بیمارستان شریعتی استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست را ندارد

  • کد خبر: ۴۴۹۰۴
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
بیمارستان شریعتی استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست را ندارد
وجود چاه‌های جاذب بیمارستان شریعتی خطری جدی برای آب‌های زیرزمینی مشهد به شمار می‌آید.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: ۳۵بیمارستان در شهرستان مشهد وجود دارد و مدت‌هاست که به دنبال مدیریت پساب در بیمارستان‌ها هستیم برخی از بیمارستان‌ها به اگو اتصال پیدا کردند، برخی تصفیه‌خانه ساختند و سه یا چهار بیمارستان ماندند.

محمدعرفانی با بیان اینکه بیمارستان شریعتی یکی از سه یا چهار بیمارستانی است که استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست را ندارد افزود: از سال۹۴ به دفعات به این بیمارستان تذکر داده شده است در کمیته فنی فاضلاب مطرح شده و از مسئولین بیمارستان خواسته شده تا این پیگیری‌ها را به نتیجه برسانند، اما تا کنون اقدام موثری از سمت مسئولان بیمارستان انجام نشده است این در شرایطی است که بیمارستان شریعتی پذیرای بیماران کرونایی است و این مسئله تهدید را بیشتر می‌کند.


وی در خصوص علت بی‌توجهی به این مسئله از سوی بیمارستان گفت: در بیشتر مواقع کمبود منابع مالی مطرح می‌شود، اما اگر امروزه ما آلودگی را از سرچشمه کنترل نکنیم فردا هزینه‌های درمانی بیشتری باید بپردازیم باید این مسئله رفع شود تا منجر به عواقب بدی نشود.


معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دفع فاضلاب این بیمارستان تنها با چاه جاذب نیست بلکه چاه و سپتیک دارند یعنی فاضلاب در یک سپتیک جمع‌آوری می‌شود از آنجا حمل تانکری می‌شود و حمل تانکری هم احتمالا در کشف‌رود یا چاه تخلیه می‌شود.


وی در خصوص اینکه فاضلاب به کشف رود می‌ریزد گفت: آنها ادعا می‌کنند به سپتیک می‌ریزند سپتیک یعنی محفظه محفوظ بتنی غیرقابل نفوذ که فرایند تصفیه در آنجا انجام نمی‌شود، اما این سپتیک پر می‌شود و باید تخلیه شود، ما در شهر مشهد جایی برای تخلیه سپتیک نداریم مگر اینکه در پشت کوه یا دشتی تخلیه شود به هر حال این یک تهدید است و باید این آلودگی را در منبع کنترل کنیم.


عرفانی افزود: کنترل کردن این مشکل یک فرایند زیست محیطی نیست اول از همه این یک فرایند اقتصادی است، زیرا شما وقتی فاضلابی تولید می‌کنید و بعد آن را به یک پساب استاندارد تبدیل می‌کنید می‌توانید برای آبیاری فضای سبز همان منطقه استفاده کنید این یعنی بهره‌وری و یک کار اقتصادی، زیرا هزینه‌ای که صرف ساخت سیستم فاضلاب استاندارد می‌شود ظرف چند سال آینده یک سرمایه خواهد بود.


عرفانی گفت: نفوذ فاضلاب در خاک فرآیند‌های مختلفی دارد که باید بررسی شود گاهی به خاطر سطوح مختلفی که خاک دارد بخشی از آلودگی را کاهش می‌دهد و اگر با این بار آلودگی به آب‌های زیرزمینی برسد می‌تواند یک تهدید بسیارجدی و جبران ناپذیر و البته غیرقابل بازگشت باشد.


معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: اگر در مجاورت این بیمارستان چاه آب شربی باشد و شرکت آب و فاضلاب آن را ایجاد کرده باشد نظارت بر سلامت آب به عهده مرکز بهداشت منطقه است و باید به طور مستمر نمونه برداری کند تا میزان استاندارد آب را بسنجد.

منبع: صدا وسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->