شهرداری مشهد به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها

هفته سوم مهرماه رسید، واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌ها نرسید

  • کد خبر: ۴۵۷۱۳
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
هفته سوم مهرماه رسید، واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌ها نرسید
درگیری اقشار جامعه با ویروس کرونا و شباهت علائم این بیماری با آنفلوانزا، تزریق واکسن آنفلوانزا را بیش از سال‌های گذشته دارای اهمیت کرده است؛ با وجود تأمین‌نیاز گروه‌های خاص و کادر درمان، مردم عادی همچنان از دریافت واکسن آنفلوانزا بی‌بهره‌اند.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ درگیری اقشار جامعه با ویروس کرونا و شباهت علائم این بیماری با آنفلوانزا، تزریق واکسن آنفلوانزا را بیش از سال‌های گذشته دارای اهمیت کرده است؛ موضوعی که در هفته‌های اخیر سردرگمی زیادی را برای افراد دارای بیماری‌های خاص، کادر درمان و حتی افراد سالم که دنبال ایمنی در برابر ویروس آنفلوانزا هستند، ایجاد کرده است.
 
براساس اعلام متخصصان بیماری‌های عفونی، هفته آخر شهریورماه و هفته ابتدایی مهرماه بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزاست، اما با وجود اینکه امسال طبق آمار‌های رسمی اعلام شده ۱۰ برابر بیشتر از سال گذشته واکسن آنفلوانزا به کشور وارد شده است، هنوز برخی گروه‌های آسیب پذیر در بلاتکلیفی برای تزریق این واکسن به سر می‌برند و بی شک برخی از این سردرگمی‌ها ناشی از ابلاغ و ارسال دیرهنگام واکسن به مراکز استان هاست. با این حال با آغاز هفته سوم مهرماه، طبق بررسی شهرآرا هنوز بخش زیادی از افراد پرخطر و در معرض ابتلا، موفق به تزریق واکسن آنفلوانزا نشده اند و این سردرگمی ادامه دار ما را مجاب کرد تا به سراغ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برویم و آخرین وضعیت توزیع این واکسن را جویا شویم.


فعلا واکسن‌های معاونت بهداشتی رسیده است

حمیدرضا رحیمی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا از طریق ۳ معاونت بهداشتی، درمانی و غذا و دارو توزیع می‌شود و هرکدام از این معاونت‌ها قشر خاصی از جامعه را پوشش می‌دهند، به شهرآرا گفت: اکنون تعداد واکسنی که به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحویل داده شده، سهمیه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است. این واکسن‌ها همراه با دستورالعملی که در آن افراد نیازمند به تزریق واکسن آنفلوانزا را مشخص کرده، در مراکز بهداشت توزیع شده است.


افزایش ۹ برابری توزیع واکسن

وی افزود: سال گذشته ۱۱ هزار واکسن رایگان بین افراد واجد شرایط توزیع کرده ایم، اما امسال حدود ۹۹ هزار واکسن در مراکز بهداشت زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد توزیع می‌شود. به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اولویت اول توزیع این واکسن زنان باردار پرخطرند و در مرحله بعدی تزریق برای جانبازان بالای ۵۰ درصد که دارای بیماری ویژه هستند انجام می‌شود.
وی ادامه داد: بیماران خاص، از قبیل افراد مبتلا به ام اس و سرطان از طریق بیمارستان‌های مرتبط با این بیماری‌ها می‌توانند واکسن آنفلوانزا را تهیه و تزریق کنند.
 
 

واکسن بیماران سرطانی و دارای ام‌اس در ۲ بیمارستان قائم و امید

وی در تشریح بیمارستان‌های ارائه دهنده واکسن آنفلوانزا گفت: بیماران ام اس با کارت انجمن ام اس در بیمارستان قائم (عج) و افراد مبتلا به سرطان با مدارک شیمی درمانی در بیمارستان امید واکسن آنفلوانزا را دریافت خواهند کرد.


