هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود
سرخط خبرها

کرونا؛ کارنامه شهر‌های هوشمند در بوته آزمون

  • کد خبر: ۴۵۷۴۵
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کرونا؛ کارنامه شهر‌های هوشمند در بوته آزمون
عماد پورشهریاری
براساس گزارش سازمان ملل، ۹۰ درصد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در شهر‌ها زندگی می‌کنند. در موج اول همه‌گیری کووید ۱۹ بسیاری از شهرنشین‌ها ترجیح دادند برای در امان ماندن از شلوغی کرونایی شهر‌ها به‌طور موقت یا حتی دائمی به مناطق روستایی مهاجرت کنند و شهر‌ها شاهد کاهش جمعیت شدند. براساس تحقیقات موسسه «Pew»، ۲۲ درصد از آمریکایی‌ها در زمان اوج‌گیری کرونا تا ماه ژوئن، محل زندگی خود را تغییر داده‌اند یا کسی را می‌شناسند که این کار را کرده باشد. با وجود چنین هجرت‌هایی در چند ماه اخیر، ما همچنان در عصر شکوفایی شهر‌های هوشمند هستیم. این شهر‌ها در چند سال گذشته برپایه ایجاد ارتباط گسترده، اینترنت اشیا، حسگر‌ها و تحلیل داده‌ها تلاش کرده‌اند کیفیت زندگی شهری را ارتقا ببخشند. حالا با هجوم کرونا، مدیران شهری و کارشناسان باید تلاش کنند شهر هوشمند را برپایه کاهش تأثیرات این ویروس اداره کنند. شاید به همین دلیل باید زودتر از آنچه پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد، در انتظار تحقق شهر هوشمند باشیم. وب‌سایت «govthink» در یادداشتی، نقش کرونا در توسعه شهر‌های هوشمند در دوره کرونا را در سه بخش اصلی دسته‌بندی می‌کند:


اعتماد به خدمات دیجیتال

به لطف افزایش چشمگیر دورکاری و آنلاین شدن مدارس، خدمات در این حوزه و در بخش‌های زیرساخت و ابزار به‌شدت بهبود پیدا کرده است. شهروندان بیشتر از گذشته با این نوع خدمات آشنا می‌شوند و اینجاست که شهرداری‌ها می‌توانند با اطمینان‌خاطر بیشتری خدمات دیجیتال شهری را فرهنگ‌سازی کنند. براساس مطالعات «Urban Institute» که تابستان امسال در ایالت متحده انجام شده است، ۹۰ درصد افراد شرکت‌کننده در این پژوهش اعلام کرده‌اند که با شروع کرونا دسترسی به گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر و تبلت‌ها را افزایش داده‌اند. درواقع این به آن معناست که فاصله دیجیتالی در این شهر‌ها به‌شدت کم شده‌است. بدون کرونا، شهر‌ها برای پر کردن این فاصله باید سال‌ها منتظر می‌ماندند.


تحول در حمل‌ونقل شهری

در اوج قرنطینه شهرها، خیابان‌ها و معابر از وسایل نقلیه خالی شد. خبری از ترافیک شدید نبود و آلودگی هوا به‌شدت کم شد. با کمتر شدن محدودیت‌ها، اما اوضاع حتی از قبل هم بدتر شد. شهروندانِ هراسان از وسایل حمل‌ونقل عمومی، بیش از هر زمانی تمایل دارند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و این به معنی افزایش ناگهانی ترافیک است. براساس گزارشی که روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده است، ترافیک در شهر‌های بزرگ آمریکا مانند واشنگتن دی‌سی، لس‌آنجلس و نیویورک به‌شدت درحال افزایش است. شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا این نیاز را در شهر‌ها ایجاد کرده است تا حسگر‌های ترافیکی و مدیریت هوشمند پارکینگ‌ها توسعه یابند و ترافیک شهری یا ناهنجاری‌های مرتبط با آن مثل تصادفات با کمترین میزان برخورد رفع شود.


تقویت سامانه‌های هشداردهنده و اطلاع‌رسان

کووید ۱۹ ثابت کرد شهر‌های جهان نیازمند سامانه‌های ارتباطی و هشداردهنده بسیار سریع‌تر و مؤثرتری هستند. براساس پژوهش موسسه GovLoop، کرونا باعث شده است شهروندان ۳۵ درصد بیش از گذشته برای اطلاع از اخبار و اطلاعیه‌ها به کانال‌های دیجیتال مراجعه کنند که با توجه به‌شدت همه‌گیری، عدد بسیار ناچیزی است. برخی شهر‌ها برای رفع این مشکل، از هوش مصنوعی برای نمایش هشدار‌های بهداشتی استفاده کردند، اما بسیاری دیگر از شهر‌ها به‌خوبی درک کردند که زیرساخت مؤثری برای انتشار هشدار‌های شهری دراختیار ندارند. این تجربه می‌تواند مشکلات زیرساختی در این حوزه را برای مدیران شهری نمایان کند که درصورت رفع این کاستی‌ها و وقوع احتمالی پیامد‌هایی از این دست یا بلایای طبیعی، شهر‌ها می‌توانند ارتباط بهینه‌تری با شهروندان خود داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->