطلب اهدای جسد هستند راهکار قانونی موجود نیست که اجساد آن‌ها بعد از فوت مورد استفاده قرار بگیرد چرا که این مورد ادامه پیدا نکرد و متوقف شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، معاون پزشکی و آزمایشگاهی، پزشکی قانونی استان خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: این موضوع مدتی قبل مطرح بود که افرادی که تمایل به این موضوع دارند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کردند و در قالب یک صورت جلسه رسمی به تمایل خود رسمیت می‌دادند که جسدشان بعد از فوت برای اهداف علمی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد، ولی این جریان اکنون منتفی شده است.
حمید عطاران اظهار کرد: برای افرادی که داوطلب هستند راهکار قانونی موجود نیست که اجساد آن‌ها بعد از فوت مورد استفاده قرار بگیرد چرا که این مورد ادامه پیدا نکرد و متوقف شده است.

وی دلیل منتفی شدن این مسئله را محدودیت‎های شرعی برای استفاده از اجساد افراد مسلمان برای اهداف آموزشی دانست و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آموزش با این محدودیت مواجه هستند و این امر باعث افت کیفیت آموزش می‌شود.

عطاران افزود: فعلا راهکار قانونی برای این موضوع وجود ندارد که این امکان باشد وگرنه بعضا افراد متمایل به این موضوع هستند و تماس می‌گیرند و درباره چگونگی انجام این کار سوال دارند فعلا در حال حاضر مجوز رسمی و قانونی برای این مساله داده نمی‌شود

معاون پزشکی وآزمایشگاهی پزشکی قانونی استان خراسان رضوی بیان کرد: این مساله باعث تاثیرگذاری درکیفیت آموزش پزشکی و دانشجویان علوم پزشکی شده و دانشجویان مجبورند در بسیاری از مواقع روی مولاژ استفاده کنند و حتی دانشجویان زیادی هستند که رشته تحصیلی آن‌ها آناتومی است، اما اصلا جسد نمی‌بینند و باید روی بافت مصنوعی آناتومی را اآموزش ببینند و طبیعتا از کیفیت بالایی برخوردار نیست، ولی فعلا راهکار قانونی برای این موضوع موجود نیست.

وی ادامه داد: اگر کسی هم مایل باشد این امکان وجود ندارد ابتدا باید راهکار قانونی فراهم شود تا کسی اگر مایل بود بتواند انجام دهد در آن وقت از مردم برای این مساله دعوت می‌شود در این زمینه همکاری داشته باشند، ولی فعلا این موضوع قابل اجرا نیست. اگر هم عده زیادی متقاضی باشند این امکان وجود ندارد که از اجساد آن‌ها بعد از فوت برای این منظور استفاده شود و مشکل در قانون گذاری است.

عطاران گفت: راهکارش از طریق مراجع قانونی گذاری باید پیگیری شود تا به نحوی این مشکل در جهت افزایش سطح آموزش در دانشگا‌های علوم پزشکی و رشته‌های وابسته افزایش پیدا کند و گرنه با افت کیفیت آموزشی مواجه خواهیم بود.

معاون پزشکی وآزمایشگاهی پزشکی قانونی استان خراسان رضوی عنوان کرد: بعد از حل مشکل قانون گذاری می‌توان در زمینه فرهنگ سازی در این موضوع کار کرد متقاضیانی در حدی که جوابگوی نیاز‌های مراکز آموزشی باشد وجود دارد، ولی باید راهکار قانونی اش را فراهم شود.
 
 
منبع: مشهد فوری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->