داروخانه‌ها فعلا واکسن ندارند

در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از شهروندان برای خرید واکسن آنفلوانزا از داروخانه پیگیری‌های زیادی انجام داده اند و در تماس‌های فراوان با شهرآرا پیگیر اطلاع رسانی در زمینه توزیع این واکسن در داروخانه بوده اند. بااین حال مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام اینکه «وزارت بهداشت هنوز حتی یک عدد واکسن هم برای توزیع در داروخانه‌ها و استفاده دیگراقشار جامعه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار نداده است» به نوعی آب پاکی را روی دست همه جست و جوکنندگان این واکسن ریخت.

وی افزود: توزیع واکسن در داروخانه‌ها به وسیله معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت می‌گیرد و کماکان دستورالعملی برای توزیع واکسن در داروخانه‌ها و زمان توزیع آن ابلاغ نشده است و باید در انتظار تصمیم وزارت بهداشت و درمان در این زمینه باشیم. به محض ابلاغ دستورالعمل توزیع واکسن در داروخانه ها، اطلاع رسانی و سازوکار آن را مشخص خواهیم کرد.


تأمین واکسن برای کادر درمان

وی همچنین درباره به تزریق واکسن آنفلوانزا به کادر درمان درگیر با بیماری کرونا گفت: فهرست اسامی همه کادر درمان درگیر با بیماری کرونا و حتی دانشجو‌های پزشکی و افراد دخیل در ارائه خدمات درمانی مرتبط با کرونا تهیه شده است و با تحویل واکسن‌های آنفلوانزا از معاونت درمان وزارت بهداشت، این واکسن‌ها به بیمارستان‌های درگیر با این ویروس تحویل داده خواهد شد تا کادر درمانی با ایمنی بیشتر به ارائه خدمات درمانی بپردازند.


دستورالعمل تزریق واکسن زنان باردار

مدیر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به ثبت مشخصات و پرونده ۴۶ هزار زن باردار ساکن در منطقه زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی به ایرنا گفته است که همه این زنان باردار به طور رایگان علیه بیماری آنفلوانزا واکسینه می‌شوند. دکتر محمدعلی احمدیان این را هم گفت که براین اساس همه زنان باردار برای دریافت واکسن آنفلوانزا مطابق نوبت دهی ثبت شده توسط مراقبان سلامت، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند.
 
مراقبان سلامت مراکز بهداشتی با زنان باردارِ دارای پرونده پایش سلامتی به منظور ثبت نوبت دریافت واکسن آنفلوانزا تماس تلفنی می‌گیرند، اما آن دسته از زنانی که فاقد این پرونده هستند باید با مراجعه به مراکز بهداشتی برای تشکیل پرونده اقدام کنند.
طبق اعلام احمدیان زنان باردار مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در اولویت نخست دریافت واکسن رایگان آنفلوانزا هستند و این طیف در همه سنین بارداری حتی زنانی که ۴۲ روز از زایمان آن‌ها گذشته است می‌توانند برای دریافت واکسن مراجعه کنند.


۱۱ هزار دوز واکسن برای خانه سالمندان و زندان‌های استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با ایرنا، گروه‌های هدف دریافت رایگان واکسن را شامل زنان باردار پرخطر، بیماران دچار ضعف دستگاه ایمنی بدن با اولویت بیماران دیالیزی، گیرندگان پیوند و بیماران مبتلا به بدخیمی، مبتلایان به تالاسمی ماژور و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی به ویژه افراد در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ اعلام کرد. مهدی قلیان این را هم اضافه کرده که ۶۰۰۰ دوز واکسن از این تعداد واکسن آنفلوانزا در خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری کودکان معلول و عقب مانده ذهنی تحت مدیریت سازمان بهزیستی و ۵۰۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا نیز در زندان‌های خراسان رضوی برای ایمن سازی زندانیان در برابر بیماری توزیع می‌شود.
 
طبق اعلام وی، توزیع واکسن برای بیماران خاص در مشهد با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان‌های منتخب شهر، شامل قائم (عج)، اکبر، منتصریه و دکتر شیخ صورت می‌گیرد؛ و نکته آخر قلیان این است که پاییز امسال تأمین و توزیع واکسن آنفلوانزا با توجه به خطر تداخل و هم زمانی این بیماری با همه گیری ویروس کرونا، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برهمین اساس تعداد نیاز به علوم پزشکی مشهد نسبت به سال گذشته بیشتر است. گروه‌های هدف مشمول واکسیناسیون آنفلوانزا می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای دریافت واکسن به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->