تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

تهران مقصد بعدی عبدالله بعد از اسلام آباد | تلاش برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی منطقه‌ای برای صلح

  • کد خبر: ۴۴۷۷۶
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
تهران مقصد بعدی عبدالله بعد از اسلام آباد | تلاش برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی منطقه‌ای برای صلح
برخی منابع در دولت افغانستان می‌گویند که عبدالله تلاش دارد، ابتکار عمل را به دست گرفته و دیپلماسی منطقه‌‌ای در محور صلح افغانستان را رهبری کند. او قرار است بعد از اسلام آباد به دهلی، تهران، آنکارا، پکن و تاشکند سفر کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هفته گذشته بود که عمران خان نخست وزیر پاکستان در تماسی تلفنی از عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کرد. این سفر قرار است بامداد روز دوشنبه صورت گیرد.

 

عمران خان در حالی از عبدالله دعوت کرده که به پاکستان سفر کند که با گذشت حدود 2 هفته از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، همچنان اختلافات میان دو هیات برای آغاز گفت‌وگوهای جدی در رابطه با صلح پابرجاست.

 

درهمین حال؛ برخی منابع در دولت افغانستان می‌گویند که عبدالله عبدالله شخصاً تلاش دارد ابتکار عمل را به دست گرفته و دیپلماسی منطقه‌‌ای در محور صلح افغانستان را رهبری کند.

 

تهران مقصد بعدی عبدالله بعد از اسلام آباد | تلاش برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی منطقه‌ای برای صلح


سفر برای برطرف کردن نارضایتی‌ها

به گفته این منابع عبدالله، پس از سفر به اسلام‌آباد، به دهلی، تهران، آنکارا، پکن و تاشکند خواهد رفت تا اجماع منطقه‌‌ای درباره صلح افغانستان را احیا کرده و حمایت کشورهای منطقه از مذاکرات بین‌الافغانی را به دست آورد.

 

گفته می‌شود که دلیل این سفرها نارضایتی برخی از کشورهای منطقه از مذاکرات جاری در دوحه خوانده شده است.

 

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان تلاش دارد تا این نگرانی‌ها را برطرف کرده و اعتماد آنان را در روند صلح کسب کند.

 

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته عمران خان که قرار است فردا میزبان عبدالله باشد، در تماسی تلفنی با اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان بر ادامه حمایت کشورش از روند صلح و برقراری آتش‌بس تاکید کرد.

 

تهران مقصد بعدی عبدالله بعد از اسلام آباد | تلاش برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی منطقه‌ای برای صلح


عبدالله چهره‌ا‌ی قابل اعتماد در عرصه بین‌المللی‌

عبدالله عبدالله یکی از شخصیت‌های سیاسی تأثیرگذار و شناخته‌شده افغانستان در چند دهه‌ اخیر است. انعطاف‌پذیری او در سال ۲۰۱۴ و رویکرد پنج ساله‌اش در حکومت وحدت ملی، عبدالله را به یک چهره‌‌ قابل اعتماد و دوراندیش در منطقه و جهان تبدیل کرده است.

 

دعوت پاکستان از عبدالله از این منظر قابل تحلیل است که اسلام‌آباد با نگاه خوش‌بینانه اما محتاط با وی برخورد می‌کند. بنابراین نقش او در تسریع روند صلح، بهبود و اعتماد‌سازی میان دو کشور و تغییر نوع نگاه پاکستان از زاویه‌ طالبان به افغانستان اثرگذار و امیدبخش تمام خواهد شد.

 

عبدالله عبدالله با داشتن تجربه‌‌ دیپلماتیک و جایگاه مثبت بین‌المللی به‌عنوان رییس شورای علی مصالحه ملی افغانستان باید بیش‌ترین توجه‌ش را در مدیریت تعارض‌های منطقه‌ای و ایجاد اجماع و همگرایی میان کشورها متمرکز کند تا مشکلات حساسیت‌ها را در روند صلح کاهش دهد و حداقل صلح افغانستان را از بازی‌های منطقه‌ای دور کند.

 

عبدالله پس از سفرش به قطر برای دومین بار به‌عنوان رییس شورای عالی مصالحه‌‌ ملی به پاکستان می‌رود. آغاز این دور از سفرها از پاکستان یک گام مثبت است. چون این کشور بیش‌ترین تأثیرگذاری را در صلح و جنگ افغانستان داشته است.

 

سفر عبدالله به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که خشونت‌ها همچنان در افغانستان بالا بوده و با وجود برگزاری نشست‌های هیات‌های مذاکره کننده میان دولت افغانستان و طالبان تاکنون اختلافات برظرف نشده است.

 

منبع: فارس افغانستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->